Hur får man bukt med vävning?

Sv: Hur får man bukt med vävning?

Francess skrev:
Det som gjorde mig upprörd var att du skrek. Och märkte ord, som inte jag hade nämnt. Ovana och olat kallar inte jag synonymer, men vi behöver inte gå in på hårklyveri. Ett stört beteende kan utvecklas till ovana, då grundorsaken tagits bort men beteendet är kvar. Men som sagt, låt oss inte klyva hår. Förresten så brukar beteendeterapi vara väldigt framgångsrikt, men det gäller kanske bara människor. Men men.

Jag tror att du kommer att erbjuda henne ett väldigt bra hem (precis som jag sagt tidigare), toppen!

Jag håller med om att vi inte behöver gå in på hårklyverier, men vill ändå tillägga att beteendestörningar inte ska förväxlas med ovanor/olater. Jag vidhåller att det är två benämningar på samma sak, ovana och olat alltså. Enligt ordboken förklaras båda med "dålig vana", så de kan nog anses som synonyma.

En beteendestörning blir inte en ovana bara för att den utlösande orsaken tas bort. Det är och förblir en beteendestörning. Det är själva definitionen på det hela. Det må låta fånigt att vara så noggrann med det, men det är en viktig skillnad! Ovanor går att träna bort, till skillnad från beteendestörningar. Det är bland det första och viktigaste de trycker på när man läser etologi (djurs beteende) på universitetet. Är man inte medveten om vad en beteendestörning innebär och vad som kan utlösa den är det svårt att undvika/komma till rätta med.
OBS! Inte riktad mot någon särskild här, utan en allmän insikt. Verkar mycket lätt att stöta sig med folk..

Även om beteendestörningen är svår att bryta, bör man ju erbjuda hästen en så bra miljö som möjligt, så den inte behöver fortsätta må dåligt. Obs, inte heller riktad mot någon särskild, utan en allmän insikt.

Ledsen om du missförstod mig förut Francess, men nu tycker jag nästan att du blev långsint. Jag förklarade verkligen att jag inte hade nånting annat än gott att säga om din inställning till din nya häst. Och återigen önskar jag er lycka till! :)

Men Suck. Du frågade varför jag reagerade och jag förklarade vänligt! Hur kan du få det till att vara långsint? Du behöver iofs inte svara, för jag känner verkligen inte för en diskussion i stil med "du sa, jag sa"...

Som sagt beteendestörningar går att träna bort, även hos (vissa) djur, men kanske inte hästar då?

Tack för dina lyckönskningar. Vi får se vad som händer.

Kan berätta att stoet var kraftigt stressad första kvällen (i söndags), i hagen och vandrade fram o tillbaka vid staketet, så jag släppte in henne till de andra två hästarna direkt (efter en timme ca). Det gick bra. Vid insläppet senare på kvällen vävde hon kraftigt, så att jag blev nervös själv. Låtsades dock inte om det.

Morgonen därpå (i måndags dvs) vävde hon också mycket kraftigt vid utsläppet på morgonen. Inte så mycket på kvällen efter insläppet däremot. Igår vävde hon inte alls när jag gick in i stallet på morgonen och släppte ut dem. Inte på kvällen heller (yttepyttelite när jag släckte). Satte igång övervakningskameran i hennes box för att kunna hålla lite koll på henne.

I morse vävde hon försumbart (ett par steg i varje riktning) när jag tände till dem vid 06 och inget sen. Haft koll hela morgonen på henne i boxen via övervakningskameran, därav det senare utsläppet idag. Vill ju studera henne lite! Hon får så mycket hösilage i boxen att det är mycket kvar på morgonen (precis som de andra två). Hon har bara stått och ätit hela morgonen, gör så nu med.

Väver gör hon tydligen bara precis när man går in i stallet. Hennes stress sätts uppenbarligen igång då. Hon vill inte heller ha sitt hösilage i bortre hörnan, utan har flyttat det till framför boxdörren, som vetter ut mot hbl-stoets box mittemot. Fölet står i boxen bredvid Leadville och de har kontakt genom gallret.

Ska bli intressant att se hur det går framöver. Men hon är i alla fall mindre stressad nu och kontaktbar dessutom. Det var hon inte första dagen.

Nu har jag inte läst hela tråden så du kanske redan har fått dessa förslag...

De flesta hästar väver oftast i samband med fodring eller när något sker.
Det man kan göra är vid tex. utfodring att man ger den hästen först. Då har den ingen anledning till att väva och koncentreras sig att äta sin mat istället för att stå och vänta på sin tur.

Det här med ränder har jag faktiskt oxå hört fast jag har hört att man kan måla tvärrandigt oxå..Kanske inte så snyggt men antagligen väldigt effektiv..

Om den väver av ttråkning kan man ju ta en petflaska o fylla med hästen favoritgodis. Sedan gör man så pass sttora hål att goiset kommer ut men inte alltför lätt, det brukar ju sysselsätta bra.

Man kan ju oxå köpa Happy Snacker och "Krubbkompis" från hööks. Happy Snacker e ngn slags mjuk boll o "krubbkompisen" är en god slicksten.

Kan ju passa på och göra en liten uppdatering, nu när tråden dök upp igen.

Mitt sto har nu varit här i 3 v idag och har lugnat ner sig betydligt. Hon väver knappt alls, ibland verkar hon bli förvånad själv över att hon inte gör det och tar då ett par sidsteg, det är allt. Hon står på halm och får fri tillgång på hösilage med bra värden. Misstänker att hon inte fick så mycket mat som de påstod på förra stället. Ingen av de gånger vi var där hade hon något hösilage i boxen! Och ute fick de bara gräset i hagen att äta. De påstod ju även att hon inte åt upp kraftfodret dvs inte behövde det. Vilket verkar konstigt för här hemma vräker hon i sig och lämnar inte en gnutta! DÄR fick hon några nävar betfor och lite grönsaker/frukt. HÄR får hon rejält med betfor, Hippo Alfa, foderjäst och soja. Har även gett henne ett mått magnesium varje dag och det verkar hjälpa till.

Hon vandrar inte heller i hagen längre, utan står och äter hösilage ur samma låda som de två andra. De dricker även samtidigt ur vattenkaret och står inne i vindskjulet i grupp med. Öht verkar de trivas väldigt bra tillsammans för det är inget kiv eller bråk och alla går nära och gör allt tillsammans. Hon är väldigt trivsam att hantera för övrigt med.

Däremot skulle jag hemskt gärna vilja lägga på ett täcke nu när det öser ner! Och inte verkar det synas någon ljusning ännu, bara regn och regn. Men hon höll på att få spel när jag närmade mig med svettäcket för ett par veckor sen och hon frös av blötan när de kom in. Har nu fått reda på att även om hon förmodligen är inriden (som tvååring?) så har hon ju bara gått med föl och aldrig ridits något och aldrig haft täcke heller! Så nu måste jag vänja henne vid sånt med. Vill ju inte att hon ska lägga all energin på värme...hon behöver gå upp en del i vikt/hull. Även om hon har väldigt fin och tjock päls så märker jag att hon påverkas negativt av regnet. Jaja, alltid är det nåt!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 653
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 837
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar