hur farligt är de?

L

Lindis

Ja de händer en massa mystiska saker nu sista tiden i stallet där ja står. I förrgår så hitta vi torrbetfor i krubban när ja skulle ta ut hästen:crazy: tänkte ja kan ju inte glömma lägga de i vatten och nä de hade ja inte. Då de låg rester av svälld betfor i spannarna. Tänkte att någon tyckt synd om honom då han har boxvila och ville ge han mat men glömt att de skall svälla. Frågar alla istallet men ingen har gjort de. Men men hästen verkarr lite loj så ringer klart veterinären då ja inte vet hur mycke han fått i sig. Men allt verkar ok och stallägaren håller ett extra öga på honom lika så dem andra i stallet. Men så kommer ja i går och de låg torrbetfor och morötter i krubban :eek: Ja vet ifan vad som händer där men något är himmla fel :crazy: hästen mår inte helt 100 men magen fungerar ringer veterinären så klart igen men vi skulle avvakta. Saken är OM all den betforn som försvunnit i min tunna hamnat inne hos min häst så har han lätt fått i sig 2-3 liter bara i går:eek: Frågan efter allt detta onödiga skrivande är då hur farligt är de igentligen? Fråga så klart veterinären men dem sa inte så mycke. I dag skall en kamera klart upp men som sagt om de hände i går och magen mm verkar fungera är de lungt då?oerhört tacksam för svar om någon vet är ju rädd att han kan bli dålig men ja kanske är överkänslig^^

Sv: hur farligt är de?

Inte för att vara sån men det finns ju en anledning till varför man ska blötlägga betfor innan man ger det till hästen... En kamera låter som ett bra intiativ för att se vem som är boven i dramat sas. Men hade jag varit du hade jag varit extremt noga med att kolla till hästen titt som tätt!

Hoppas det löser sig!

jo men klart de finns en anledning att de skall blötasläggas men på veterinären så lätt de inte så farligt me´dans ja tycker inte alls de låter bra men som sagt ja kanske är överkänslig:/ hästen kollas väldigt ofta även nu under natten och han är lite loj men verkar ändå inte så dålig men kan de komma senare alltså typ så något dygn efter? har aldrig varit med om sådant här därför ja undrar:/ kameran hämtas på morgonen sen kommer ja sätta upp den och när ja får se vem de är då hm vill ni nog inte veta mer^^

ja verkligen :eek: vi har våra misstankar men man kan inte anklaga någon utan svart på vitt ju:/

Inte säker, men tror torr betfor kan fastna i halsen och ge foderstrupförstoppning. Men som sagt är jag inte helt säker, så kan även ha fel.
Tråkig och läskig situation du har hamnat i!

Håller tummarna för att det löser sig!

Försök få hästen så mycket vatten som möjligt. Min häst blev också matad med torr betfor, ca 0.25 l och hon fick lite koliksymptom.
Fixade en mix av silat betforvatten+olja.

Sprutade i olja i munnen och gav henne en hink med päronsaft (:p Hennes favorit) och självklart en hink med vanligt friskt vatten.
Hon lyckades klunka i sig ca. 15 l vatten på en timma, med den här metoden. Vår vet. sa att det var extremt viktigt att hon fick i sig vatten.

Ja, som sagt det finns ju en anledning till att det ska blötläggas. Jag skulle inte våga lämna hästen ensam en minut innan jag vet vad som händer och vem det är, kan ju gå illa om hästen får massor med torr betfor redan på kvällen... :crazy: Hoppas det blir bra snart

Ja, foderstrupsförstoppning är jag ganska säker på att de kan få av torr betfor. Kolik också eftersom det sväller i magen. :(

ja har också för mig att ja hört de men tänkte ja inbillar mig säkert. Han är redan skadad så de räcker och blir över så ja hoppas vi får ett slut på de och att de inte blir något mer :crazy:

Torr betfor är inte alls bra. Risk för foderstupsförstoppning och problem längre ner i systemet när betforn sväller. Olja och vatten bukar rekommenderas, rör det sig om stora volymer bör det slangas ner.

Sätt upp en lapp på boxdörren där du tackar för omtanken men förklarar att hästen kan bli allvaligt sjuk. Borde ju funka om det är en person som vill väl och det får man ju ändå hoppas.

Hoppas ni hittar "den skyldige" och reder ut det här. Har hästen inte fått någa symptom än och detta hände i morse är det sannolikt ingen fara.

oki jo han är ju den som dricker en massa som tur är imed han har problem med njurarna med så vatten har han fått i sig en del visst kanske önskat mer men helt normalt iallafall. Olja har ja med fått i honom lite. Men om den idioten inte kastat betforn någon annanstans så har han fått i sig massor då de fattas en hel del i foder rummet de handlar alltså om flera liter:/

Du kanske kan köpa en sådan fodertunna som går att låsa? Då har man minskat risken lite åtminstonde.

Om det är många liter betför så skulle jag försöka få ut en vet. som kan slanga i hästen olja och vatten.
I alla fall spruta i den lite olja själv.

ja lappar är uppe redan efter första gången men de har ju hänt två gånger och på två hästar skrämande men sant :crazy: och efter de som fattas i tunnan så rör de sig om flera liter :eek: men magen fungerar ju rätt ok får ja ju säga och de ända som är. Är väl att han är lite loj.

ja den tanken slog mig men vi är typ 6 hästägare i stallet och alla har ju egna tunnor men ja köper nog iallafall till mig. Men klart alla är ju oroliga så man kanske skall ta de som förslag att alla gör de :D

jo veterinären har klart varit ute och magen var ganska tyst men man hörde ändå lite dem tykte bara ja skulle avvakta eller ja vi som har hästar som fått de

Ja, gör det. :) Kan tänka mig att den som matar din häst tar ditt foder istället för sitt eget eller köper eget. Har ni inte lås till foderrummet?

nä vi har inte de imed de är två rum bort från själva stallet hästarn kan omöjligt ta sig in där nämligen. Men kanske vore de enklaste att låsa:) tack för tipsen de skall ja ta upp i morgon:)

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 270
Senast: Lisa2014
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 681
Senast: Karminnie
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 997
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård