hur få han mer självständig?

A

anonym78

finns kanske trådar om det här men visste inte vad jag skulle söka på..
en häst jag brukar sköta om är väldigt fäst vid den andra hästen, som är hans mamma. men eftersom han är en vuxen häst så får han nog klara sig utan henne...och den tredje hästen som står där klarar han sig ganska bra utan.
och förut så har han både kunna stått ensam i hage och blivit körd.
nu vill jag ha tips på att träna bort detta. vill ha en självständig häst som ska kunna vara själv längre stunder.
som ska kunna förlita sig på människor.
hästar ska absolut ha hästkompisar men dom ska kunna stå ensamma och ska kunna vara självständiga och inte beroende av andra.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: hur få han mer självständig?

Hej, jag skulle börja med att göra övningar som får hästen att få bättre självkännsla, när du leder så kan du flytta ut hästen så att den får gå på en till två meters avstånd, gå över pressening det spelar ingen rol vad du gör, du känner honnom eller henne bäst men bara att få hästen att gå på två metersavstånd har fungerar jätte bra för min kille som är väldigt nerkärad i mig och gåt gärna nära.
Det finns ingen genväg utan lämna hästen ensam i kortare stunden med något att hålla på med. (ta bort saltstenen ur hagen under en dag och sedan får han stå själv i stallet och slicka på den.) det är viktigt att sluta medans hästen är kapabel till att tänka och inte är super stressad och drar dig ut ur hagen :P

Det är bara att träna på det här som tar en hel det tid och tålamod :)
lycka till även om mina knep inte funkar på din häst så kommer du nog på något

Sv: hur få han mer självständig?

de va ett bra tips :) har tänkt göra nåt liknande faktiskt..

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 133
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 145
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 310
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 641

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka