Hur få ryttare att lita på hästen?!

OutOfService

Trådstartare
Någon som har bra tips på hur man får en ryttare att våga lita på hästen?

Problemet kommer vid galoppfattning. Skritta, trava och hoppa går bra. Jag vet inte riktigt varför, för ryttaren har inte ramlat av denna häst tidigare eller haft problem i ridningen. Men förra veckan så bockade hhästen när hen försökte galoppera, jag satt upp och fattade galopp, galopperade i olika tempon på både volt och rakt fram = inte tillstymmelse till bock. Sen satt hen upp igen och då bockade hästen av hen vid första galoppfattningen.

Det hen gör är att hen spänner sig innan galoppfattning, höjer händerna och det syns tydligt på hästen att han inte bråkar utan mer jävlas för att han ogillar ridningen.
Hästen är MYCKET beroende av att ryttaren litar på honom, litar man på honom så litar han på ryttaren och man får jätte fin komtakt där han gör allt man ber om med väldigt små hjälper.

Jag har försökt tala om för ryttaren att problemet sitter i att hen inte litar på hästen. Sa att hen skulle fokusera på att slappna av och lära sig lita på hästen, strunta i galoppen ett tag och bara ha kul med hästen.
Men igår var hen tvungen att bara testa en galoppfattning och vad hände? Jo han kikckade av henne igen.

Hen kan rida, det är absolut inte fel på det. Utan på dennes osäkerhet som nu självklart bblivit värre av två avramlingar. Hen kommer fortsätta att åka av tills hen litar på hästen.

Så vad kan jag göra för att stärka hens förtroende för hästen? Hen har sett mig rida och sätt att hästen är världens snällaste, men ändå är det något som gör att hen inte kan slappna av?!

Sv: Hur få ryttare att lita på hästen?!

Rida en annan häst som inte bockar vid fattningen oavsett ridning?
Bara så hon får känna att man ka slappna av vid fattningen innan hon provar på denna häst igen?

Eller att bli longerad?
Longera ekipaget och ryttaren får då inte hålla i några tyglar, möjligen i en halsring så hon kan fokusera endast på sig själv och sin sits.

Men varför skulle ryttaren lita på hästen? Hästen har ju uppenbart visat att den inte är att lita på för den ryttaren, eftersom ryttaren blir avbockad vid varje galoppfattning - om ryttaren i detta läge tänkte att "Jo, men jag kan absolut lita på att den här hästen inte kommer bocka av mig" skulle man ju börja undra om ryttaren hade lite inlärningssvårigheter. Det är ju väldigt tydligt att det kan ryttaren inte alls lita på, snarare tvärtom.

Förtroende bygger ju på att man tänker att den andre vill en väl, och inte kommer att ställa till det för en. Om man på goda grunder tror att den andre inte alls kommer vilja en väl, utan skada en, så vore man ju dum om man ändå litade på den. Alltså har ryttaren i det här fallet ingen anledning att lita på hästen vid galoppfattningar.

Så det man kan göra för att få ryttaren att lita på hästen, är ju att få hästen att sluta bocka, så att ryttaren har anledning att tro att hästen inte kommer bocka vid nästa fattning. Med tiden går det kanske att bygga upp ett förtroende igen, så att ryttaren kan lita på att hästen inte kommer bocka.

Om ryttaren ändå är villig att fortsätta rida hästen (det skulle nog inte jag vara, om det inte var min egen), så tror jag inte det handlar om att få ryttaren att lita på hästen, utan att lära ryttaren hur hen ska fatta galopp för att hästen ska trivas med fattningen. Nånting är det ju ryttaren gör annorlunda, rent fysiskt. Förtroendet får väl komma efterhand, vartefter ryttaren känner att hen kan lita på hästen.

Rida en annan häst som inte bockar vid fattningen oavsett ridning?
Bara så hon får känna att man ka slappna av vid fattningen innan hon provar på denna häst igen?

Eller att bli longerad?
Longera ekipaget och ryttaren får då inte hålla i några tyglar, möjligen i en halsring så hon kan fokusera endast på sig själv och sin sits.

Jag har inte tillgång till någon annan häst tyvärr.

Hästen är inte så mycket longerad, men det kan ju absolut vara ett alternativ! Funderade på att ha halsring och säga att hen INTE får släppa den när hon rider vanligt heller, för att få hen att inte höja händerna vid galoppfattningen.

varför måste ryttaren rida den här hästen då som den så uppenbart inte funkar ihop med idag?

Eller: varför måste dom galoppera?

Men varför skulle ryttaren lita på hästen? Hästen har ju uppenbart visat att den inte är att lita på för den ryttaren, eftersom ryttaren blir avbockad vid varje galoppfattning - om ryttaren i detta läge tänkte att "Jo, men jag kan absolut lita på att den här hästen inte kommer bocka av mig" skulle man ju börja undra om ryttaren hade lite inlärningssvårigheter. Det är ju väldigt tydligt att det kan ryttaren inte alls lita på, snarare tvärtom.

Förtroende bygger ju på att man tänker att den andre vill en väl, och inte kommer att ställa till det för en. Om man på goda grunder tror att den andre inte alls kommer vilja en väl, utan skada en, så vore man ju dum om man ändå litade på den. Alltså har ryttaren i det här fallet ingen anledning att lita på hästen vid galoppfattningar.

Så det man kan göra för att få ryttaren att lita på hästen, är ju att få hästen att sluta bocka, så att ryttaren har anledning att tro att hästen inte kommer bocka vid nästa fattning. Med tiden går det kanske att bygga upp ett förtroende igen, så att ryttaren kan lita på att hästen inte kommer bocka.

Om ryttaren ändå är villig att fortsätta rida hästen (det skulle nog inte jag vara, om det inte var min egen), så tror jag inte det handlar om att få ryttaren att lita på hästen, utan att lära ryttaren hur hen ska fatta galopp för att hästen ska trivas med fattningen. Nånting är det ju ryttaren gör annorlunda, rent fysiskt. Förtroendet får väl komma efterhand, vartefter ryttaren känner att hen kan lita på hästen.

För att om ryttaren bara slappnade av så skulle hästen inte bocka. Det har inte varit ett problem innan, ryttaren har kunnat galoppera på hästen utan problem förut.
Tror att det är att hästen börjat komma i form och har lite överskottsenergi som gjort ryttaren lite osäker.

Och första gången hästen bockade så hade den ju ALDRIG bockat med ryttaren innan, så då hade ryttaren ingen anledning att inte lita på hästen? Men ändå spände ryttaren sig och höjde händerna, vilket fick hästen obekväm och då bockade han. Så från början var det ju ryttaren som startade detta och hästen fortsatte.

Förklara gärna för mig hur man ska få hästen att sluta bocka/sparka backut när den inte gör det med någon annan? När jag satt upp så var det som sagt inte tillstymmelse till bockning, hade han bockat med mig också så ja då hade jag haft lättare för att lösa problemet.

Kan tillägga också att det är ingen rodeo han kör igång med, utan han drar ner huvudet, bockar ett par språng så ryttaren kommer ur balans och stannar, så ryttaren glider över halsen/huvudet på hästen.

Felet ryttaren gör är att hen spänner sig och höjer handen för att hen inte vågar slappna av. Skulle hen fatta galopp, ställa sig upp i lätt sits och lägga ner händerna så skulle hästen inte bocka det kan jag nästan garantera.

Och återigen så vill jag säga att jag klagar inte på ryttaren i övrigt, hen kan rida och det har gått jätte bra fram tills nu.
Jag vill att det här problemet ska lösas, för att jag vill inte att ryttaren eller hästen skall komma till skada.

varför måste ryttaren rida den här hästen då som den så uppenbart inte funkar ihop med idag?

Eller: varför måste dom galoppera?

För att ryttaren har hästen på foder och vill inte lämna hem den?

Som jag skrev så sa jag till ryttaren att inte galoppera på ett tag, men hen gjorde det ändå för att hen ville bara prova.

Ja, men då är det ju slappna av, och inte spänna sig, som ryttaren ska göra. Det kan man ju göra, även om man inte litar på hästen. Man behöver inte ha förtroende för hästen, för att ändra sin ridning, det går ju att slappna av fast man är rädd. Även om det är svårare än om man inte är rädd, såklart.

Oavsett vad orsaken är, så är ju nuläget att ryttaren har god anledning att tro att hästen kommer bocka vid galoppfattningar, hästen har ju lärt ryttaren att det är så den gör. Om ryttaren kan ändra sin ridning, så att hästen slutar bocka, så kommer kanske ryttaren med tiden att lära om, och lära sig att hästen inte bockar, och således är att lita på.

Förtroende kommer när man har anledning att tro att den andre kommer vilja en väl, och inte skada en. Som sagt, det finns ju ingen anledning för ryttaren att ha förtroende nu, eftersom hästen uppenbart bockar av ryttaren. Sen om det är ryttarorsakat eller inte, de från ryttarens sida ofrivilliga bockningarna kvarstår ju.

Du beskriver ju rätt bra hur ryttaren ska göra för att hästen inte ska bocka, det är väl så ryttaren ska göra? Inte fortsätta göra likadant som hen gör idag, och ha förtroende för att hästen då inte kommer bocka. För det gör den ju.

Vet ryttaren om vad hen borde göra annorlunda för att hästen inte ska bocka? Är hen kapabel att fatta galopp på det sätt du tror skulle funka? Vill hen det?

Jag hade också höjt handen om jag känt att hästen var på väg att dra ned huvudet och börja bocka.

I övrigt håller jag helt och hållet med Mabuse, hästen förtjänar helt enkelt inte att litas på!

Ja, men hur får jag hen att våga slappna av då? Hen litar inte på hästen = hen spänner sig = hästen busar/bråkar mer = hen spänner sig ännu mer, det blir ju en ond cirkel som måste brytas. Hur får man en ryttare att slappna av på en häst den inte litar på?

Jag har talat om åtskilliga ggr hur hen ska rida för att hästen ska gå som bäst och inte bråka. Hen har sett mig rida, jag har visat och förklarat samtidigt som jag rider. Visat skillnaden på hästen när jag sänker och höjer händerna. Så hen vet vad hen ska göra, men ändå lyckas hen inte.

Efter första gången så tyckte jag att ja okej, det var en gång. Sa till hen vad problemet var, men när det vart likadant en gång till så känner jag att något måste göras, annars kommer det bli väldigt svårt att få hästen att sluta med dessa "dumheter".

Sen säger jag inte att det är lätt för ryttaren, för hästen är självklart van vid ett sätt att bli riden och har i stort sett bara ridits av en ryttare sitt första 1 1/2 år som ridhäst. Men det konstiga är att det funkat bra, fram tills förra veckan, så jag vet inte om det är lite testande från hästen också nu när den efter ett par månader börjar få självförtroende och känna sig hemma.

Jag hade också höjt handen om jag känt att hästen var på väg att dra ned huvudet och börja bocka.

I övrigt håller jag helt och hållet med Mabuse, hästen förtjänar helt enkelt inte att litas på!

Fast återigen, första gången han bockade så hade han aldrig gjort det innan. Så första gången höjde ryttaren händerna INNAN hen fattade galopp, INNAN hästen gjorde något överhuvudtaget.

Sen håller jag helt med om att drar hästen ner huvudet och bockar så ja då höjer man händerna och driver framåt.

Jag har för nu sagt att det är "galoppförbud" 1 vecka och att hen bara ska försöka lära känna hästen i skritt och trav, ha roligt med hästen och lära sig att slappna av. Men hen verkar inte riktigt ta det på allvar och skrattar mest åt att hästen slängt av hen 2 ggr på 1 1/2 vecka.

Vet inte riktigt vad det har med saken att göra? Men om det nu spelar roll så är det min häst.
Därför är jag väldigt mån om både häst och ryttare och vill lösa det här problemet, innan det händer något.

det spelar roll på så sätt att omdu bara är en välmenande stallkompis och ryttaren skrattar bort problem och inte tar dem på allvar kanske det inte är din grej att lägga dig i, men nu är du hästägare och då har du väl lite mer anledning att lägga dig i. Hade det varit min häst vars fodervärd verkade ta så lätt på ridproblem, hade jag nog tagit ett allvarligt snack och ställt ultimatum på förändrad ridning/tät tränarhjälp eller så funkar det inte så byter hästen fodervärd.

Man kan liksom inte tvinga folk till att slappna av/lita på en häst/ta tag i ett problem ifall de inte vill.

Ja okej, då är jag med på hur du tänker.

Jo som sagt va, en gång är ingen gång(inte riktigt men ja), men när det hände nu andra gången så fick det mig att fundera mer. Speciellt när jag dagen innan sagt till denne att låta bli galoppen ett tag.
Men nu har jag som sagt va gett "galoppförbud" (självklart kan jag inte hindra denne från att galoppera och vet inte om hon verkligen låter bli) och hoppas att hen lyssnar på mig nu, så ska jag åka dit nästa vecka och försöka ta det på plats. Svårt över sms och telefon.

Jag vill självklart inte att ryttaren skadar sig. Men jag vill heller inte att hästen skadar sig eller lägger sig till med olater pga detta heller.

Men hen verkar inte riktigt ta det på allvar och skrattar mest åt att hästen slängt av hen 2 ggr på 1 1/2 vecka.

Men ryttaren måste ju ta det på allvar om det ska bli någon bättring? Jag har också haft problem med galoppfattningar på sistone, pga riduppehåll och skada är jag inte i form och pga av skadan vrider jag mig ibland i sadeln varav just galoppfattningarna går käpprätt åt skogen emellanåt.

Men jag skrattar inte direkt åt det snarare tvärtom :( och jag försöker träna även avsuttet för att bli bättre.

Hur väl känner du hen?

Hon har haft hästen sen i början på oktober, men han skadade sig efter bara 2 veckor där ganska allvarligt. Så han började komma igång ordentligt igen för drygt 1-1 1/2 månad sen.
Så jag känner väl inte fv jätte väl, men ganska bra tycker jag. Och jag har precis börjat slappna av och började tycka att allt funkar ganska bra. Ridningen fram tills nu har funkat utan problem, även galoppen.

Ja, men hur får jag hen att våga slappna av då? Hen litar inte på hästen = hen spänner sig = hästen busar/bråkar mer = hen spänner sig ännu mer, det blir ju en ond cirkel som måste brytas. Hur får man en ryttare att slappna av på en häst den inte litar på?

Det är ju nånting man måste lära sig som ryttare, man behöver ju ha så pass kroppskontroll att man kan slappna av om det behövs, även om man är rädd. Likadant inte höja handen, även om man har lust, osv.

Om det är så att ryttaren inte är tillräckligt rutinerad för att kunna göra det, och utföra en galoppfattning så som den ska göras på den här hästen utan att den börjar bocka, så behöver ju ryttaren utbildas. Lämpligen på en mindre känslig häst, som inte bockar av ryttaren varje gång hen misslyckas. Sen, när hen fixar att göra en galoppfattning på det sätt du beskriver, så kan hen återgå till den bockande hästen. När man lär sig rida behöver man ju en lite mer förlåtande häst, inte en som dänger av en varje gång man misslyckas. Det är ju inte särskilt bra för hästens utbildning heller, just nu håller den ju på att lära sig att bocka när man gör en fattning.

Tycker inte som det låter som någon bra kombination. Om jag förstått saken rätt är det en rätt ung häst? Jag hade nog försökt hitta en ny kanske lite mer rutinerad fodervärd innan ryttaren skadar sig och betéendet blir befäst hos hästen. Alla ryttare och hästar funkar inte ihop.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 619
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 388
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 220
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 480

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat