Hur få 10 åring motiverad till skolan?

Sv: Hur få 10 åring motiverad till skolan?

Det skall skolan tillhandahålla.
Det skall inte vara en ekonomisk fråga om man klarar skolan eller inte.

Det spelar ingen roll hur ni gör där.
Min mellanson lärde sig läsa och skriva på egen hand som 5-åring.
Det fanns ju böcker på dagis och Kalle Anka hemma.

Det är dags att skolan lär sig att hantera att vissa barn redan kan läsa, räkna och skriva när de kommer till förskoleklass.
Och så får skolan anpassa sig till det.

Det är dags att skolan lär sig att hantera att vissa barn redan kan läsa, räkna och skriva när de kommer till förskoleklass.
Och så får skolan anpassa sig till det.
Jag menar det - det är 2013!

Att skolan var oflexibel och helt enkelt dålig för 20 år sedan går ju inte att göra något åt, men att så lite verkar ha förändrats på hela den långa tid som gått sedan jag började skolan 1991 är ju bara horribelt och tragiskt. Skolan har till och med i vissa avseenden försämrats (enligt PISA är vi en högst medioker nation).

Det är dags för en uppryckning.

Ännu mera skrämmande tycker jag att det är att så litet har ändrats sedan jag började skolan 1968.

Hallå det är ju snart ett halvt sekel sedan - något måste ju utvecklas.

Är det så ovanligt att skolan är det idag? I min dotters förskoleklass (alltså 6-årsverksamheten i skolan) så "lusar" dom barnen och så finns det fem olika grupper barnen placeras in i, allt för att de ska få uppgifter på rätt nivå. I den svåraste nivån läser de 16-sidiga häften med 4-5 hyfsat enkla meningar på varje sida. En tjej i klassen läser helt flytande så hon får två såna häften per vecka. Jag tycker att de är jättebra på att anpassa efter nivå och väldigt lyhörda på den fronten.

Det känns så oerhört bra att läsa om att det fungerar i alla fall på något ställe.
Tack!

Är det så ovanligt att skolan är det idag? I min dotters förskoleklass (alltså 6-årsverksamheten i skolan) så "lusar" dom barnen och så finns det fem olika grupper barnen placeras in i, allt för att de ska få uppgifter på rätt nivå. I den svåraste nivån läser de 16-sidiga häften med 4-5 hyfsat enkla meningar på varje sida. En tjej i klassen läser helt flytande så hon får två såna häften per vecka. Jag tycker att de är jättebra på att anpassa efter nivå och väldigt lyhörda på den fronten.
:bow: :bow:

Det är ju också något som skolan ska kunna hantera, alltså att barn redan presterar över sin årskull. Fast "ska kunna" är ju tyvärr inte detsamma som "kan".

Jag litar inte ett ögonblick på försynen och "ska kunna", jag är cyniker :p.

Jag kunde läsa långt innan skolan började och hade ett tråkigt första (och andra och tredje) skolår, men det berodde å andra sidan inte enbart på skolans oförmåga att möta läsande elever (detta var på 90-talet). För den sakens skull kan jag tycka det är tråkigt att föräldrar väljer att hålla tillbaka för att skolan sedan inte fixar att hantera att elever redan kan läsa - och att attityden verkar vara att hålla tillbaka är något man ska göra; jag har en och annan bekant med läsande småbarn och omgivningen är kritisk därför att dessa föräldrar anses försvåra den kommande skoltiden för barnen, eftersom det är "jobbigt" att inte vara som "alla andra". Hur det nu någonsin kan vara jobbigt att kunna läsa.

Att inte medvetet lära är inte samma sak som att "hålla tillbaka". Självklart pekar jag på orden jag läser ibland för att visa att texten har betydelse och självklart läser vi många böcker per dag och självklart skriver vi åt honom och pekar mamma och kanske lite ordkort. Men jag hårdkör inte bokstavsklossar och skrivträning för min snart treåring. (Däremot är ju dyslexi ärftligt så vi måste hålla någon slags koll på risken för det.)

Jag kunde som sagt inte läsa när jag började skolan och det har inte gett mig en sekund av extra besvärlighet i någon del av mitt liv. Att jag läste Sagan om ringen vid 11 istället för fem tycker jag bara är trevligt.

Allt fokus ligger på läsning ;) helt ärligt önskar jag att jag varit mer förberedd på matte innan jag började istället. (läsning hade jag uppenbarligen hela grunden för).

Men jag är helt enkelt inte riktigt inne på att vara med i "tidigaste barnet" tävlingen, eller försöker låta bli i alla fall. Försöker med lagom istället.

Senast ändrad:

delvis KL

Tack för alla svar i tråden.

Mötet i måndags gick bra med lärarna.
Sonens krav är att hämta sina böcker när lärarna säger till honom.
Och att få hem läxorna till oss...
Kan tyckas vara små krav men på Tisdagen rann bägaren över för sonen och han fick ett utbrott i datasalen.
Orättvis behandlad tyckte han och låste sig i sin ilska en stund.
Pojken tycker att skolans krav är höga. Han tycker att alla är arg på honom.

Talat med pojkens kurator på telefon. Alla förlitar sig på att alla är SÅÅ bra på vad de håller på med.

Idag däremot har det varit en riktigt bra dag med en kille som har varit glad och positiv till arbetet. Svajar från dag till dag..

Frågade läraren om skolpsykolog då jag känner att tiden börjar bli knapp.
Har nu kämpat i två år med skolan om hans svårigheter. Två år med en kille som fått raseriutbrott i skolan.
En kille som går till kuratorn och tränar repulse för att lära sig att analysera och hantera sin ilska som kommer.

Självklart finns ingen skolpsykolog utan den tjänsten köps in vid behov = lång väntetid. Nu har vi redan väntat i tre månader sedan vi skrev på att vi godkände skolpsykolog kontakt. Känner att läget blir mer akut. Snart har vi en ton åring.
Tiden börjar bli knapp...

Går det på något sätt att försöka komma ifatt i läsningen över sommaren. Och försöka göra det utan att det blir en plåga eller ett straff? (någon trevlig och pedagogisk student/gymnasieelev i bekantskapskretsen/släkten?)

Det spelar ingen roll hur ni gör där.
Min mellanson lärde sig läsa och skriva på egen hand som 5-åring.
Det fanns ju böcker på dagis och Kalle Anka hemma.

Jo det spelar roll ;) alla lär sig inte av sig själva (jag gjorde det inte tex). Gör han det så får han självklart och jag blir jätteglad. Men vi tänkte inte traggla som vissa gör.

Jag menar det - det är 2013!

Att skolan var oflexibel och helt enkelt dålig för 20 år sedan går ju inte att göra något åt, men att så lite verkar ha förändrats på hela den långa tid som gått sedan jag började skolan 1991 är ju bara horribelt och tragiskt. Skolan har till och med i vissa avseenden försämrats (enligt PISA är vi en högst medioker nation).

Det är dags för en uppryckning.

Ja den har ju försämrats, eleverna lär sig mindre och det verkar vara mer problem med läsning vad jag förstått.

I min förstaklass 1982 (med rent usel lärare dessutom, dålig självkontroll för ilska och bra på att ge dåligt självförtroende) var det inga som helst problem med de som var tidiga, de fick annat att göra och var nöjda såvitt jag vet. Speciallärare delades på fyra klasser och fanns flera timmar i veckan och hämtade in gruppvis av de som behövde ngt extra (till stor skam och opedagogiskt gjort, men också till stor nytta.)

Att inte medvetet lära är inte samma sak som att "hålla tillbaka". Självklart pekar jag på orden jag läser ibland för att visa att texten har betydelse och självklart läser vi många böcker per dag och självklart skriver vi åt honom och pekar mamma och kanske lite ordkort.
Fast det är ju en alldeles normal nivå för en treåring.

Jag hade i åtanke fem-sexåringar som själva driver på och vill men som blir nekade stöd av sina föräldrar eftersom de anser att det är skolans uppgift. Eller överhuvudtaget barn som driver på föräldrarna men får kalla handen, för att det är "någon annans" ansvar.

Men jag är helt enkelt inte riktigt inne på att vara med i "tidigaste barnet" tävlingen, eller försöker låta bli i alla fall. Försöker med lagom istället.
Är det en tävling? :confused:

Han tycker att alla är arg på honom.
Om allt han gör och inte gör leder till konflikt och skolan bråkar kring sådant som faktiskt är deras ansvar att lösa så är det inte så konstigt att han tycker så.

Det är därför skolan måste, i alla fall för ett tag, lägga ned sådant som är mindre viktigt (t.ex. skriva för hand) för att fokusera på det som är viktigt (att han hänger med ö.h.t.).

Talat med pojkens kurator på telefon. Alla förlitar sig på att alla är SÅÅ bra på vad de håller på med.
Hade det varit bra så hade det väl lett till förändring? Vill de ha en förändring eller vill de bara ha rätt?

Ja den har ju försämrats, eleverna lär sig mindre och det verkar vara mer problem med läsning vad jag förstått.
Ja, vi har gått från vara bland de mest läskunniga nationerna i världen till att prestera långt under genomsnittet. Och det gäller båda könen. Vi är katastrofalt dåliga. Detta i ett land där tolv års skolgång är i det närmaste en självklarhet och universitetsstudier är gratis.

Det är läge för flyglarm och uppryckning.

I min förstaklass 1982 (med rent usel lärare dessutom, dålig självkontroll för ilska och bra på att ge dåligt självförtroende) var det inga som helst problem med de som var tidiga, de fick annat att göra och var nöjda såvitt jag vet. Speciallärare delades på fyra klasser och fanns flera timmar i veckan och hämtade in gruppvis av de som behövde ngt extra (till stor skam och opedagogiskt gjort, men också till stor nytta.)
Progressivt. Inte lärarens humör kanske, men att det fanns utrymme att vara olika.

Jag nekades - uttryckligen - böcker att läsa och matteuppgifter att lösa i första klass (1991). I andra klass pekades jag ut som problematisk eftersom jag läste på en högre nivå än mina klasskamrater. I trean fick jag äntligen börja läsa böcker - som läraren valde eftersom jag valde "fel". Och så vidare. Mina tre första skolår var snarare på förskolenivå - jag var så besviken; mitt äldre syskons tre första skolår hade sett helt annorlunda ut.

Jag misstänker att kommunaliseringen bär en stor del av skulden.

Fast det är ju en alldeles normal nivå för en treåring.

Jag hade i åtanke fem-sexåringar som själva driver på och vill men som blir nekade stöd av sina föräldrar eftersom de anser att det är skolans uppgift. Eller överhuvudtaget barn som driver på föräldrarna men får kalla handen, för att det är "någon annans" ansvar.

Möjligt men jag har hört både på buke och har släktingar som kör på lite hårdare än så. Vi skulle aldrig neka inlärning av läsning om han ville det. Om han vill att vi ska "skriva" så skriver vi allt han önskar. Framför allt för att vi har/skulle ha roligt tillsammans. Ser det som mitt (och min mans) ansvar att mitt barn lär sig saker i skolan, och hemma, ingen annans (skolans ansvar är att vara rimliga och vettiga och inneha speciell kompetens för inlärning, vilket kan vara svårt nog.).

Är det en tävling? :confused:

Ja det är det, vem gick först, vem kröp först, vem läser först, vem kan läsa när den börjar skolan, vem blir blöjfri först... som om det spelade någon roll att person X gick när han var 8 månader -när han nu är 35 och uppenbarligen traskar på felfritt. Gah.

Senast ändrad:

Möjligt men jag har hört både på buke och har släktingar som kör på lite hårdare än så. Vi skulle aldrig neka inlärning av läsning om han ville det. Om han vill att vi ska "skriva" så skriver vi allt han önskar. Framför allt för att vi har/skulle ha roligt tillsammans. Ser det som mitt (och min mans) ansvar att mitt barn lär sig saker i skolan, och hemma, ingen annans (skolans ansvar är att vara rimliga och vettiga och inneha speciell kompetens för inlärning, vilket kan vara svårt nog.).
:bow:

I den åldern ska det ju vara barnets drift och nyfikenhet som styr.

Ja det är det, vem gick först, vem kröp först, vem läser först, vem kan läsa när den börjar skolan, vem blir blöjfri först... som om det spelade någon roll att person X gick när han var 8 månader -när han nu är 35 och uppenbarligen traskar på felfritt. Gah.
Jaha, du menade så. Ja, det har ju jag också uppmärksammat. En extremt otrevlig företeelse om jag får säga det själv - lite narcissistisk sådär (titta på mig, mitt barn är duktigt tack vare miiiig!).

Mycket har nu hänt på ett kort tag..

Har nu äntligen fått skolan till att ta kontakt med skolpsykologen. Så för hoppningsvis inom två veckor har han fått en tid.

Nu kan utredningen fortsätta:
Jag har varit besvärlig och ringt runt alla i ledet inför en utredning.
Skolsköterska, specialpedagog och kurtator. Pratat med lärarna och varit med i skolan nu vid två tillfällen.

Jag är nu ännu mer övertygad om att problemen i skolan hör ihop med dyslexi.
Bara första dagen jag var med i skolan så blev han utsatt i tre situationer som för mig var självklara att han skulle få problem.

Anledningen till att han vägrar att hämta sina böcker är rätt självklara.
Hämtar han dem så måste han skriva i dem. Hans motorik vad det gäller skrivning fungerar knappt.
Pojken blir ledsen och struntar i att hämta böckerna. När jag var med så fick jag skriva åt honom bara han talade om vad som skulle skrivas.
Den tiden finns inte för skolpersonalen.

Svenska matte och engelska är jobbigast. Och på de lektionerna har jag varit och hjälpt honom när jag är ledig.

Han behöver en resurs och den håller vi nu på att kämpa för.

I släkten från bägge håll finns dyslexi. Jag har det :) hans pappa har det:)

Det som gör mig så fundersam är hur skolan inte kunnat se det? Utan de ser bara den lille killen som blir arg. Tror att han bara är baggig och inte vill lära sig. Vi är ändå framme i 2013. Och hur jag som förälder får kontakta alla människor för att de ska kunna utreda honom.

Måste också säga vad min son sa första kvällen efter att jag varit med i skolan:
- Mamma det här var den första dagen som jag känner att jag har kunnat jobba på lektionerna.

Måste också säga vad min son sa första kvällen efter att jag varit med i skolan:
- Mamma det här var den första dagen som jag känner att jag har kunnat jobba på lektionerna

Men raringen !
jag kan verkligen förstå hur det trycker ner barn i skorna när de inte "ser skogen för alla träd" - att känner sig värdelösa, korkade och inte kan jobba. Och i själva verket så är det ju rätt hjälp de behöver bara och då kan de jobba på som bara den.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 705
Senast: Tassa
·
Övr. Barn Sonen född -16 har redan stora problem i skolan, det är mycket slagsmål och skolpersonalen verkar inte ha någon koll på hur och varför...
2 3
Svar
59
· Visningar
15 591
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Vi var nyligen på utvecklingssamtal för äldsta barnet, som går i fyran. Vid samtalet fick vi höra att han ligger väldigt långt fram i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 287
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar