F
Francess
Sv: Hur får man bukt med vävning?
Tack! Och det ligger nog en del i det du skriver. Jag kan ju bara vänta och se!
Tack! Och det ligger nog en del i det du skriver. Jag kan ju bara vänta och se!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Francess skrev:Får snart hem ett xx-sto som väver lite vid utfodring och när hon ska släppas ut ur boxen tex. Såg det igår hos gamla ägaren och det är inte så mycket och hon slutar direkt maten kommer tex. Finns det något man kan göra för att få bukt med ovanan? När jag får hem henne så kommer hon att gå ute betydligt mer än på gamla stället, kan det hjälpa lite kanske?
lät en aning överlägset spydigt...typ att jag inte fick lov att ställa egna frågor om jag inte läst en viss tråd...men jag ber naturligtvis om ursäkt igen om jag misstolkade det hela.läs tråden först, sen kan man diskutera
Nej, precis, man kan inte säga att vävning eller andra stereotypier enbart beror på för lite motion. Det man kan säga är att hästen av någon anledning är stressad eller frustrerad och hanterar detta genom att utföra det stereotypiska beteendet. Har man tur kommer man på i tid vad som orsakar stressen och kan åtgärda det innan hästen har fått ett behov av att utföra själva stereotypin. Gör man inte det i tid är det svårt att få bort beteendet.ika77 skrev:Så jag tror inte det beror på för LITE motion, snarare för MYCKET.. Skulle det kunna vara en anledning? För det borde väl vara ganska vanligt bland 3-åringar som blir inridna. Att det kanske blir lite för mycket för dem, de blir stressade och då börjar väva..
Jag vet inte heller om jag tror på det där med bollen, för jag tror bara att hon förflyttar sig istället.
( Nu väver hon bara framför fönstret..)
Vad tror du?