Hur få hund att sluta skälla?

MsSleepalot

Trådstartare
Jag har en treårig schäfertik som springer till dörren och skäller så fort det knackar eller någon kommer in. Hur får man henne att sluta med det? Hon skäller inte för att hon är rädd etc. Hon skäller aldrig annars bara då det knackar på dörren.

Hur skulle ni gjort? Tips?

Sv: Hur få hund att sluta skälla?

Jag skulle väl tro att hon vaktar... är inte det något man får räkna med om man skaffar sig en schäfer?

Finns ingen anledning att hon ska rusa till dörren. Ge henne en uppgift, tex "gå och lägg dig." Be nån kompis ringa på, och så tränar ni det. Det ringer, du ber hunden lägga sig i sängen, sen välkomnar du gästen. Hunden kan ligga en stund, tills du bjuder henne att hälsa.

Finns ingen anledning att hon ska rusa till dörren. Ge henne en uppgift, tex "gå och lägg dig." Be nån kompis ringa på, och så tränar ni det. Det ringer, du ber hunden lägga sig i sängen, sen välkomnar du gästen. Hunden kan ligga en stund, tills du bjuder henne att hälsa.

Detta testade jag oxå. Min jycke va helt lugn efter en stund. Ingen snack om saken o jag va boss. Men samma sekund jag lät honom hälsa så blev det högt BUFF! Testade rätt länge och alltid samma sak. Nu får inte min hund hälsa alls. Han ska lita på att jag släpper in folk till oss. Att de får sätta sej vid bordet. Han behöver inte alls kontrollera dem och hälsa.

Nu först börjar det ge resultat. Har kört på detta en vecka nu snart. Och nu buffar han lite tyst från sin säng. Inget kastande frammåt eller hoppande på gäster.
Första gången jag testade detta så låg killen och morrade i minst 45 minuter efter att min gäst kommit. Nu är det i ca 1 minut. Räknar med att om nån vecka så kommer det vara helt tyst.

Men jag har låtit han komma fram och hälsa efter nån timme. Då han varit tyst i minst 15 minuter. Helt avslappnad. Men han ska komma till mej först och gosa med mej då han är lugn. Sen får han nosa på gästen.

Jag har testat massor av olika tips och tricks men alla har varit totalt utan effekt.
I övrigt är det inget snack om vem som är ledaren. Han lyssnar blindt på mej i ALLA andra situationer. Och nu har vi även kommit närmare vårt mål med att sluta skälla.

Jag har en treårig schäfertik som springer till dörren och skäller så fort det knackar eller någon kommer in. Hur får man henne att sluta med det? Hon skäller inte för att hon är rädd etc. Hon skäller aldrig annars bara då det knackar på dörren.

Hur skulle ni gjort? Tips?

Min gör likadant när hon får chansen. Skäller gör hon när det ringer på men slutar sedan när hon hälsar.
Schäfrar är ju lite gapiga av sig ;)

Men hon plockar upp skor och håller dom i munnen när hon hälsar (hon är verkligen jätte upphetsad när hon hälsar på folk)
Får hon inte hålla i en sko eller annat så ska hon hålla den hon hälsar på i handen och gå runt med personen.

Men jag brukar ju såklart inte låta henne göra så för det är väldigt jobbigt, speciellt för den hon ska hälsa på.

Jag brukar säga till henne att gå och lägga sig och ligga där tills hon är lugn och inte far omkring som en dåre, SEN får hon hälsa.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 261
Senast: Milosari
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 286
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 849
Hundträning Hej jag har en tax hane på 1,5 år. (Kastrerad) Det känns som att jag inte har någon auktoritet hemma alls. Han lyssnar sällan på ”nej”...
Svar
2
· Visningar
528
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka