Barn med förstoppning

Mirre

Trådstartare
Dottern har haft ont i magen hela veckan, läkaren konstaterade förstoppning och skrev ut magpulver. Problemet är bara att det är helt hopplöst att få i henne det :arghh: Jag har provat blanda det i juice och olika sorters saft, det har gått till slut men tagit timmar. Bokstavligen.

Verkar inte hjälpa speciellt mycket heller. Hon har förvisso fått sova ordentligt i natt och inte sagt något om magont idag, inte än i alla fall. Men bajset är fortfarande hårt så det behövs ju fortfarande. Vad tusan gör man? Hon var krånglig med maten innan (vilket antagligen är orsaken till stoppet) och det blir ju inte bättre nu.

Köpte kiwi men det var tvärnej.
Katrinplommonpuré tror jag inte hon kommer äta men det kan absolut vara värt att prova.
Har en telefontid med vc senare idag för råd. Hon petade i sig några äppelbitar igår och var jättearg för att hon inte fick pasta. Jag gjorde fullkornsquinoa istället som hon vägrade äta.

Vad är det för ”magpulver”?
Laktulos (flytande) är receptfritt och mot hård mage (min bebis fick det på recept av läkare) det smakar jättesött och skulle säkert gå att röra ut i ett glas saft.

Vad är det för ”magpulver”?
Laktulos (flytande) är receptfritt och mot hård mage (min bebis fick det på recept av läkare) det smakar jättesött och skulle säkert gå att röra ut i ett glas saft.
Lacrofarm, jag smakade på det själv och tyckte det mest smakade av saften. Men dottern tvärvägrar ändå.
Hon säger idag att hon har bajsat och att det var mjukt osv, men jag misstänker starkt att hon bara säger det för att slippa ta medicinen. Hon sköter ju sina toabesök själv så jag ser inte när hon bajsar. Hon sade senast igår att det var hårt fortfarande.

Lacrofarm, jag smakade på det själv och tyckte det mest smakade av saften. Men dottern tvärvägrar ändå.
Hon säger idag att hon har bajsat och att det var mjukt osv, men jag misstänker starkt att hon bara säger det för att slippa ta medicinen. Hon sköter ju sina toabesök själv så jag ser inte när hon bajsar. Hon sade senast igår att det var hårt fortfarande.
Prova blanda med något med tjockare konsistens som smoothie, yoghurt, kräm, soppa eller liknande. Och säg inte att det är pulver i.

Prova blanda med något med tjockare konsistens som smoothie, yoghurt, kräm, soppa eller liknande. Och säg inte att det är pulver i.
När de är större barn så kan det verkligen sabotera förtroendet om man försöker lura i dem medicin. Jag skulle inte ens kunna lura min 4-åring med det längre och TS dotter verkar vara typ det dubbla i ålder.

Prova att köpa något nytt men ändå säkert kort som dottern brukar gilla. Tex ny smak på proviva, juice eller yoghurt. Även om dottern vet att det är medicin i så har hon då inte den
”riktiga” smaken att jämföra med.

Annars…muta :angel:

Testa att få något annat utskrivet? Vår dotter får Forlax Jr, och det längtar hon typ efter. Hon vill ha det blandat i vatten och en skvätt mjölk. Låter ju inte gott men hon älskar't.

Min mamma gav mig Senna när jag var barn men det kanske man inte får ge receptfritt till barn längre? Det fanns flytande, man tog nån matsked/dag tror jag.

Vi mutade vårt barn med godis för att få i medicin. Jag är normalt inte en förespråkare av mutor, men gällande medicin tycker jag ändå att ändamålet helgar medlen.

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 549
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Nu börjar troligen snart dotterns pappa höra av sig, gissar jag. Jag har blivit vän med hans mor, dotterns farmor alltså, och hans ena... 2
Svar
21
· Visningar
4 603
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag längtar efter den dagen jag faktiskt får använda min hjärna igen! Det är 5 år sedan jag började med min epilepsimedicin Lamotrigin... 2 3
Svar
51
· Visningar
10 705
Senast: Stollan
·
E
Hästmänniskan Jag har ett problem som under de senaste veckorna skapat mycket magont. Mycket text att ta sig igenom, tack ni som läser. Blev absolut... 2
Svar
23
· Visningar
4 247

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Bojkott av butiker
  • Vad gör vi? Del CCX
  • Vårtecken 2025

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix