Sv: problem häst eller häst med människoproblem?
Jag är egentligen inte för råstyrka/smärta när det handlar om kontrollera de där fallen utan teknik (med rätt teknik och i rätt position är du starkare än vilken häst som helst om du har den i grimma och grimskaft och är tillräckligt snabb för att befinna dig i rätt position hela tiden och ge impulsen i exakt rätt stund). Men det är inte så himla lätt alla gånger.
Det jag nog faktiskt skulle göra med den där damen är att ha kedja OCH vanligt grimskaft. Dvs ha kedja som extra skärpa OM det behövs. Dvs reagerar hon inte på en normal förhållning i grimskaftet så ta i REJÄLT i kedjan och ge omedelbart efter när hon stannar upp (om så bara för en sekund). Dvs inget smådragande i kedjan utan en REJÄL korrigering snabbt, och direkt full eftergift när hon stannar upp. Och beröm. Börjar hon gå igen så tar du en vanlig grimförhållning först, blir det ingen reaktion så REJÄL kedjekorrigering osv.
Hon KÄNNER den normala grimkorrigeringen med, hon bara väljer att ignorera den. genom att först ge henne en chans att lyssna på den och om hon inte gör det direkt ta tag rejält i kedjan så har hon hela tiden ett eget val: lyssna på den första korrigeringen eller det blir obehagligt. Är hon smart kommer hon förr eller senare lyssna på den första, snälla korrigeringen.
Däremot om den andra korrigeringen också är halvsnäll får man inte önskad effekt, utan korrigera REJÄLT på en gång istället för att smådra.
Bra att hon är lugn genom dörrar, det underlättar.
Som sagt, vore bra om du kunde låta bli att gå direkt utifrån in i spolspiltan ett tag, eftersom hon redan när hon inser vad som ska hända får ett negativt beteende (negativ association?)
Hoppas det fungerar =)
Okej, då stryker vi RASKT mat som ett sätt att göra paddocken trevligare.
*klurar vidare på den biten*
Det finns inget hon tycker är extra kul?
Nej, hon ska inte ha hö ALLS när du håller på med henne.
Som sagt, du får nog ett tag koncentrera dig på bara stå still i stallgången och låta sig ryktas överallt. Står hon inte still när du ryktar heller? Inte uppbunden heller (som jag fattade det förr fungerade hon uppbunden?)
med kedja lyssnade hon bättre, dvs stanna när man bad henne OM man tog i.
Sen stanna hon när man bara tog lite lätt, men ibland strunta hon helt i kedjan, som i början när hon alltid skulle rusa in i boxen, jag hade kedja under hakan för hon skulle banne mig inte rusa in i boxen så jag slog mig gul och blå ännu en gång.
Men hon rusa in ändå, jag stod emot och höll i boxdörren så inte jag skulle flyga med, då gjorde självklart jätteont på hakan så hon reste sig i boxen, men när jag släppte efter blev hon lugn och var lite skakis, men inte sur.
Sen tog vi bort kedjan för hon funkade mer och mer bättre.
Jag är egentligen inte för råstyrka/smärta när det handlar om kontrollera de där fallen utan teknik (med rätt teknik och i rätt position är du starkare än vilken häst som helst om du har den i grimma och grimskaft och är tillräckligt snabb för att befinna dig i rätt position hela tiden och ge impulsen i exakt rätt stund). Men det är inte så himla lätt alla gånger.
Det jag nog faktiskt skulle göra med den där damen är att ha kedja OCH vanligt grimskaft. Dvs ha kedja som extra skärpa OM det behövs. Dvs reagerar hon inte på en normal förhållning i grimskaftet så ta i REJÄLT i kedjan och ge omedelbart efter när hon stannar upp (om så bara för en sekund). Dvs inget smådragande i kedjan utan en REJÄL korrigering snabbt, och direkt full eftergift när hon stannar upp. Och beröm. Börjar hon gå igen så tar du en vanlig grimförhållning först, blir det ingen reaktion så REJÄL kedjekorrigering osv.
Hon KÄNNER den normala grimkorrigeringen med, hon bara väljer att ignorera den. genom att först ge henne en chans att lyssna på den och om hon inte gör det direkt ta tag rejält i kedjan så har hon hela tiden ett eget val: lyssna på den första korrigeringen eller det blir obehagligt. Är hon smart kommer hon förr eller senare lyssna på den första, snälla korrigeringen.
Däremot om den andra korrigeringen också är halvsnäll får man inte önskad effekt, utan korrigera REJÄLT på en gång istället för att smådra.
Det är så när man kommer ska in i stallet, man kommer igenom en dörr och direkt efter den ligger spolspiltan till höger.
Rakt fram ligger stallgången och boxarna.
När man kommer igenom dörren och hon märker att hon ska in i spolspiltan bara går hon rakt fram och nonchalerar.
Annars går hon alltid lugnt igenom dörrar.
Bra att hon är lugn genom dörrar, det underlättar.
Som sagt, vore bra om du kunde låta bli att gå direkt utifrån in i spolspiltan ett tag, eftersom hon redan när hon inser vad som ska hända får ett negativt beteende (negativ association?)
Så oftast låter vi bli att gå in i spolspiltan direkt när vi kommer in utan vi går rakt fram i stället och vänder i stallgången, då brukar hon bråka lite men förljer med.
Vi går in i spolspiltan och antingen stannar hon eller bara rusar ut igen.
Men jag ska testa det att låta henne stå med baken ut.
Hoppas det fungerar =)
Så länge hon får mat så är hon sur, när hon äter och det kvittar var hon är.
I hagen när hon får hö är hon vissa dagar riktigt förbannad, och hennes hagkompis som egentligen är ranghögst viker undan, men ibland ger han igen med samma men hon bara står kvar och tittar på honom så han vet inte vad han ska göra.
Men oftast är det han som regerar i hagen och nu har hon faktiskt börjat vika sig undan honom, efter att han helt plötsligt högg hon i halsen en dag.
Men när hon väl får hö så är han riktigt sur, om man är i hegen då och kanske ska rätta till ögen eller lägga dit mer har det hänt att hon hugger efter en
Okej, då stryker vi RASKT mat som ett sätt att göra paddocken trevligare.
*klurar vidare på den biten*
Det finns inget hon tycker är extra kul?
Hon står ALDRIG still!
Så vida hon inte får hö att tugga på då står hon still 2 sekunder i taget.
Hon bara dansar runt och tittar konstigt rakt upp i taket eller så står hon och steppar bara.
Ska man låte henne ha hö hela tiden när man fixar med henne då eller?
Nej, hon ska inte ha hö ALLS när du håller på med henne.
Som sagt, du får nog ett tag koncentrera dig på bara stå still i stallgången och låta sig ryktas överallt. Står hon inte still när du ryktar heller? Inte uppbunden heller (som jag fattade det förr fungerade hon uppbunden?)