Sv: Hur få ut hästen på spåret
Axi!
Du har läst Hempfling? Kommer du ihåg positionerna som han skriver mycket om, DÄR har du nyckeln till hur du ska stå. I traditionellt linarbete GÅR du i en egen liten volt med hästen så att du går i jämnhöjd med hästens kors med linhanden pekande mot hästens huvud och pisken i den andra mot hästens rumpa. Ni bildar en rätvinklig triangel.
Nästa sak: Du måste titta
åt det håll hästen skall springa! Viktigt! ALltså pekar du ordentligt med rak arm (rephanden) OCH tittar åt det hållet, koncentrerat som om du själv skulle DIT.
Hästen är ofta inställd på att gå dit man pekar och dit man tittar, så man ska titta och peka åt samma hål annars blir det svårt för kraken att göra rätt;-)
Driv hästen med ett litet spö antingen ett dressyr spö eller ett du gör själv av en eneslana, men driv INTE bakom rumpan eller på rumpan utan driv henne strax bakom bogen eller tom på nedre delen av halsen genom att "tappa" försiktigt. (när hon väl har hajat kan du vifta lite varsom för att få igång henne). Det får henne att fatta att hon skall gå UT från dej liksom.
Nästa grej: OM du skall röra dej själv: gå aldrig bakåt eller åt sidan, gå åt det håll du vill att hästen skall gå!
Flyttar hon dej så är det hon som leder leken;-) (den leken gillar de;-) Jag lärde mej det här själv med min listiga kallblodsdam som longerade mej så att jag blev svimfärdig av yrsel tills jag insåg att jag gjorde nåt fel;-)
Att hästen ställer sig i givakt på det där sättet är hennes sätt att fråga dej: vad ska jag göra nu? det är också hennes sätt att vara säker på att hon SER vad du tänker göra;-) Det är ngt POSITIVT och du skall aldrig bli irriterad på henne när hon gör så, hon frågar faktiskt dej vad du vill på det artigaste av hästsätt. (samtidigt som hon slipper obehag för att hon faktiskt ägnar dej uppmärksamhet, det är bra att ha en sån plats att gå till när man är osäker som häst;-)
Bråka inte med henne koncentrera dej på vad DU gör, det är det som är grejen här;-)