Hur få ut hästen på spåret

axi

Trådstartare
Hej, är en färsking på både forumet och när det gäller NH, har dock läst en del böcker (bla Hempflings) i ämnet. Jag är säker på att det är minasignaler som är otydliga, men när jag vill ha ut mitt sto(Nellie:love:) på ett spår runt mig uppfattar hon det mer som att hon ska följa mig(backar i en cirkel mm) Kanske är det jag som jobbat henne fel då jag flyttat bakdelen?:confused: Snälla hjälp mig med tips om hur jag ska göra! Blir så inspirerad av alla duktiga hästmänniskor som kan tyda signalerna från hästarna så bra!

Sv: Hur få ut hästen på spåret

Rör dej mot bogen ev putta till på bogen åt det håll du vill ha henne, backa inte, rör dej hela tiden mot henne mot i riktning mot bogen. Visa vägen med den handen du har repet i.

Senast ändrad av en moderator:

har provat det också. hon flyttar då ändå baken så att jag tillslut står med henne ansikte mot ansikte. rör jag mig mot bogen så flyttar hon sig bara snabbare....:(

Hon förstår inte vad du menar helt enkelt. Prova ta hjälp av någon som är tyst och bara leder hästen ut runt dig så kanske hon förstår. Peka inte mot rumpan när hon ska iväg, utan peka dit hon ska och prova snurra repet lite snett bakom henne so hon drivs åt rätt håll. :)

ska försöka få någon att intressera sig lite och hjälpa mig:) jag vet inte om jag överhuvudtaget ska göra något som har med rumpan att göra)....i och med att hon flyttar sig väldigt lätt med bakdelen....nu när jag tänker efter så har jag nog glott på rumpan eftersom det är den hon flyttar.....inte så smart kanske...:crazy:

Min kille gjorde likadant då han longerades första gångerna. Han vände sig mot mig med rumpan utåt och ville inte gå i en cirkel. Jag gjorde ungefär så som Heidi Maria föreslår och det fungerar. Nu går han framåt i en cirkel. Jag snurrar repet snett bakom rumpan på honom och driver honom genom att stå snett bakom hans bog. Ännu så länge blir det inte sån vansinnigt stor cirkel, jag får gå med för att den inte ska bli för snäv, för om jag tappar position så stannar han med ansiktet mot mig. :crazy:

Det blir lätt så, men jag tycker kanske snarare att du ska försöka ta udden lite av det där med flytta rumpan. Typ gå fram och klappa på rumpan utan att hon ska flytta den o så, och göra det tydligare när hon väl ska det. För det är ju jättebra att hon lärt sig det, men nu när man är så duktig när man flyttar rumpan så kanske man ska lära henne att man inte ska göra det hela tiden, utan bara när du ger den tydliga signalen att hon ska det. Annars blir det bara flytta rumpan vad du än gör.

Jag brukar göra så att jag gör en tydlig gest när de ska flytta, sen emellan så går jag frma och klappar här och där och ska kunna gå runt hästen utan att den fortsätter flytta iväg när jag inte ber om det. Träna också på att skicka iväg i olika riktningar genom att peka och driva. :)

precis så är det!! och eftersom jag inte är så van så har jag ett helsike att hålla psition när jag väl lyckats få ut henne på spåret.Men det är helt klart värt det, hon få en annan lyster i ögonen och det äär så kul att göra något tillsammans "på riktigt" på bådas villkor och inte bara för att jag känner för något havdant utei skogen

peka och driva?! o jag är så hungrig på allt detta. hur driver jag hene?

Till exempel med snurrande repet. Vi har lärt vår femåring, och det går jättebra.

Tex om jag ska byta varv när jag longerar i repgrimman, jag drar lite i repet, sedan pekar jag åt det håll hon ska och om det behövs svänger lite försiktgt med repet bakom. Det tycker jag är viktigt, att man ska kunna få hästen att gå undan från dig när du kommer från vliket håll som helst.

Prova löst eller med rep från början. Smacka och peka dit hon ska, gör hon inte så höjer du graden av tryck mot henne. Först höja andra handen mot hela henne, som att du skjuter henne bort, gradvis högre, hjälper inte det får man svänga, sedan snurra med repet. Öka tills hästen går, flyttar hoin sig inte blir hon träffad. Sluta direkt när hon går ifrån dig. De förstår fortare än man tror, det viktiga är att alltid fortsätta höja graden tills de gör rätt, och då slutar du direkt.

Men jag vill varna dig, det kan komma ett bakben farande om de blir sura från början när du börjar mopsa dig och kräva att hon flyttar sig för dig, speciellt ston kan göra sånt. Men det går över som av ett trollslag så fort hästen vet vad du vill att den ska göra. Det ksa bara behövas en liten höjning av handen senare för att få henne att gå vart du vill.

precis så är det!! och eftersom jag inte är så van så har jag ett helsike att hålla psition när jag väl lyckats få ut henne på spåret.Men det är helt klart värt det, hon få en annan lyster i ögonen och det äär så kul att göra något tillsammans "på riktigt" på bådas villkor och inte bara för att jag känner för något havdant utei skogen

Träna, träna, träna. :)
Man får vara beredd att röra på sig en hel del för att hålla sin position, men med tiden blir det lättare och ju tryggare hästen blir i longeringen, desto enklare går det.

o tacktacktack! Ja som det är nu så blir det med rep eftersom det inté finns någon corall där jag har henne för tillfället. hon är väääldigt låg i rang och har aldrig moppsat mot mig innan, men jag ska tänka på den varningen:D

eftersom hon är i ett annat stall under avvänjning av fölis så finns det ingen corall nu. är just nu på en stor äng....att det blirspringande, det bliringa jämna o fina volter runt mig men är just nu bara glad eftersom hon lyssnat så pass än så länge

Då står du fel och visar fel. Det är känsla, går inte att beskriva så här. Kan tyvärr inte hjälpa dej nu, har fullt upp. Annars hade jag gärna kommit och hjälpt till, jag tränar mina rätt mycket på linan och för hand så jag är "ganska bra" på det.

Jag tror kanske jag har några. Funderar på om det finns någon bra bok som du kan titta i.
Annars ta en tränare till hjälp, det finns många som kan för det är inte så svårt bara man kommer på hur man ska göra.
Har du en coral så är det ju lättare.

jag kommer flytta tillbaka henne till mitt andra ställe om ca tre veckor. där finns det en corall och då jag försökte där var edt betydligt lättare. man slipper ju hålla reda på linan, den vill ju gärna trasslas lite. vart bor du nånstans? man kanske hade fått komma o kolla hur du gör??

Jag bor i närheten av Skövde. Annars tittade jag lite i mina böcker och jag tror att om du tittar i Monty Roberts bok "Från mina händer till dina" och kollar på de sidorna när han gör Join up så ser du hur principen är när han skickar ut hästen, när jag byter varv så backar jag från hästen så den står med huvudet mot mej samtidigt som jag byter hand på repet, visat med den nya handen vägen och går (driver) mot den nya innerbogen. Är hästen nybörjare så fuskar jag ibland med ett litet dressyrspö (är nämligen lite kass med det där att svänga med linan:p). Jag tror det är så jag gör men svårt att förklara. Det borde finnas någon film. Använd repgrimma eller en BRA kapson, inte någon grimma eller någon delta, sånt som man ofta ser. Testa olika positioner och kolla hur hästen reagerar. Tänk på var du har blicken, tittar hästen i ögonen = aggresiv föser bort, sänker blicken, vänder bort huvudet och sänker axlar=bjuder in. Titta på det du vill driva utåt=bogen. Det felet jag gjorde i början var att när hästen kom innåt i volten så försökte jag fixa till volten genom att backa från hästen, fattar inte hur jag tänkte, men så gjorde jag iaf med den följden att hästen stod framför mej med baken utåt.
Jag lärde mej på en kurs i akademisk ridkonst.
Som sagt i en coral är det jättelätt och då får du direkt kvitto på dina positioner. Jag lärde en av mina hästar i coral när jag hade tillgång till en, henne behövde jag aldrig lina till sedan:)

Det du också kan tänka på är ju att du nu kan flytta bakdel och framdel separat. Forstätt på samma sätt att flytta hela kroppen. Den ska kunna gå bakåt, framåt, åt sidan i sidepass och allt du vill. Det har jag tränat på på vanlig ridbana.

När du ska lära hästen att skickas ut på en volt runt dig kan det vara bra med ett rätt långt rep, jag har ett som är ca 4 m när jag promenerar och jobbar annrs och ett som är uppåt 6 m när jag longerar eller jobbar på volt. Eftersom du lärt hästen att ta bort rumpan från dig kan det vara svårt för den att låta sig drivas på så nära håll om du måste snurra mycket med repet, just för att den är lite rädd om sin rumpa. Jag jämför det lite med när jag rider ponnystoet framför det andra stoet som är högre i rang. det går bra när vi håller avstånd, men kommer hon för nära stannar ponnyn på tvären för att akta sin rumpa från att bli biten. Man måste anpassa driviningen efter avståndet och stå i rätt position. De brukar förstå rätt fort. Och peka allted åt rätt håll med linhanden när den ska iväg.

Axi!

Du har läst Hempfling? Kommer du ihåg positionerna som han skriver mycket om, DÄR har du nyckeln till hur du ska stå. I traditionellt linarbete GÅR du i en egen liten volt med hästen så att du går i jämnhöjd med hästens kors med linhanden pekande mot hästens huvud och pisken i den andra mot hästens rumpa. Ni bildar en rätvinklig triangel.

Nästa sak: Du måste titta :eek: åt det håll hästen skall springa! Viktigt! ALltså pekar du ordentligt med rak arm (rephanden) OCH tittar åt det hållet, koncentrerat som om du själv skulle DIT.
Hästen är ofta inställd på att gå dit man pekar och dit man tittar, så man ska titta och peka åt samma hål annars blir det svårt för kraken att göra rätt;-)

Driv hästen med ett litet spö antingen ett dressyr spö eller ett du gör själv av en eneslana, men driv INTE bakom rumpan eller på rumpan utan driv henne strax bakom bogen eller tom på nedre delen av halsen genom att "tappa" försiktigt. (när hon väl har hajat kan du vifta lite varsom för att få igång henne). Det får henne att fatta att hon skall gå UT från dej liksom.

Nästa grej: OM du skall röra dej själv: gå aldrig bakåt eller åt sidan, gå åt det håll du vill att hästen skall gå!

Flyttar hon dej så är det hon som leder leken;-) (den leken gillar de;-) Jag lärde mej det här själv med min listiga kallblodsdam som longerade mej så att jag blev svimfärdig av yrsel tills jag insåg att jag gjorde nåt fel;-)

Att hästen ställer sig i givakt på det där sättet är hennes sätt att fråga dej: vad ska jag göra nu? det är också hennes sätt att vara säker på att hon SER vad du tänker göra;-) Det är ngt POSITIVT och du skall aldrig bli irriterad på henne när hon gör så, hon frågar faktiskt dej vad du vill på det artigaste av hästsätt. (samtidigt som hon slipper obehag för att hon faktiskt ägnar dej uppmärksamhet, det är bra att ha en sån plats att gå till när man är osäker som häst;-)

Bråka inte med henne koncentrera dej på vad DU gör, det är det som är grejen här;-)

Liknande trådar

Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 044
Senast: mackan
·
P
Träning Hej. Ni som rider på ridskola och träffar ridskolehästar som hotar och är buffliga, eller hästar som leder sina ryttare in i...
Svar
2
· Visningar
1 102
Senast: krumeluren
·
U
Övr. Hund Hej! Jag fick frågan om jag visste något om viltspårprov eftersom jag är jägare. Skrev ett svar i P.M men det kanske blev för långt...
Svar
2
· Visningar
1 260
Senast: UrsusRex
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka