Hur får man bukt med vävning?

Sv: Hur får man bukt med vävning?

Jag tror ärligt inte att det går att få bukt med hästar som väl börjat med fula ovanor likartat "tiks" hos människan. Har varit med om vävande hästar tidigare som man gjort en massa insatser på att försöka få bukt med denna ovana och det enda som hjälpt har varit MYCKET utevistelse och så lite stress moment som möjligt i stallet så som utfodring osv.

Francess skrev:
Får snart hem ett xx-sto som väver lite vid utfodring och när hon ska släppas ut ur boxen tex. Såg det igår hos gamla ägaren och det är inte så mycket och hon slutar direkt maten kommer tex. Finns det något man kan göra för att få bukt med ovanan? När jag får hem henne så kommer hon att gå ute betydligt mer än på gamla stället, kan det hjälpa lite kanske?

Det finns en jättebra tråd om krubbitning som även ör läsvärd för den som har vävare. Vet dock inte vart den ligger, men sök på krubbitning... (eller så letar jag upp den...).

Det är ju jättebra att hästen skall få vara ute mkt. nu. Det är bra med stimulans, vävare är i behov av att få röra sig!

Vanligtvis brukar jag säga att man inte ska fodra hästar som ex. sparkar på boxväggar först men denna häst kan behöva lite smidighet.

Du kan även börja med att fodra henne. Ge henne en liten dutt hö, och sedan kan du utfodra stallet som vanligt, bara så hon får något att göra tills resten av maten kommer.
Övergå sedan till att väntas en häst tills hon får sin mat och när det funkar, så fortsätter du att utöka med fler hästar (tills det tar slut på hästar före henne)...

Jag VET att det hjälper med vita ränder i boxen..och mycket utevistelse, massor med stråfoder m.m.

Alla dessa förslag har du redan fått....

Men att helt förkasta ett mycket bra och väl fungerande "knep" för att hålla vävandet nera bara för att DU tycker det ser fult ut med ränder i boxen, det är synnerligen "ohästligt"(jfr ohumant).
Då inställer sej dock frågan om just du verkligen ÄR rätt person att ta hand om just denna häst....

Eller, för att göra en jämförelse, du får ont i fötterna av att gå barfota på en grusväg...går du då hellre och får ännu mera ont i fötterna, än att du tar på dej ett par skor som du tycker är fula???

Bara så vi övriga kanske får veta om du är villig att pröva ALLT för att hästen ska få ett så bra liv som det är möjligt att den kan få....

Men snälla du! Bara för att man inte tycker ett "knep" är nåt som passar just mig, så behöver väl inte det betyda att jag inte ska ha hästar öht? Tycker du överreagerar in absurdum. Och ärligt talat tror jag inte ens på att det skulle göra nån större nytta. Och EN sak till...ÄVEN om det skulle "hjälpa" så är det ändå bara symptomen du har gjort nåt åt, INTE grundorsaken till varför hästen väver. Och jag är mer intresserad av att göra nåt åt grundorsaken.

Jag kan ju i så fall kontra med att DU kanske inte ska ha hand om hästar som väver eftersom du bara gör nåt symptom och inte bryr dig tillräckligt för att försöka ändra på grundorsaken!

Och en sak till. Jag behöver inte bevisa något, varken för dig eller någon annan. Väldigt fånig inställning från din sida. Vem har dött och gjort dig till Domare?

För övrigt är det svårt att måla vita ränder på en vit vägg... Nej du, jag lägger hellre tid och energi på mer utevistelse och fri tillgång på stråfoder än försöker göra min häst sjösjuk genom att ställa henne framför en annan vävara *skratt*.

Jag har skrivit i ett tidagare inlägg att jag läst även den tråden. Men tack för din omtanke.

Förresten, om du läst hela tråden och alla mina inlägg så hade du insett att just den här hästen inte väver i någon större omfattning. Naturligtvis är det inte bra i vilket fall som helst, men det är inte av den omfattningen att man behöver ta till det största artilleriet.

Du får faktiskt ta lite hänsyn till att alla inte håller med dig och dina idéer.

Jag köpte en häst som skulle vara vävare. Så snart jag fick hem den och den fick gå ute hela dagarna så försvann det. Jag såg aldrig någonsin hästen väva.
Hälsning Maja

Knapplån.

Min ena häst har haft vävningstendenser som försvann (trots att han nu haft boxvila 7 månader...) när jag bytte stall där det är öppet framåt så han kan titta ut, förut var det galler runt om. Han står också i utebox men det tror jag är av underordnad betydelse.

Jag är övertygad om att stall- (och hag-)miljön är jätteviktig. Kan mycket väl tänka mig att tex vävning försvinner vid stallbyte eller tvärtom, uppkommer. Hästar måste ju också ha preferenser vg miljö och är olika stresståliga.

Jag ska hämta mitt sto imorgon! Sen får vi se vad som händer med hennes vävning när hon har acklimatiserat sig. Nu har jag åtminstone fått många bra tips och råd för att underlätta och förbättra för henne.

Vill bara ge dig en liten :bow: för att du sätter dig in i såna här frågor INNAN hästen kommer och försöker underlätta för hästen i sitt nya hem så inte vävningen fortsätter, och inte gör som många andra "Men hästen gjorde ju så redan när jag köpte den"...

*pust* Lång mening... ;)

Tack snälla för ditt rara inlägg, det värmde gott!

1. Jag har läst vartenda inlägg.

2. Självklart ska ALLA hästar vara ute hela dagarna i hagar med gräs och träd och som är kuperade där dom kan få HELA sitt rörelsebehov tillgodosett.

3. Fri tillgång till stråfoder är alla hästars RÄTTIGHET....så länge det är helt ren ätit vid morgonfodringen har hästarna fått för lite natta-mat, eller åtmindstånde inte vad man kan kalla FRI tillgång till stråfoder.

4. Tyvärr är det inte så att ALLA hästar får dessa deras rättigheter, därför finns det tyvärr alla dessa sterotypa beteenden....

Francess skrev:
Men ge dig för h-e! Jag skrev ovana, inte olat. Läs lite bättre då! Och ja, jag har läst din tråd. Du behöver inte komma här och skrika och ha dig! Då slutar man lyssna...

Har du öht läst att jag inte fått hem stoet ännu? Att jag försöker stämma i bäcken? Du får gärna svara fler gånger, men lägg av med skrikandet.

Jag vet att vävning inte är bra för benen, det säger ju sig självt. Påfrestningen blir ju enorm i längden. Däremot tror jag inte stoet i fråga kommer att sluta med vävandet bara för att hon byter miljö, men förhoppningsvis dämpas stressen och om hon trivs med våra rutiner kanske det minimeras.

Om du läst mitt svar ordentligt, samt de övriga inägg som finns, så hade du inte behövt bli så upprörd. Flera som gjort inlägg har använt just ordet olat, och ovana är dessutom ganska synonymt med olat. Det är ju ingen ovana, utan ett stört beteende. En ovana/olat kan man träna bort, men inte en beteendestörning (där handlar det om att ta bort/ändra den faktor som utlöst den). Det är själva definitionen på det hela.

Dessutom skrev jag ju att det du hade som förslag var bra och önskade dig lycka till! Hur kunde det få dig så upprörd??

Såna här trådar läses ju av ganska många, så allt som står behöver inte rikta sig till det första inlägget... :) Jag har läst alla inlägg och jag vet att du vill "mota Olle i grind" för just ditt sto, och det tyckte jag var toppen (tycker faktiskt att det framgår av mitt sista stycket i mitt inlägg).

Det jag tycker är tråkigt att folk överlag (den som inte behöver ta åt sig ska alltså inte göra det..) inte har så bra koll på det här med beteendestörningar, och inte verkar intresserade av att lära sig mer. Inte ens om de har problemen i sitt eget stall... Sånt gör mig upprörd. Har jag gjort mig bättre förstådd den här gången? Jag hoppas det. :)

Toppen att ditt sto nu hamnar hos dig, som vill göra allt för att hjälpa henne, återigen, lycka till!

Det är mycket möjligt att hennes beteende förändras när du flyttat hästen och den får vara ute mycket mer.
Du kan försöka göra boxen så intressant som möjligt genom att hänga utt trädgrenar att gnaga på, ha en lekboll i boxen eller liknande också.

Det som gjorde mig upprörd var att du skrek. Och märkte ord, som inte jag hade nämnt. Ovana och olat kallar inte jag synonymer, men vi behöver inte gå in på hårklyveri. Ett stört beteende kan utvecklas till ovana, då grundorsaken tagits bort men beteendet är kvar. Men som sagt, låt oss inte klyva hår. Förresten så brukar beteendeterapi vara väldigt framgångsrikt, men det gäller kanske bara människor. Men men.

Vi får väl se vad som händer med stoet nu när vi tagit hem henne (igår kväll). Hon är väldigt stressad och jag misstänker att det kommer att ta ett bra tag innan hon landat. Förra ägaren köpte henne för lite drygt en månad sen och förrförra hemmet var hon också bara kort tid hos. Så jag vet inte när problemet med vävning uppstod första gången. Men vi kör med rätt så fasta rutiner här och efterhand hoppas jag hon känner sig trygg. Mina hästar har (än en gång) fri tillgång till stråfoder och får vara ute bra mycket längre än de flesta (ca 0630-2200). Jag har även möjlighet till lösdrift. Men en sak åt gången!

Det beror nog på hur länge hon haft beteendet och hur befäst det är. Eftersom de blir höga av det så slutar de nog inte i första taget.

Vi har en häst som började väva när hon var 7 år gammal. Hon började väva pga tvingad boxvitselse, då hon hade gjort en bukoperation och var i mkt dåligt skick. Så det blev flera veckors boxvila. Vilket resulterade i att hon började väva
Numera 15 år gammal så väver hon bara när hon blir otålig, dvs vill ha mat, komma ut eller få uppmärksamhet.

Vi försökte få slut på henes väverier helt genom att sätta igen dören med galler, men det hjälpte inte, då vävde hon inne i boxen i stället :crazy: .

Hon får vara ute länge om dagarne och står på halm och får mkt hö, mer kan man inte göra!

Tråkigt med ert sto. Hade hon mycket fullblod i sig? Fånig fråga kanske, men det verkar som att fullblod har lättare för att lägga sig till med vävning.

Nä, där är inte så mkt fullblod i hennes stam... Bara mest en massa halvbod, en häst med coolt huvud, men kan tända till i bland..

Häsen i fråga var i toppkondis efter SM och Breeders som 6 åring i FT och sattsningen gick vidare på henne som 7 åring. Så jag kan förstå att hon reagerade som hon gjorde, från topp kondis till att vara instängd i en box i ett par veckor, och bara komma ut och promenera kortare stunder. :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 653
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 837
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar