Hur få ryttare att lita på hästen?!

Sv: Hur få ryttare att lita på hästen?!

Men det som gör det besvärligt och konstigt är ju att det funkat i nästan 1 1/2 månad innan det vart såhär? Jag har ju själv sett fv galoppera massa ggr utan problem.
Så antingen har har hästen kommit på nu helt plötsligt att fv gör fel eller så har det hänt något som jag inte vet om.
Vet ju att "mitt" sätt funkar för med mig har han aldrig bockat, därmed inte sagt att det är det enda som funkar.

Jag får väl testa att fatta galopp på fv:s vis och se vad han händer.

Fv är absolut ingen nybörjare och hsr ridit både unga och gamla hästar innan i olika former, tävlat lite hoppning och fältävlan.
Och ja hade detta vart i början så ja då hade jag nog sagt att hen är för orutinerad, men återigen det har ju funkat fram tills nu :s

För ett tag sen hade hen problem med att få honom att fatta vänster galopp, jag åkte dit och red honom, gav tips på hur fv skulle göra och dagen efter ringde hen och var jätte glad för att tipset funkat så bra. Så då tog hen till sig vad jag sa.

Jag vill väldigt ogärna flytta hästen igen(han har precis blivit sig själv igen efter nästan 4 månaders boxvila) och tycker om fv förövrigt och hästen trivs.
Självklart ska han inte vara kvar där till varje pris, men går problemet att lösa så vore det de bästa.

Men ja hästen är en 5 årig fullblosvalack, som jag påbörjade inridningen för ganska exakt 2 år sedan på. Så ja han är ganska grön. Går utan problem i form i alla gångarter både i skogen, ridbana, på stor och liten volt. Hoppad några små clear rounder. Men är en väldigt snäll och samarbetsvillig häst och har aldrig vart några p innan. Han reds några ggr av 3 olika personer förra sommaren när jag var skadad och det var inga konstigheter alls, dessa 3 ryttare är allt från hoppyryttare/skogsmulle till proffisionell jockey.

Om ryttaren är rutinerad är det ju enkelt, då kan hon ju slappna av på kommando och göra som du instruerar. Kan hon inte det behöver hon öva sig på en mer förlåtande häst tills hon kan.

Det spelar ju egentligen ingen roll hur bra det funkat förut, och hur mycket ryttaren kan annars, just nu kan hon ju uppenbarligen inte göra de där galoppfattningarna enligt dina instruktioner. Och så länge hon inte kan det, så funkar inte galoppen. Alltså behöver hon lära sig att göra galoppfattningarna så som du instruerar. Det verkar olämpligt att lära sig på din häst, eftersom den bockar av henne när hon gör fel.

Senast ändrad:

Ja det kanske helt enkelt är så att hon inte vill göra så som jag tipsar om, för det är inte så hon ridit i alla år.

Fast lite roll spelar det ju hur det funkat innan. För fv har gjort "fel" innan och då har han inte bockat. Och andra har gjort "fel" utan han bockat. Så det känns som att det kanske finns någon mer anledning som jag inte ser/vet.

Jag verkligen avskyr hästar som bockar och tyckte inte det var alls kul när min unghäst (också efter skada med boxvila) började med detta... Det som räddade mej var ett livräddningshandtag på sadeln. Där kunde jag ta ett stadigt tag, då satt jag still med handen och hade hjälp om han skuttade och vågade då driva på frammåt.

Ja det kanske helt enkelt är så att hon inte vill göra så som jag tipsar om, för det är inte så hon ridit i alla år.

Fast lite roll spelar det ju hur det funkat innan. För fv har gjort "fel" innan och då har han inte bockat. Och andra har gjort "fel" utan han bockat. Så det känns som att det kanske finns någon mer anledning som jag inte ser/vet.

Hästen har upptäckt att man kan göra på det sättet? Hon har blivit lite mer spänd? En boxvila brukar ju kunna få fram rodeohästar, så bockningen kanske låg närmre till hands nu.

Fast hästen är riden ordentligt 1 månad och innan det drygt 1 månad igångsättning. Han har stått på boxvila innan och aldrig blivit sån här och dessutom är det som sagt inte frågan om rodeobockningar, utan mer väldigt luftiga galoppsprång med huvudet neråt.

Men oavett så om beteendet berodde på boxvilan så borde det ha kommit under igångsättningen, inte nu ett par månader senare när han gått i hagen i i över 2 månader och ridits ordentligt i 1 månad.

Bara en idé: Kan det vara att hon håller i honom för hårt? Fullblod är ju känsliga och det kan vara det han reagerar på. Min häst (fullblod) bockar inte men om någon rider med för hårda händer skulle han dra i väg.
Speciellt vid galoppfattning eftergift för att underlätta fattningen.

Frågan är kanske vilket problem du vill ha hjälp med?

Varför hästen börjat bocka?
Eller hur du kan få ryttaren att göra galoppfattningar på ditt sätt?

Först - går hästen fram för skänkeln innan ryttaren försöker fatta galopp? Om inte får man ju börja där. Ryttaren försöker kanske fatta från en för kort trav som hästen inte orkar med eftersom den trots allt stått på box/varit skadad en tid?

Om du är säker på att problemet kommer av att ryttaren höjer handen i fattningen så ber hen att prova att hålla i en sk fegrem (martingal eller stigläder runt halsen funkar bra) inför fattningarna. Det gör ju att handen inte kan höjas och om din teori stämmer borde hästen sluta bocka.

Bara en idé: Kan det vara att hon håller i honom för hårt? Fullblod är ju känsliga och det kan vara det han reagerar på. Min häst (fullblod) bockar inte men om någon rider med för hårda händer skulle han dra i väg.
Speciellt vid galoppfattning eftergift för att underlätta fattningen.

Jo det kan absolut va så, det ser ut som att fv sitter och tjuvhåller lite hela tiden. Vet bara inte hur jag sks få fv att våga sluta med det.

Frågan är kanske vilket problem du vill ha hjälp med?

Varför hästen börjat bocka?
Eller hur du kan få ryttaren att göra galoppfattningar på ditt sätt?

Jag vill att fv ska kunna rida hästen i alla gångarter utan att flyga av.

Först - går hästen fram för skänkeln innan ryttaren försöker fatta galopp? Om inte får man ju börja där. Ryttaren försöker kanske fatta från en för kort trav som hästen inte orkar med eftersom den trots allt stått på box/varit skadad en tid?

Om du är säker på att problemet kommer av att ryttaren höjer handen i fattningen så ber hen att prova att hålla i en sk fegrem (martingal eller stigläder runt halsen funkar bra) inför fattningarna. Det gör ju att handen inte kan höjas och om din teori stämmer borde hästen sluta bocka.

Hästen går fram för skänkeln och fv har snarare lite för snabb och slängig trav, efter hästen oftast(iallafall när jag sett) springer in i galoppen.

Jag är inte säker, men det är ju det jag ser med blotta ögat att fv gör annorlunda mot vad jag gör. Och hästen ser inte nöjd ut, hästen höjer ju huvudet lika mycket som fv höjer händerna och det blir lite tjaffsande dom emellan.

Har tänkt testa det med halsremmen när jag åker dit! :)

Har du sagt åt fv att sluta sitta och tjuvhålla?

Jag blir lite osäker på om du menar att fodervärden förstår vad du menar, och försöker, men inte kan, eller om du menar att fodervärden inte vill göra som säger, eller om du menar att du ser en massa saker som borde ändras i fodervärdens ridning, och hoppas på att hen ska inse själv att hen gör fel, utan att det ska behöva komma från dig?

För det blir ju rätt olika lösningar. Om fv försöker, men inte kan, så behöver hon ju utbildas. Om fv kan, men inte vill, så får du väl ta ställning till om du tycker det är ok att hen fortsätter på sitt sätt, eller om du vill flytta hästen. Om du inte sagt nåt, utan hoppas att fv ska fatt själv, så prova att berätta det du ser.

Kort sagt, är problemet att fv inte kan, inte vill, eller inte vet?

Jag vill att fv ska kunna rida hästen i alla gångarter utan att flyga av.

Och vad händer när du berättar för fv hur hen ska rida för att lyckas med det? (inte tjuvhålla, fatta galopp på ditt sätt, slappna av, sänka handen, etc)

Har du sagt åt fv att sluta sitta och tjuvhålla?

Jag blir lite osäker på om du menar att fodervärden förstår vad du menar, och försöker, men inte kan, eller om du menar att fodervärden inte vill göra som säger, eller om du menar att du ser en massa saker som borde ändras i fodervärdens ridning, och hoppas på att hen ska inse själv att hen gör fel, utan att det ska behöva komma från dig?

För det blir ju rätt olika lösningar. Om fv försöker, men inte kan, så behöver hon ju utbildas. Om fv kan, men inte vill, så får du väl ta ställning till om du tycker det är ok att hen fortsätter på sitt sätt, eller om du vill flytta hästen. Om du inte sagt nåt, utan hoppas att fv ska fatt själv, så prova att berätta det du ser.

Kort sagt, är problemet att fv inte kan, inte vill, eller inte vet?

Jag har ju skrivit att jag berättat för fv hur jag gör och hur hen kan göra för att hästen ska lyssna. Jag har även skrivit att jag ridit och visat fv under tiden, förklarat och visat skillnaderna.

Så jag vet inte om det är för att fv inte kan eller om det är för att fv inte vill lyssna på mig.
Vi har väldigt öppen kommunikation, så jag säger vad jag tycker och tänker och sen är det ju självklart upp till fv att lyssna eller inte.

Om jag ska säga vad jag tror, så är det att fv inte vågar sänka händerna, känns som att fv är rädd för att hästen ska sticka. Varför vet jag inte, för hästen har aldrig stuckit med fv vad hen sagt till mig iallafall.

Hästen kan absolut ridas normalt, men från början så är han riden som galopphäst efter planen från början var att starta honom. Så när någon som inte känner honom eller är osäker ska rida så brukar jag säga att dom ska t tyglarna i brygga och lägga ner händerna och stå upp i lätt sits när dom börjar galoppera, eftersom han då går klockrent. Och det är ju absolut en vanesak, så det förstår jag att det inte är lätt. Men med dom andra som ridit har det funkat för att dom har litat på mig, litat på att dom gör som jag säger så hittar hästen inte på några dumheter.

Jag har dock ridit honom "vanligt" också, så det är absolut inte så att han inte kan/vet något annat.

Eftersom det här beteendet är farligt för både fv och hästen och dåligt för hästens utbildning så är det inte okej. Att fv envisas med att rida utan hjälm gör mig ännu mer nervös. Men det kan ju inte jag råda över, är fv inte rädd om sitt huvud så är det faktiskt inte mitt problem. Kan inte tvinga denne att ha hjälm.

Om hon vågar hoppa som du skrev kanske det kan vara en bra idé att hoppa och landa i galopp och sen fortsätta en bit för att sakta av.
Annars funkade det bra för mig när jag va mer osäker att ha koner utställda i padocken som man kan rida runt och emellan.

'''''''''''''''''''''''''''''''''''''

Senast ändrad:

Hoppa och landa i galopp är inga problem, då kan dom fortsätta galoppera. Det är just när fv ska fatta galopp, för då hästen slängt fv har varit dom första galoppsprången.

Svårt dilemma.

Hästen rodeobockar inte som du säger, du tror jag det är något som bara behöver ridas igenom och ekipaget behöver lösa det tillsammans. Ryttaren behöver fatta galopp med minsta möjliga hjälper(kanske med någon från backen som driver på, tills hon får in känslan igen) bara sitta upprätt stadigt i galoppen och driva fram i bockningarna. Har ryttaren sporrar kanske det är dags att ta av dessa?

Du har nog själv tagit upp alla alternativ som går.
Antingen låter du fv lösa det själv.
Eller så hjälper du till, med ovan lösning.
Alt. 3 så får du erkänna att dom inte passar ihop för stunden och att du själv vill ta över hästen igen innan problemet blir större.
Kan inte se så många fler alternativ :)

Lycka till :)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 619
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 388
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 220
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 480

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat