Hur får jag me hästen till England?

Nickelodion

Trådstartare
Är det någon här som vet eller har erfarenhet av hur man fraktar en häst med båt?
Funderar också på hur är jobbigt för hästen..

Funderar på jobba i stall i England :) och vill då ta med mig hästen.
Vilka rederier/fartyg fraktar hästar? Tips på någon hemsida?
Hur går man till väga? Jag har hästpass. Är det någon karantän om man vill åka till England? :confused:
Mycket frågor....Hoppas det är någon som kan hjälpa mig!:bump:
/Mallan

Sv: Hur får jag me hästen till England?

Om du ska frakta häst till England är det bästa att anlita en transportfirma som kör hästen med lastbil. Såna firmor brukar annonsera bland de sista sidorma i Ridsport.

Hästen behöver ha pass, dessutom ska den ha ett friskintyg och en transportplan. De sistnämnda får man av t ex distriktsveterinären (det ska alltså vara en officiell veterinär). Låter du hästen åka med en firma är det möjligt att de ordnar med de intygen.

England är inom EU, så det är ingen karantän, bara att tuta och köra om man har pappren i ordning.

Ett tips bara - ta inte med dig hästen utomlands innan du är 100% säker på att allt funkar på ditt jobb och att du trivs. Bättre i så fall att skicka efter hästen efter någon månad.

Sv: Hur får jag me hästen till England?

Det är svårt att få färjorna att ta med hästen, så det enklaste är som Svea säger att anlita ett transportbolag.

Sedan undrar jag om du är helt säker på att du vill ta med dej hästen. Att jobba som hästskötare är ganska hårt och det känns inte sådär jätteroligt att behöva rida sin egen efter arbetstid när man ridit 10 st andra under dagen. Dessutom finns det inte så jättemånga stall som tar emot en häst till., då de själva har platsbrist.
Jag rekommenderar att lämna hästen på foder i Sverige och känna av lite frihet medans du är utomlands. Dessutom skulle jag inte vilja köra hästen fram och tillbaka till England bara sådär. Vad händer om du inte tycker om England och vill åka hem igen??

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 825
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 181
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 814
Senast: fixi
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 683

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka