Hur får man bukt med vävning?

Sv: Hur får man bukt med vävning?

Tack! Och det ligger nog en del i det du skriver. Jag kan ju bara vänta och se!

AAAAAAAAAARRRGHHHHH!!!!!
JAG BLIR SÅ TRÖTT......

Vävning, krubbitning etc är INTE olater!!!!!! Det är beteendestörningar som uppkommer för att hästen inte får utlopp för sina naturliga behov. Genom sin beteendestörning har de hittat ett sätt att hantera denna bristsituation. Krubbitning är ofta foderrelaterat (för lite stråfoder, för få utfodringstillfällen, för korta ättider/gång o likn) och vävning och box-walking t ex rörelserelaterat (för lite utevistelse, för lite motion o likn)

Vävning är negativt för hästens ben och därför bör man försöka hitta ett sätt att hantera sin häst som minimerar beteendet. När en häst väl utvecklat en beteendestörning kan det vara svårt att bli av med den. Eftersom de genom att utföra den utlöser endorfiner som ger dem en känsla av välbefinnande och gör det lättare att hantera situationen. Därför är det också "beroendeframkallande", att jämställa med narkotika. Det kan vara värt att tänka på när man undrar varför de inte slutar fast man tycker att man förbättrat deras situation...

Dina förslag om mer utevistelse, halm etc tycker jag låter bra (även ordentlig stråfodergiva, inte för långt mellan utfodringarna och tillräckligt med mat per gång för att hon ska ha att äta i ca 40 min).

Försök också lista ut (som du också gjort delvis) vilka situationer som utlöser beteendet, och undvik dem. Lycka till!

Francess skrev:
Får snart hem ett xx-sto som väver lite vid utfodring och när hon ska släppas ut ur boxen tex. Såg det igår hos gamla ägaren och det är inte så mycket och hon slutar direkt maten kommer tex. Finns det något man kan göra för att få bukt med ovanan? När jag får hem henne så kommer hon att gå ute betydligt mer än på gamla stället, kan det hjälpa lite kanske?

Du har fått mycket bra svar nu tycker jag så du vet nog vad du behöver göra.
Vill bara berätta om mitt halvblod. Fick honom ohanterad för snart 5 år sedan. Han var då 15 år gammal. Han kom hit och vävde jävligt mycket plus andra olater men det hör ju inte hit. Efter ca 6 mån upp till ett år slutade han. Kommer inte riktigt ihåg när. Jag började ju att rida honom och hantera honom överhuvudtaget. Han får regelbundna tider med mat och in och utsläpp är samma tider. Nu VET han vad som komma skall. Nu väver han inte alls längre. Han är 50% fullblod. Visste faktist inte att just fullbloden kunde vara vävningsbenägna. Som ni har skrivit här. Alltid lär man sig något.
Inte har han fått för mycket kraftfoder heller som någon skrev. Han var så smal och ful han hade tom massor av blodmask när han kom till mig. Jag tog honom osedd, för jag fick honom gratis. Nu är han musklad och vi rider lektion osv...han mår prima nu. Så det är säkert som någon skrev och även du själv. För kort tid ute, mer att göra, äta längre osv.......Samma tider med allt är viktigast av allt, tror jag. Lycka till med ditt sto.

Hej!
Jag har ingen lösning på problemet tyvärr men jag har också ett xx-sto som väver jag tror det i allafall hon står inte direkt och gungar fram och tillbaka utan hon snurrar på huvudet men belastningen på benen blir ju densamma i allafall. Hon gör det egentligen bara som du skriver om din blivande häst om hon får vänta på mat vilket sker på morgonen, och när hon sk aut men jag hinner i regel ta henne då innan hon börjar men som idag tex. när jag hade ridit och ställde henne i boxen hon åt då upp kraftfodret men sedan började hon när jag hämtade in dom andra så det rör sej inte om några långa stunder men jag undrar lite hur skadligt är det då?
Vad spelar det för roll om man har halm på golvet? Det hade vi förra vintern men nu har vi spån men det är ju ingen skillnad?
Hon bryr sej inte om höet i det läget om det var det som var avsikten med halmen att dom skulle äta den?

För övrigt är hon också ganska lättfödd eller rättare sagt det är inga problem att hålla henne i fin form men hon har ju fri tillgång till hö förståss.

Om du skulle komma på någon bra lösning till din häst så får du gärna pm:a mej så kan jag prova det på min också. Om det nu skulle vara skadligt med det lilla som hon gör.
Hon är också ute mkt dock inte till 22, men hon är aldrig sån när alla är inne.

Lycka till med din nya häst. :banana:

Men ge dig för h-e! Jag skrev ovana, inte olat. Läs lite bättre då! Och ja, jag har läst din tråd. Du behöver inte komma här och skrika och ha dig! Då slutar man lyssna...

Har du öht läst att jag inte fått hem stoet ännu? Att jag försöker stämma i bäcken? Du får gärna svara fler gånger, men lägg av med skrikandet.

Jag vet att vävning inte är bra för benen, det säger ju sig självt. Påfrestningen blir ju enorm i längden. Däremot tror jag inte stoet i fråga kommer att sluta med vävandet bara för att hon byter miljö, men förhoppningsvis dämpas stressen och om hon trivs med våra rutiner kanske det minimeras.

Trevligt att läsa om din pålle. Kul att det finns hästar som det går bra för och som hamnar där de mår bra! Lycka till i fortsättningen med.

Jag har ingen aning om hur skadligt det är, men i längden sliter det nog rätt mycket, även om det bara är kortare stunder varje dag. Jag vet inte heller varför halm är bättre som strö till vävare. Kanske meningen är att de ska äta mer strå och sysselsätta sig med det? Jag ger mina hästar fri tillgång på hösilage i vilket fall som.

Jag ser det som att halmbädd är en kompromiss om man INTE vill ge fri tillgång på annat stråfoder. Det är enligt min mening bättre med fri tillgång på ett bra hö och minimalt med kraftfoder. Jag tror fö du har juste koll på foder-hage-flockbiten! Alltså att ge en bra grundmiljö för hästen. På så sätt kan man minimera stereotypirörelserna. Den enda miljö som ger helt vävningsfri tillvaro för mitt fullblod är lösdrift.
Men en annan viktig sak att tänka på är att tristess också skapar stress. Min häst väver mindre ju KLURIGARE arbete jag ger henne på ridbanan, och ju mer hon får gå på långa lugna turer i skogen (tycker hon turen var för kort försöker hon gå förbi gården och ta ett varv till...). När det kommer en ny häst till stallet väver hon inte en gång på flera dagar, för att något upptar intresset. Om hon får stå mer än en dag så ökar beteendet markant. Om hon inte blir tillräckligt mycket pysslad kan hon också väva. Så stabil grundmiljö tillsammans med intresseväckande aktiviteter är väl mitt bästa recept.

oj oj ,tagga ner själv. det var inte menat som ett påhopp. jag har läst från början och vet att du inte hade fått hem stoet ännu, innan man kom med 10 förslag själv tipsade jag om krubbitartråden för att den förklarar samma fenomen. men du tog åt dig för mkt tror jag :(
halm var det enda konstruktiva jag hade att komma med, då den beteendestörning tyvärr inte går att "lära om" på en vuxen häst. Du undrar varför man använder halm, kan svaras med att hästen får utlopp för sitt "födosök" och inte behöver väva.

Hej. Hoppas att det löser sig för dig.

Vi har ett sto på 3 år som precis har börjat väva.
Hon väver alltid på samma plats i boxen. (framför fönstret) så ägaren pratade om att köpa en sån där boll som finns att köpa i Börjes och hänga upp framför fönstret just för att den ska vara " ivägen" för henne och se om det hjälper nåt eller om det bara gör att hon ändrar platsen.
Vi har precis som du funderat över alla tänkbara anledningar, och vi tror inte att det e det.
Så ett tips kanske kan vara sen när du har fått hem henne och kolla om hon alltid väver på samma ställe eller okm det skiftar..
Har inte så månmga bra tips att ge dig, mest funderingar, men i vilket fall så ska jag hålla tummarna för er. :)

Om hästen precis har börjat väva, ändra i hennes grundmiljö (mer strå mindre kraftfoder, mer utevistelse, hagkompis, mer motion, mer samvaro) så har ni kanske chans att vända förloppet. Om man inte tar bort grundorsaken (uttråkad, smärta, hungrig, stressig miljö), så kan jag slå vad om att det inte hjälper att hindra hästen från att väva vid fönstret, den kommer bara att föra över sin beteendestörning till annan plats, eller få en annan beteendestörning.

Däremot kan en lekboll ge utlopp för tristess och aktiveringsbehov för en del hästar. Andra är helt likgiltiga inför leksaker. Om det som stressar hästen är för lite social kontakt eller för lite födosökstid, så hjälper det knappast med en boll.

På en häst som inte hunnit befästa sin stereotypi skulle jag göra grundmiljöförändringar på bred front, dvs markant öka strå, minska kraft, öka och variera motion, om hästen går ensam ge den sällskap, om den går i liten hage ge den större, minimera boxtiden per dygn etc, och göra allt med en gång, och samtidigt! Kanske även byta boxplats för att förstärka miljöförändringen. Skaffa medryttare eller skötare om jag inte själv kan öka motionen och pysslet tillräckligt.

Ursäkta om jag misstolkade ditt inlägg....men det du skrev
läs tråden först, sen kan man diskutera
lät en aning överlägset spydigt...typ att jag inte fick lov att ställa egna frågor om jag inte läst en viss tråd...men jag ber naturligtvis om ursäkt igen om jag misstolkade det hela.

Min fråga ang halm var för att flera skrivit att deras hästar står på halm, men väver ändå. Vet iofs inte vid vilka situationer de väver, det verkar olika från häst till häst för att inte tala om hur ofta och mycket de väver. Så jag tror inte halm är lösningen för alla. Stoet i fråga står förresten på halm.

Jag har också hört att det ska hjälpa att måla ränder i boxen, iofs var ju inte det aktuellt i ditt fall men det kan vara bra att veta att fler har testat och det har fungerat. Sista utvägen kanske om inget annat hjälper :)

Har ingen aning om varför er häst bara väver på ett speciellt ställe. Stoet jag ska ta hem verkar inte ha nån plats hon väver på, utan rent allmänt börjar väva vid utsläpp ur stallet och vid utfodring. Och det går över lika snabbt igen.

Nuvarande ägaren säger att stoet stod inne väldigt mycket hos tidigare ägare och ganska trångt. Även om hon kommer ut mer och i rejäl hage med mycket gräs på det nuvarande stället så kan i alla fall jag tycka att det är i minsta laget. Vet inte när de blir utsläppta, men de kommer in vid 1730 i alla fall. Stoet kan tyvärr inte ridas för tillfället pga skada, men förhoppningsvis ska man kunna rida lite lätt när skadan har läkt. Jag tror själv att hon är stressad pga dålig miljö (för lite utevistelse, för lite grovfoder trots halmad box...alla hästar äter ju inte halm, halvdana rutiner i stallet), jag märkte ju hur starkt hon reagerade på pojken som härjade i stallet.

Jag tackar för alla svar jag fått och tycker jag lärt mig mer om vävning nu. Har i alla fall en större insikt och förståelse för problematiken. Tack! Ingen nämd och ingen glömd.

Ursäkta mig, men hur vet man att det hjälper? För att man har hört talas om det och någon som känner någon som känner någon säger att det har hjälpt? Vad finns det för forskning på området och vad är resultaten i så fall? Jag vill inte vara dum på nåt sätt och det är inget personligt menat mot just dig, men det finns så otroligt många fördomar och myter om hästar och hästhållning.

Och om det nu vore så att en randig box hjälper mot att väva, så har man ändå bara behandlat symptomen och inte kommit åt grundorsakerna. Och det tycker inte jag är tillräckligt intressant för att "fördärva'' en box genom att måla den randig...

Jag läste ditt svar och ville bara komplettera lite.
Hon går ute från 07.00 till 20.00 och hon har mycket att tugga på i boxen (stråfoder)
Har inte kunnat hitta nån egentlig anledning til det förutom att hon håller på att ridas in och hon som gör det är av den kalibern att hon vill se snabba resultat och därför kanske skyndar lite väl snabbt fram.
Så jag tror inte det beror på för LITE motion, snarare för MYCKET.. Skulle det kunna vara en anledning? För det borde väl vara ganska vanligt bland 3-åringar som blir inridna. Att det kanske blir lite för mycket för dem, de blir stressade och då börjar väva..
Jag vet inte heller om jag tror på det där med bollen, för jag tror bara att hon förflyttar sig istället.
( Nu väver hon bara framför fönstret..)
Vad tror du?

Bra då har vi rett ut det missfötrståndet! vänner igen? :)
jag förkortar alltid mina meningear för at slippa skriva så mycket, ser nu att den där meningen kan se överlägsen ut, menade inte det!!

tänkte bara lite snällt och försynt tipsa om att läsa där, och därefter fortsätta diskutera vävning här, det det råder smärre Krig på den tråden... :smirk:

Klart vi är!!! Ska försöka hålla i minnet att du försöker skriva korta inlägg, så jag inte misstolkar igen. Annars får jag väl helt enkelt fråga vad du menar.

Har läst den aktuella tråden och hukade mig nästan när jag gjorde det. Tar hellre emot tips här, just pga "kriget" där. Men nu har jag fått så många tips, råd, tankar och idéer att det känns ganska uttömt för min del. Jag är nöjd med det jag fått veta och kommer att utgå från detta när jag får hem stoet.

ika77 skrev:
Så jag tror inte det beror på för LITE motion, snarare för MYCKET.. Skulle det kunna vara en anledning? För det borde väl vara ganska vanligt bland 3-åringar som blir inridna. Att det kanske blir lite för mycket för dem, de blir stressade och då börjar väva..
Jag vet inte heller om jag tror på det där med bollen, för jag tror bara att hon förflyttar sig istället.
( Nu väver hon bara framför fönstret..)
Vad tror du?
Nej, precis, man kan inte säga att vävning eller andra stereotypier enbart beror på för lite motion. Det man kan säga är att hästen av någon anledning är stressad eller frustrerad och hanterar detta genom att utföra det stereotypiska beteendet. Har man tur kommer man på i tid vad som orsakar stressen och kan åtgärda det innan hästen har fått ett behov av att utföra själva stereotypin. Gör man inte det i tid är det svårt att få bort beteendet.

Då säger det sig självt att olika typer av bollar och leksaker sällan får hästen att sluta med beteendet - eftersom de sällan hjälper hästen att bli av med sin stress. Ofta kan man se att hästen är intresserad av leksaken en kort tid efter att man satt in leksaken, men efter ett tag blir den antingen ointressant eller också faktiskt en ersättning för den ursprungliga stereotypin. En del hästar börjar tugga och buffa på leksaken på ett sätt som påminner väldigt mycket om krubbitning eller vävning. Hästen gör detta i de situationer då man annars ser att det börjar väva/krubbita och den har samma "frånvarande" utseende.

Det enda man kan göra för hästen är alltså att erbjuda den en miljö utan stress, där den kan utföra sina naturliga beteenden.

Varflör inte???

Att måla ljusa ränder med stort mellanrum är ett erkänt bra knep att få en häst att väva mindre....

Ett annat sätt är att ställa hästen i en spilta med ansiktet mittemot en annan vävare. helst ska den ena vara vesäntligt mindre än den andra....
När dom sen väver så väver dom i otakt...
Gissa om den större hästen efter ettt tag får samma symptom som vid åksjuka....

Med detta knep lyckades vi få den stora hästen att sluta väva...tyvärr så fungerade knepet inte på den lilla vita ponnyn..men det berodde nog mest på att den vävde med slutna ögon.....

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 653
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 837
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar