Hur få hästarna att sluta bajsa??

A

anni0001

Hahaha inte så hemskt som rubriken låter kanske ;)

Har två hästar i en stoooor beteshage. De har en "ligghall" på 30 kvadrat att söka skydd i. Har ingen strö i den.

Mitt problem:

De använder ligghallen som toalett. Bokstavligt talat. De kan komma knallandes från långt håll, gå in i hallen o bajsa och gå ut igen.
WHY!?!?!?!:eek:

Provade att stänga dem ute ett tag från hallen så att de kanske skulle komma på andra tankar, men nej då.

De går dock in där ändå och söker skydd för sol, regn o knott. (mockar ju självklart ur typ varannan dag)

Hur kan man få dem att sluta? Går det? :crazy:

Sv: Hur få hästarna att sluta bajsa??

Dom måste vell få bajsa vart dom vill?

Annars har jag hört att man kan få hästar att bajsa på ett spec ställe om man tar en annan hästs bajs o lägger in i hagen. Då markerar de revir och bajsar där ist. Vet inte om det funkar, värt att prova om du tycker det är så jobbigt att mocka.

Du!
Var glad:laugh:

Det är betydligt lättare att mocka där än i tjockt gräs- där de annars bajsar:crazy:

Är ju asbra att de bajsar där, gör ju att du slipper springa runt å mocka på betet => mindre masktryck :idea:

Är du missnöjd kan jag ta dina toatränade så kan du få mina som skiter vart de står å går :devil:

var glad att de går in där..där är det ju mer lätt mockat. Våra tjockisar på lösdrift står heldre och bajsar där dom äter vintertid....är så praktiskt att slippa flytta på sig:angel:

Jag håller med alla andra. Mycket lättare att mocka där inne än ute i hagen. Sen är det som någon nämde också att om du lägger lite utav bajset där du vill att dom ska bajsa så brukar dom ofta göra det.

Vi gjorde så med ett utav vårat ungsto för ett par år sedan, hon sket i i hela boxen och baar sparkade runt det. Det var jätte jobbigt att mocka. Så till slut samlade jag bara i hop det och la i ett hörn, sen tog det tre dagar för henne att fatta att det var där hon skulle bajsa, nu bajsarhojn bara där.

Skulle braa se det som posetovt om hästen bajsade i ligghallen. Lättare att mocka som sagt :)

Okej, tanken är ju bara som sådan att jag FODRAR i ligghallen på vintern för att höet inte ska blåsa omkring eller trampas ned i geggan o hästarna får äta under tak. Då är det inte så trevligt om de använder hallen som toa....

de går ju bara på lösdrift på sommaren, sen är de uppstallade men ligghallen är alltid öppen och jag brukar fodra där just för att de kan gå in o äta om det är hemskt väder o snöstorm.

Kanske kan möka ihop en del skit i ett hörn, det lär ju inte vara farligt enligt hörsägen...

Mina hästar gör också så, fast de bajsar i hagen OCKSÅ = dubbelt upp att mocka :(

Jag har försökt modellen med att lämna kvar bajs i ett hörn, men på mina kräk funkar då inte den modellen. Jag har gett upp, biter ihop och mockar varje dag.

om det stör dig så hårt så klickerträna, med positiv förstärkning.

Hästarb använder alltid utfodringsplatsen som toa, det är just därför (bla) som man aldrig ska utfodra i ligghallen. Matplatsen ska vara så långt ifrån hallen som möjligt för att minska risken för trängsel OCH att hallen blir en toalett - det sker nämligen nästan alltid om man utfodrar i den. Vart du än har matplatsen kommer de att bajsa i anknytning till den, så beter sig hästar. Så mitt tips - sluta utfodra i hallen.

Vi som har stora marker som inte behöver mockas vill INTE att ligghallen blir toa. Där måste man nämligen mocka isf om den ska vara liggvänlig. Vi kan mocka 1 gång/år istället för dagligen, eftersom att våra hästar får maten en bit bort och därmed har toa i hagen istället.

Sen säger folk att de inte har lösdrift för bekvämlighetens skull.:crazy:

Är det lerigt eller mkt dåligt väder ska de kunna få äta inne.

Är ligghallen välskött så spenderar de mkt tid där o givetvis bajsar.

Men varför har du inte strö i ligghallen? De ska ju kunna ligga där på torrt underlag.

I dina skor hade jag självklart halmat ligghallen. Vill du sedan ge mat därinne kommer du att få mocka ur mer ofta och halma på vid behov. Annars ställer du maten längre bort alt, gör ett till enklare skydd där du har maten och så kan de sova i ligghallen.

Jag håller med alla andra. Mycket lättare att mocka där inne än ute i hagen. Sen är det som någon nämde också att om du lägger lite utav bajset där du vill att dom ska bajsa så brukar dom ofta göra det.

Vi gjorde så med ett utav vårat ungsto för ett par år sedan, hon sket i i hela boxen och baar sparkade runt det. Det var jätte jobbigt att mocka. Så till slut samlade jag bara i hop det och la i ett hörn, sen tog det tre dagar för henne att fatta att det var där hon skulle bajsa, nu bajsarhojn bara där.
det lär som en väldigt bra ide om den funkar. ska testa det på en av mina till hösten när hon får börja vara inne igen.. för det ser ut som ett världskrig i hennes box på morgonen!:)

Så du menar att den som gör det bekvämt för sig endast baserar sina val på det? Du sänker då dig själv bara mer och mer här på buke axel.

Hästar bryr sig inte ett jota om de kan stå inne och äta eller ej.

Så du menar att den som gör det bekvämt för sig endast baserar sina val på det? Du sänker då dig själv bara mer och mer här på buke axel.

Hästar bryr sig inte ett jota om de kan stå inne och äta eller ej.
Om hästarna får välja- så står de inte ute i spöregn, snöstorm eller vid bromsinvasion o äter.

Har de inget val så....

Mockar en gång per år- lättja.

Det där är dina åsikter och inget annat.

Om vi inte brydde oss om hästarna hade vi inte begränsat flocken till 10 hästar på 30 hektar. Då hade man valt att dra in pengar genom att ta in fler inackorderingar som de flesta andra. Sluta döm människor.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två katter som kan gå in och ut som dom vill till en stor inhägnad del av tomten. Inne har dom två kattlådor som inte används...
Svar
13
· Visningar
5 445
Senast: Dopy
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 986
Senast: Bapelsin
·
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 109
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 823
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar