Hur få häst att sluta dra i täcke??

Angie

Trådstartare
Behöver hjälp! I samma hage som mina hästar går, sto med föl, så går det en liten svart terrorist-ponny på 1 år som Problemet är att den svarta lilla terroristen drar å biter i täckena på mina hästar:mad:, och då menar jag verkligen DRAR. Vågar inte ha täcken på fölis nu, är rädd att terroristen ska dra av han täcket och att fölis ska trassla in sig i remmar och sånt och bryta benen:crazy:.
Hur kan jag få honom att sluta bita och dra i täckena??:confused:

Sv: Hur få häst att sluta dra i täcke??

:laugh:Kommer att följa tråden, har själv en 160´s terrorist, eller täckes makulator (stavfel?), som vid flera tillfällen har dragit andra hästar baklänges i "stjärt lappen" på täckena.

Det som fungerade halvbra var att täcka den ranghögsta hästen i flocken, och eftersom det kliade i tänderna, provade terroristen att även dra i dennes täck, vilket resulterade i ett kok stryk. Han vart då skeptisk mot alla sparkande täcken ett tag, men föll tillbaka sitt dragande efter ett tag...

Som sagt, hoppas det kommer några bra tips!

Spruta täckena med anti-bit spray. Upprepa ofta. Dyrt, men det är det med trasiga täcken också.

Som sagt den som knäcker denna nöten utan att man ska behöva sära på hästarna eller byta hage som jag inte kan. Den människan är ett geni, antibit hjälper inte mot våråa terrorister och ALLA mina täcken är kasserade sedan februari månad har jag stått i stallet...

Man sätter en haklapp på hästen som biter i täcken.

Det är en grej i plast som ser ut som en halv hink som man fäster under hakan på hästen, med remmar till grimman. Hästen kan beta och dricka, men inte bita i täcken.

Antibit tycker jag funkar bra. Vi har en riktig ligist i vår hage så man märker fort vilka som sprayar sina täcken och vilka som inte :P

HIHI haklapp, alltså finns de såna färdiga?? Har aldrig sett...bild?
Tror dock inte att stallägaren har lust att sätta de på sina hästar...

Det är en grej i plast som ser ut som en halv hink som man fäster under hakan på hästen, med remmar till grimman. Hästen kan beta och dricka, men inte bita i täcken.

:D å vart hittar man denna haklapp? Har inte sett den i någon butik.. Vore ju värt att testa. Vart köper man den där antibit sprayen då? Kan inte komma på att jag sett det heller, har ju ifs inte tittat efter den :grin:.
Kul med en häst som går omkring i hagen med en haklapp :rofl:, vad ska grannarna säga :crazy::rofl:

Haklapp (som tidigare nämnts) alt. ngt medel med riktigt dålig smak på täckena.
Men varför ska du ha täcke på fölet? Är det fött väldigt sent eller har varit sjukt?

Åååh. En sån skulle min häst behöva. Han är ju i alla fall "snäll" nog att inte bita i andras täcken. Men han har ju tagit sönder mängder av täcken ändå :mad: :D Var finns dom? Heter de haklapp? :D

Antibit finns på en viss stor hästsportaffär som börjar på H slutar på KS!! :p

Den finns på en butik på nätet som jag hittat, om man googlar på 'bitskydd häst' så hittar man ett företag som heter samma sak som en av de högre klasserna i dressyrtävlan :angel:

Jag fick rekommendationer när jag letade medel som gjorde att hästarna bet på täcken att inte ta sprayen då den är mer "flyktig" och inte riktigt fastnar på täcket utan de sa att jag skulle köpa en slags kräm som man smörjde på med svamp det funkade super och min fick ha hela täcken och jag LOVAR det smakar verkligen SKIT jag är ju en sån som var tvungen att smaka för att se hur äckligt det var :O haha det skulle jag inte ha gjort

På strömsholms sadelmakeri var en liten vit burk.. kommer dock inte på vad det var för märke

Nobite cream enkelt luktar inte men smakar :devil: för att säga det minsta. Fungerar i 80% av alla fall. Finns i välsorterade hästsport affärer och är billig fram för allt. Missfärgar inte täcken.

Sprayen är ju ingen höjdare heller då man fått det i munnen X antal gånger när man tar tag i täcket eller när det sprayas på...
Krämen kan ju vara en idé men snart byter jag stall, och jag har (åtminstånde i mitt huvud) bestämt att de inte finns några täckesätande hästar där :p

Haha får hålla tummarna åt dej att det inte finns det :)

Min är hög i rang ska ha mat först å så vidare men han ser inga problem med att en annan häst tar tag i täcket och verkligen lyfter hela hans bakdel :D

+ till TS och andra som undrade

Som sagt, No Bite heter krämen och den funkade mycket bra på mitt monster som inte ger sig så lätt. Efter att ha kletat på, trots att jag alltid använder svamp och tvättar händerna efteråt, så smakar det skunk om man lyckas peta sig kring munnen ett långt tag efter.

Dessutom prisvärt, under 200 kr kostade min burk som köptes för drygt ett år sedan och hälften är kvar idag. Det tog inte lång stund för poletten att ramla ner = behövs inte mer än ett par appliceringar. Sen går det att använda på annat också, som inredningen om de gnager på den.

Har testat haklapp på honom, men använder hellre No Bite.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 761
Senast: agnes27
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 022
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 974
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka