Hur få ut hästen på spåret

Sv: Hur få ut hästen på spåret

Axi!

Flyttar hon dej så är det hon som leder leken;-) (den leken gillar de;-) Jag lärde mej det här själv med min listiga kallblodsdam som longerade mej så att jag blev svimfärdig av yrsel tills jag insåg att jag gjorde nåt fel;-)

:rofl::rofl::rofl: det var så jag också gjorde i början innan jag kom på att det var jag som skulle leda det hela.

ah! jag ska genast försöka införskaffa den boken o läsa på! har inte kunnat testa nått idag då jag vart tvungen att dra ris i hagen:( men imån! då ska jag testa alla nya tips!:)

o tack för alla svar:bow: ja, jag blir absolut inte irriterarad på henne. jag förstår att det är jag som är okunnig på hästspråket och inte hon. känns jättebra att ni verkar haft samma problem i början som jag:smirk:

imån som sagt ska lillkillen få sitt pass fixat sedan måste jag ut till nellie o testa allt detta. ska försöka komma ihåg alla tipsen så det blir väl att plugga denna tråden ikväll:)

KL
Hon kanske inte förstår dig!:) Har du longerat henne ngt?:idea: om inte kan du ju böra med de!:)

ah! jag ska genast försöka införskaffa den boken o läsa på! har inte kunnat testa nått idag då jag vart tvungen att dra ris i hagen:( men imån! då ska jag testa alla nya tips!:)

Om du gör det så gör "join up" med henne också, det är inte alls svårt och verkligen en stund av lycka...:love:

jag har lyckats förstå nu:idea: jag märker genast på hennes rörelser när jag inte pekar rätt, tittar rätt, driver rätt eller hamnar ur position! våran cirkel rörde sig över hela ängen och jag hoppas verkligen att ingen såg oss! jätteglad att det gick och att jag förstod hur ni menade. längtar tills jag får komma tillbaka till corallen!
tack snälla för hjälpen hittills:)

YESSS!! va kul!
Du det gör ingenting alls att er cirkel rör sig, det som är viktigt är att du inte går baklänges! Det är väl jättehäftigt att du får henne att följa dej på avstånd i en cirkel över ängen! Cirklarna blir liksom större om man flyttar sig framåt medan de cirklar, det brukar de gilla, de får mer frihet då..
Du har lärt dej massor nu bara för att du inte hade nån corall! Det är mer avancerat att träna i lina i frihet! Så känn dej stolt!

Vad härligt att det gick bra!:) Äh cirkeln är svår att hålla helt stilla från början, men försök att få hästen att hålla ut den så ni inte rör er för att hästen genar och du måste backa för att sträcka repet. Det är det svåraste, men träna på! Öva på att göra mindre cirkel och sedan få hästen att vilja öka cirkeln när du länger repet. Om den har en liten svag vilja utåt blir det mycket lättare. Inte så mycket att den drar i repet, men baara så att den är villig att flytta ut från dig när du ber om det.

Ja. det känns kanon!!:) men det där med att höja axlarna, kolla i ögonen för att få henne att öka. det funkar relativt bra, jag ser nog ut som ett riktigt monster när jag står där o spänner mig och stirrar. men jag ska väl inte fortsätta o stirra henne i ögonen hela tiden? isof visar jag ju inte vägen genom att titta vart ag ska. hon slutar ju trava efter en stund om jag inte fortsätter stirra...ah!! spänt rep?! trodde det skulle va slakt så hon inte sprang mot trycket? är en rätt liten cirkel men den varierar ju hela tiden i storlek, men det gör väl inte heller särskilt mycket? oh, det är så kul! kan ni ge mig fler tips om vad jag kan göra för att göra det lite omväxlande och roligt?

Grattis, vad kul att du lyckades. Jag vet hur det känns när man håller på och håller på och så hekt plötsligt kommer den där Aha-upplevelsen, den där känslan att alla bitarna plötsligt faller på plats:love:. Stirrar du henne i ögonen så är du hotfull mot henne, så du ska ju inte stirra hela tiden, sluta så fort hon gör som du vill och börja inte igen förrän hon inte gör som du vill.

tack, flyger på moln när jag väl borstat av henne fällpälsen och 2cm lera och väl kommit ut på ängen:rofl: ja, tänkte nästa att det bara gällde just då. inga fler tips på roliga övningar nu i början? hon lyfter framhovarna om jag pekar och backar om jag höjer händerna mot henne. nått mer enkelt?

Repet ska inte vara så spänt att du hela tiden drar i henne, men det lir ofantligt svårt om hästen hela tiden vill sitta i knät på en när man ska longera:)

Höja axlarna och det är ju bra för att få hästen att öka, det talar ju direkt till deras egna instinkter, men det är lite opraktiskt om du ska kunna kommunicera frn ryggen också, så det är bäst om du börjar koppla det till ett människokommando. Till mina hästar använder jag ssssss för skritt, "lilla smackandet" (tjick, tcjick eller vad man ska säga:smirk:) för trav och puss/stora smackandet för galopp. Vill hästen inte sakta av när jag säger det brukar jag börja svaja med repet så den känner det över nosen, och ökar viftnignen till den respekterar det jag säger, slutar direkt och berömmer när den lyssnar.

Sedan måste du få hästen att respektera dina kommandon och förstå att säger du trav så är det trav tills du säger nåt annat, annars får du stå där och stirra tills du får huvudvärk. Saktar den av svänger du snabbt till med repet så hon förstår att det var fel. Beröm mycket, mina häster blir jätteglada, och mitt ena sto har till och med kopplat ordet "braaaa" med att sträcka på överlinjen. Så när jag tömkör och hojtar braaaaa så sträcker hon nosen och halsen framåt nedåtoch riktigt sträcker på ryggen, vilket är superpraktiskt:).

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 044
Senast: mackan
·
P
Träning Hej. Ni som rider på ridskola och träffar ridskolehästar som hotar och är buffliga, eller hästar som leder sina ryttare in i...
Svar
2
· Visningar
1 102
Senast: krumeluren
·
U
Övr. Hund Hej! Jag fick frågan om jag visste något om viltspårprov eftersom jag är jägare. Skrev ett svar i P.M men det kanske blev för långt...
Svar
2
· Visningar
1 260
Senast: UrsusRex
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat