Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?
Ni som lever i ett samboförhållande (utan barn); hur får ni vardagen att gå ihop? Vad har ni för överenskommelser, "regler" och rutiner?
Tex vad gäller att meddela varann om övertid, ägna tid åt varann vs få egentid, olika sovtider...
/Ellyne som varit i förhållandet i 2 år men sambo i 6 mån. Älskar min sambo men hatar tjafset på vardagarna. Vi har så olika behov av egentid, närhet, kommunikation.
Vi träffades för 10 månader sedan, och har i praktiken bott ihop i 6 månader nu.
Vi har inga överenskommelser, annat än vad som blir av sig självt. Hans schema sitter på kylskåpet och han ringer om han blir ovanligt sen hem. Jag säger till dan innan vad jag kommer hitta på, och vilka tider jag har att hålla mig till.
Ingen sitter hemma och väntar på den andre, annat än om vi kommit överens om något speciellt. Ofta äter vi frukost ihop och middag på kvällen. Övriga måltider blir när man är hungrig, inte alltid samtidigt.
Den som lagar mat slipper plocka i köket, man tar undan sina prylar från de allmänna ytorna men har fritt fram att belamra resp. garderob, skrivbord och sängbord
Handlar gör den som åker förbi affären, notan sitter på kylen. Räkningarna delar vi lite hipp som happ, beroende på vem som handlat mest mat.
Hundarna håller vi nogsamt isär. Jag som är hemma mer borstar och promenerar med hans, men träningen sköter vi med våra egna hundar. Likaså är vi noga med att hålla isär deras kostnader (efter att han låg i tvist med sitt X om vem som ägde vilken hund).
Ibland sitter vi timtals med ryggen mot varandra, vid varsin dator med hörlurar på oss, ibland sitter vi ihopslingrade i sängen och glor på film eller läser högt. Är nån sugen på egentid så är det bara att respektera, även om det är lite tråkigt när sambon lade all ledig tid i flera veckor på att läsa GoT
Nästa gång är det väl jag som vill snöa in på nått...
Vi bor jäkligt trångt, utan möjlighet att stänga in oss i eget rum eller så, så TV-tittande blir det bara om båda vill se. Annars löser vi det med datorerna och hörlurar, så stör vi inte varandra.
Vi har haft en jäkla tur som tycker och tänker väldigt lika. Än så länge