Hur farlig är en björn för hästar?

Sorry, kom på lite avvägar, startar en ny tråd på gnägg angående detta! :D

Använder bara din svarsknapp, så inte till dig personligen:

Jag är livrädd för björnar och skulle tippa på att de flesta hästar är det också = inte bra kombination men samtidigt vill jag ha björn och andra rovdjur i skogen för att de BEHÖVS och faktiskt är ett naturligt inslag i vår fauna. Mer naturliga än hästar kanske?

Det ultimata vore verkligen om det kunde funka ändå men hur?

Her i Norge, for et par år siden, var det en hesteflokk som hadde blitt angrepet av bjørn da de var på beite. Men hingsten i flokken, en stor, svart, staselig dølahingst hadde hamlet opp med bjørnen! :bow:

Hingsten hadde flere lange rifter etter bjørnens klør, så det hadde vært kamp, men hingsten seiret! :banana:

I gamle dager/ før i tiden var det visst vanlig å la en stor hingst gå sammen med dyreflokker (så vidt jeg har forstått også sammen med flokker uten andre hester?) nettopp for å beskytte dyra mot bjørner!

Så har du en hingst vil den prøve å forsvare flokken, og er den stor og tøff nok, så jager den bort bjørnen! :)

En björn är otroligt uthållig.
Den springer ikapp en fullvuxen älg, så jag vet inte om hästen har en så stor chans
om det blir jakt och ni är långt hemifrån

....å hur många är ute och rider i skogarna bland björnar på galoppörer ;)

För hagens del skulle jag satsat på ett rejält elstaket med starkt elaggregat.

angående björnens fart.

hur ofta JAGAR björnen på det sättet då?
vet ju inte exakt vad för björn som finns i sverige, men här i usa (och även i canada där jag varit på semester) är det ju på sina håll väldigt vanligt med björn.

man ska ju alltid se till att inte lämna mat eller skräp, för det mumsar björnen på och man vill INTE att de ska lära sig att de får mat från människor, så i städer där björn finns runtom har man björnsäkra soptunnor mm.

minns ju inte exakt, men om man möter björn ska man ju INTE springa. man ska om man inte kan ta skydd lägga sig på mage, händerna över huvudet och isär med benen och ligga så still man bara kan. med största sannolikhet (säger dom) kommer björnen nosa och sen gå sin väg.

så jag undrar hur troligt det är att man måste rida ifrån en björn? eller att hästarna har så mycket att oroa sig över?

här verkar det ju även fungera bra med björnar.
i tidningar med rancher till salu (alltså även hästgårdar och boskapsgårdar) skryter man om att det finns björn i området, och då inte i syfte att man får jaga!

För er som är intresserade så finns det en hemsida med hemska bilder!
Nu kan jag inte adressen med man kan söka på svenska jakt&fritidsgruppen.När man väl hittat den sidan så gå in under gamla bilder!
Jag vill verkligen varna känsliga personer!

/ sandra

Den sidan var det värsta jag har sett...tänk att hitta sin vovve eller häst så :cry:

Visst är det läskiga bilder! Jag skulle dö om vi hittade vår stövartik eller någon av våra hästar så pass illa skadade.Tyvärr är det sådant som händer när rovdjuren kommer ihop sig med våra tamdjur.
Jag är absolut inte emot att det finnas rovdjur för de behövs.

/ Sandra

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 480
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 115
Senast: Juli0a
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 227
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 262

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat