Hur få ryttare att lita på hästen?!

Sv: Hur få ryttare att lita på hästen?!

Hur tar man tyglarna i en brygga? Vill gärna veta då jag med har problem med galoppen ibland :(

Tja, om fodervärden inte rider som du säger (vare sig det nu beror på at hen inte kan eller inte vill), och det leder till att hästen börjar fungera sämre och eventuellt lägga sig till med olater, så skulle jag nog tycka det hela börjar kännas osäkert. Särskilt eftersom din häst är så ung och fortfarande under utbildning, det låter inte som att han får lära sig rätt saker hos fv.

Rida unghäst utan hjälm låter i min värld heltokigt, allrahelst som fv i din beskrivning inte låter vidare sadelfast. Jag skulle haft både hjälm och säkerhetsväst på den hästen. Det kan ju iofs förklara varför hon sitter och tjuvhåller - det skulle nog jag också göra om jag red en ung galoppör utan hjälm!:nailbiting:

Skämt åsido, det låter ju som att fv och hästen är på väg åt fel håll, och jag skulle nog överväga att bryta upp kombinationen. Att förbjuda galoppen är ju ingen jättebra lösning, framförallt om hästen egentligen just nu går fel i traven också, även om den inte bockar.

Svårt dilemma.

Hästen rodeobockar inte som du säger, du tror jag det är något som bara behöver ridas igenom och ekipaget behöver lösa det tillsammans. Ryttaren behöver fatta galopp med minsta möjliga hjälper(kanske med någon från backen som driver på, tills hon får in känslan igen) bara sitta upprätt stadigt i galoppen och driva fram i bockningarna. Har ryttaren sporrar kanske det är dags att ta av dessa?

Du har nog själv tagit upp alla alternativ som går.
Antingen låter du fv lösa det själv.
Eller så hjälper du till, med ovan lösning.
Alt. 3 så får du erkänna att dom inte passar ihop för stunden och att du själv vill ta över hästen igen innan problemet blir större.
Kan inte se så många fler alternativ :)

Lycka till :)

Sporrar används inte, det står i kontraktet att det inte får användas. :)

Men ja, jag ska testa att hjälpa till när jag åker dit nästa vecka. Vill ju så innerligt att det ska funka, nu när det mesta har blivit så bra fram till detta började.

Tack! :)

Hur tar man tyglarna i en brygga? Vill gärna veta då jag med har problem med galoppen ibland :(

Vad har du för problem med galoppen?

För ha tyglarna i brygga är ju något man använder mest när man rider galoppörer.
Svårt att förklara, ska se om jag hittar någon bild :)

Tja, om fodervärden inte rider som du säger (vare sig det nu beror på at hen inte kan eller inte vill), och det leder till att hästen börjar fungera sämre och eventuellt lägga sig till med olater, så skulle jag nog tycka det hela börjar kännas osäkert. Särskilt eftersom din häst är så ung och fortfarande under utbildning, det låter inte som att han får lära sig rätt saker hos fv.

Rida unghäst utan hjälm låter i min värld heltokigt, allrahelst som fv i din beskrivning inte låter vidare sadelfast. Jag skulle haft både hjälm och säkerhetsväst på den hästen. Det kan ju iofs förklara varför hon sitter och tjuvhåller - det skulle nog jag också göra om jag red en ung galoppör utan hjälm!:nailbiting:

Skämt åsido, det låter ju som att fv och hästen är på väg åt fel håll, och jag skulle nog överväga att bryta upp kombinationen. Att förbjuda galoppen är ju ingen jättebra lösning, framförallt om hästen egentligen just nu går fel i traven också, även om den inte bockar.

Nä jag vet och du har rätt.

Ja det där med att rida utan hjälm gör mig helt skogstokig faktiskt, för mig är det så sjukt oansvarigt och ogenomtänkt.

Nej förbjuda galopp i längden är absolut inte någon lösning. Men jag har inte möjlighet att åka dit denna veckan, så det är bara fram tills jag kommer dit, för att försöka undvika att det sker en olycka.
Fast fel i traven går han inte, iallafall inte när jag sett fv rida. Eller ja fv har lite för mycket slängtrav i början, men förutom tempot så ser hästen mycket bättre ut nu när fv rider än för någon månad sen. Så allt har gått framåt, förutom just det här med galoppen som tagit ett stort kliv bakåt.

Ok. Jag har problem i ena varvet (hö) på en volt, då han känns ostadig. Tror jag drar åt mig tygeln omedvetet och då stannar han. Tänkte om detta då kunde vara något att prova för mig? Ute i skogen/ängen på rakt spår går det bra med hö galopp, och han fattar direkt. Där känns han också mer stadig.

Jag förstod det som att hon försöker en gång, hon blir avbockad eller hästen bockar och så försöks det inte igen? Med en hjälm så kanske ni kan öva på galoppfattning tills det sitter? upp igen och öva?

(I förra inlägget som jag tog bort skrev jag att hon kanske försöker samla mer än hästen klarade, men sedan såg jag att det var lite slängtrava in i galopp och då lär det inte vara det.)

Både ja och nej. Fv sitter upp igen och rider. Det är ju inte vid varje galoppfattning fv ramlar av.
Tyvärr vet jag inte om jag får på fv en hjälm, men ska definitivt försöka och testa med det! :)

Hej! Fullblod är ju känsliga och "tjuvhåller" man istället för att rida med sätet, mjuka förhållningar, omedelbar eftergift så köper de inte det. De är inte så "förlåtande" som kanske andra hästar. Tror du att hon kanske är rädd? De är ju inte alltid så lätta att rida, man måste vara lyhörd. Men hon måste ju ha hjälm! Helst väst också.

Ja det är ju därför jag älskar dessa fullblod! :)
Och min häst är verkligen sån, speciellt eftersom han är riden från första stund med väldigt små hjälper. Har alltid ridit honom med tanken att han ska göra som jag vill för att han vill det, inte för att jag tvingar honom. Aldrig behövt använda spö, sporrar eller annat än tränsbett och jag vill ju att han ska fortsätta vara så känslig, för jag älskar det.

Har försökt få fv att förstå att hen måste hitta känslan med hästen, bli vän med honom.

Det är säkert så att fv är lite rädd för honom, men jag vet inte riktigt varför? Nu förstår jag ju om hen är det, men innan hen flög av första gången?

Det kan ju vara svårt att veta. Precis som du skriver, fullbloden är fantastiska. Men de är också mer "krävande" både i skötsel och hantering/ridning. Det är inte alla som kan eller "orkar" med det.

Ja tyvärr är det ju det, frågar jag säger fv att hen inte är rädd.
På sätt och vis är dom ganska krävande ja, men vinner man ett fullblods förtroende så har man ju världens bästa häst! :)

Eller hur? Jag håller med till 100 %.
Underbara hästar.........

Ja verkligen! Jag började med fullblod för typ 4-5 år sedan, då galopphästar och vart såld med en gång. En gång fullblod, alltid fullblod :love:
Smarta, lättlärda, arbetsvilliga,känsliga.. finns inget negativt!

Råden kanske ska vara lite mer raka, pang på? (läng tyglarna 10 cm, istället för sluta tjuvhålla :o)

Hamnade själv i den situationen i våras på medryttarhästen (sedan många år), helt plötsligt bockade hon i galoppen och jag begrep inte varför (inga farliga ramla av bockar bara flertalet irritationsskutt). Killen jag red för då pratade inte jättebra engelska så ordern -läng tyglarna, rejält, nu, var inte så subtil...:p med omedelbar effekt, det ÄR lite läskigt att länga tyglarna rejält på en häst som känns pigg och bockig, mitt i galoppasset, även om det är det logiska.

(Jag vet att jag haft så korta tyglar på henne tidigare, men hon var piggare den gången och tja, jag tjuvhöll. Så det kan förändras på samma häst med tex mer energi i hästen. Hon är ganska mycket fullblod. (älskar också fullblod men inte ridit rena fullblod sedan jag ibland red ut på galopphästar i skogen som 15.)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 619
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 388
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 220
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 480

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka