Hur får man UT huvudet?

F

FTW

Har en häst som väldigt gärna hamnar i en väldigt låg form och bakom lodlinjen. Han "krullar" alltså ihop sig alldeles för mycket.
Hur ska jag kunna "putta ut och upp" nosen på honom.
Så fort jag tar lite i tyglen åker nosen in. Känns nästan som jag rider rollkur fast det är det sista jag vill ...:o

Jag vill ha honom i en låg form, men inte att han rullar ihop sig och nästan tippar framåt.
Är det bara att fixa mer bak-aktivitet, eller? (Bara och bara förresten ...:angel: )

Sv: Hur får man UT huvudet?

Jag har haft en som gärna gjorde så. Min tränare fick mig då att, tvärtom mot vad jag gjort, hålla i, ta ett stöd i hästens mun och få den att acceptera att man har det. När den väl accepterat att man håller lite i den så kan man lägga fram handen och hästen följer med framåt med nosen.

Det man ofrivilligt lär hästar som kommer på det här, är att så fort de drar in nosen så släpper ryttaren = belöning...

Ett uppresande tygeltag o sen lätta ur.
En häst som trillar framåt kan man inte rida så lågt.
Tänk mer in med rumpan o uppåt/framåt.

Undvik att bara sitta och "lulla runt" i form - gör nåt hela tiden!! Sidvärts, halter, fattningar, avsaktningar/igångsättningar osv, allt för att den ska ta i med bakbenen då brukar allt huvet komma upp :D ...

Jaha där ser man hur olika alla tänker... Mitt råd är att lätta på tyglarna, eftersom det är det hästen vill. Han tycker att du tar för mkt i honom o försöker tala om det. Var mkt, mkt lättare i tygeltagen, slappna av, lyft din blick. Rid så att hästen behöver lyfta blicken o se var han går; över stock o sten eller bommar. Tala om när han gör rätt o han kommer att göra detsamma till dig. :)

Min tränare, och jag håller med, har alltid sagt att det MÅSTE börja bakifrån och fram, dvs hästen MÅSTE svara för framåtdrivande hjälper. Glöm focus på händer ett tag, upplyftande tygeltag och annat mixtrande - sätt fokus på framåtdivande hjälper, öva upp känsligheten för dem. Min häst hade blivit lite skänkeldöv/nonchalant av att jag varit för aktiv/klämt åt för mycket i tid och otid.

Vi fick öva tempoväxlingar, hästen ska svara NU inte i morgon, lätt kontakt i handen, LÄTT kontakt med underben o knäslut så att skänkeln blir tydlig när du väl använder den. Min häst har en tendens att krulla ihop sig alt. blir för låg o framtung och man blir bara trött själv av att försöka "lyfta" upp honom med tygeltag plus att bakbensaktiviteten blir i det närmaste obefintlig.

Jag fick också tänka på min sits att räta på mig ordentligt, att komma ner i sadeln och att inte sitta med så raka armar utan ha en riktig vinkel. Vi körde också en hel del galopparbete, fattningar, samling, ökning växelvis. Jag tycker att det är mera effektivt på min häst i alla fall än att sitta och arbeta i trav för då är han som mest fenomenal på att krulla ihop sig eller bli tung.

Långt det här men kanske något som kan funka för er också? Det har faktiskt fungerat riktigt bra för oss så här långt.

kl

Jag tror att du får för det första ta hjälp av någon du tycker har vettiga åsikter och är kunnig. Min erfarenhet (som inte är stor) säger att det är lite olika beroende på häst. Min har jag testat att möta upp där han är och sakta släppt fram nosen och ser till att baken är med ordentligt. Likväl som jag har jobbat på lång tygel och fått honom att slappna av och söka sig framåt så.. Jag har också jobbat en del ledande tygeltag på i princip slak yttertygel

Så det är bara att testa sig fram och se vad som passar dig och din häst bäst, och det kan vara så att olika saker passar i olika situationer.

Lycka till :)

Har ridit flera såna och på dem har det "bara" handlat om att trycka fram hästen mer bakifrån o fram, öka aktiviteten bak och energin framåt, när det behövs. Inte så mycket grejande med handen utan
se till att hästen kommer fram till den och suger tag i bettet. Och gå med fram med handen.

Medan jag jobbade med att bli av med det tex på hingsten som var mycket för att lägga sig bakom, fick jag ibland lägga till lite extra drivning tex lätt med spö på baken och få fram honom, sen fånga upp och få till energin. Aldrig acceptera att han gick där alls. Efter en period var det inget problem längre och först då jobbade han också riktigi sin kropp och fick med sina långa ben.

Men mina har svarat bra på framåt, o följsam hand när de går fram, andra hästar kan man behöva göra annorlunda på.

Har en häst som väldigt gärna hamnar i en väldigt låg form och bakom lodlinjen. Han "krullar" alltså ihop sig alldeles för mycket.
Hur ska jag kunna "putta ut och upp" nosen på honom.
Så fort jag tar lite i tyglen åker nosen in. Känns nästan som jag rider rollkur fast det är det sista jag vill ...:o

Jag vill ha honom i en låg form, men inte att han rullar ihop sig och nästan tippar framåt.
Är det bara att fixa mer bak-aktivitet, eller? (Bara och bara förresten ...:angel: )

Till att börja med en mycke lätt hand men med jämn kontakt, uppresande tygeltag och sedan understödjande skänkel! brukar vara reseptet på mina hästar!

En häst som "lärt sig" att krulla ihop sig och "komma undan" är svåra att få att sluta, men de men det krävs tålamod och en skicklig ryttare! När hästen undan drar sig kontakten med bettet försvinner även kontakten/ kontrollen med bakbenen!

Jobba gärna på volt och när hästen söker kontakt med betet mjuknar du långsamt och ser om hästen förjer med din hand nedåt. Mycke beröm!!!!:bump: :bump: :bump:

Det är mycket lättare när hästen aldrig lärt sig att krula ihop sig!!!! Det är i alla fall min erfarenhet ......

min häst brukar krulla ihop sig..
jag har fått lära mig att släppa fram nosen genom att släppa fram handen.. och lite upp. och givetvis, det som ridning bygger på DRIVA... få igång bak benen...
han brukar väldigt lätt sjunka ner lite i volter, då gör man ett upplyftande tygeltag med innerhanden...
ta gärna hjälp utav nån som kan stå på marken å säga åt dig när han inte går bakom hand.....

Lycka till!!!! ;) ;)

När min häst vill lägga sig bakom (mer än mindre) så lägger jag mig på en femtonmetersvolt och varierar med att ställa honom försiktigt utåt (eller bara rakrikta) och sedan försiktig innåt igen, inte hastigt fram och tillbaka utan som en check i bland.

Jag är noga med att inte fastna i innerhanden eller inverka med den bakåt, utan bara åt sidan och fram, inga stora tygeltag utan igentligen bara en känsla som ingen ser om de inte tittar noga!

Åsså till den viktiga innerskänkeln som matar fram och in innerbak, och hindrar den från att trampa in och UT

Ytteskänkeln ser till att baken håller sig på spåret (alltså att hästen spårar)

Böjningen genom bålen reglerar du genom din sits och vikt.
Du ska sitta med i rörelsen!

Genom detta arbete brukar min häst hitta tillbaka om han börjat "släppa" pga div omständigheter.

Du kan alltid ta en hörnpassering till hjälp eller annat lite böjt spår för att göra en snabcheck!!

Det fungerar för mig, men sen finns det tusen andra sätt som är bra att begrunda oxå givetvis!!

Lycka till, och kom i håg att rida är svårt så låt det ta sin tid!!

Ha inte för bråttom utan ha tålamod!!

Senast ändrad av en moderator:

Håller med. Min har också varit så. Inte alltid att han gått bakom hand och bakom lod, men att han ville vara väldigt djup och rund.

I hans fall så har det dels handlat om styrkan - han är en stor häst och då är det svårt att jobba rätt i en hög form. Det är mkt ben att hålla reda på och en tung kropp att bära upp. Så han har fått gå ganska låg tills han orkade.

Tidigare när jag bad om en högre form så har han spändt sig och tappat bjudning, ville inte alls ta stöd på bettet. Då har jag släppt tygeln helt (och bytt till rakt syntetbett) och bara ridit fram i en helt öppen och fri form.

Nu som han har styrkan att gå högre så är det inget fel med bjudningen längre. :)

Variera formen. Var snäll i handen, låt inte hästen hänga, det ska inte finnas något att hänga sig I. Variera den djupa formen med helt öppen och fri form. Tänk på att inte begära för svåra saker.

En häst som "lärt sig" att krulla ihop sig och "komma undan" är svåra att få att sluta, men de men det krävs tålamod och en skicklig ryttare!

Men jag ÄR ingen skicklig ryttare!!! :cry: :cry: :cry: :cry:

Annars - tack för alla svar. Ska genast ut och testa.

Kanske ska förklara lite mer vad jag menade eftersom flera här verkar ha missuppfattat vad jag sa.

Med att TA STÖDET även om hästen drar in nosen menar jag inte att man drar i hästen. Utan att man precis har kontakt även om hästen drar sig undan. Sen driver man och får igång bakdelen så hästen ärligt accepterar den kontakten. Absolut inte joxa med handen, hästen måste våga lita på att handen är stilla och inte drar.

Precis vad jag menade också, att möta hästen där med en stilla hand och en lätt kontakt, bara den inte kommer undan där bakom, sedan driva "fram till handen". Det har funkat på min häst, inget joxande, det blir inget bra. (åsså får jag skäll av tränaren :angel: )

Du har fått många väldigt bra svar, har nog provat dom flesta och det har oftast funkat beoende på hur min häst varit för dagen. Något annat som har varit väldigt bra på min häst är att på uppvärmingen flytta hästen på volten, då flyttar jag tills hästen sänker sig(min höjer sig ofta i början)och när den gör det ger man efter i handen som belöning och då kommer halsen Ut och blir längre sedan så "ber" man hästen att spåra igen. (Halsen får gärna vara låg så länge den inte är kort.) Håller man på så så måste hästen lyssna, det blir lite som att göra olika saker men det är lättare att få tag på hästen.

Skönt att se att det inte bara är jag som har haft problem med det här! :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Något annat som har varit väldigt bra på min häst är att på uppvärmingen flytta hästen på volten ---

Menar du flytta baken utåt, eller hela hästen i sidled, eller minska och öka volten, eller ?
(Jag är inte bara dålig ryttare - jag fattar dåligt också...:o )

Jag har haft en som gärna gjorde så. Min tränare fick mig då att, tvärtom mot vad jag gjort, hålla i, ta ett stöd i hästens mun och få den att acceptera att man har det. När den väl accepterat att man håller lite i den så kan man lägga fram handen och hästen följer med framåt med nosen.

Det man ofrivilligt lär hästar som kommer på det här, är att så fort de drar in nosen så släpper ryttaren = belöning...

Det här är intressant, för precis så här sa den tränaren som jag red för i helgen. Min häst är 6 år, och blir lätt "springig" och hetsig när hon vill komma ifrån. Jag har arbetat mycket med att rakställa henne och få henne att lugna ner tempot och komma till ro i arbetet. För den här tränaren fick jag ställa igenom hästen mycket mer, och om hon knäppte ner och kom ner i liknande rollkuraktig form, så var instruktionen att jag skulle mjukt hålla kvar stödet i handen och berömma henne för att hon faktiskt släppte i ställningen. Från det här ska jag sen, när hon blir lugnare och tar ställningarna bättre, rakrikta och rida mer framåt. Jag ska alltså just nu, ha kvar den här ihop-krullade formen.
Att rida på min häst mer bakifrån i det här läget gör att du börjar "raca runt" i riktigt snabb trav som antagligen går över i galopp, samtidigt som huvudet är i höjd med ditt huvud.

Hur gör ni andra med såna här hästar, lätta i typen med mycket bjudning?

Min häst är rätt lätt i typen, rider som jag beskrev innan men sätter takten med sätet i traven, det krävs en del ridning ändå på min häst som har mkt bjudning, men den är inte så jätteärlig då han kan jobba mkt mer med baken och då blir han helt plötsligt inte så väldans springig längre...

Visst krävs det enormt mycket ridning, och som du säger blir det inte alltid en ärlig framåt bjudning. Därav har jag försökt få henne att lugna ner tempot, och rida lätt lååångsamt. Jag har även struntat ganska mycket i formen, men det jag inte vill är att hon ska springa upp med huvudet bara för att det är jobbigt att inte bara springa på i traven. Det böor dessitom ännu svårare när hon inte alltid vill ta igenom ställningen, därav tyckte tränaren att jag skulle ta igenom den helt, och sen mjukt hålla kvar. Hon menade på samma sak som är nämnd tidigare, att om jag lättar och hon drar upp huvudet rakt fram, så har jag på ett sätt berömt henne med eftergiften.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 435
Senast: Hedwig
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 935
Senast: Badger
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 941
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar