Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, ADHD-PI kallas det då; ibland ADD. Ibland bara ADHD, där H:et då står för hypoaktivitet.Kan ADHD vara utan hyperaktivitet? Bara svårt att sitta still i skolan?
Ja. Inte sällan att ADHD missas just för att man gärna vill tro att det måste vara en massa konflikter (flickor brukar bli inåtagerande i stället för utåtagerande).Utan större konflikter hemma vid annat än vid läxarbete? aggression enbart vid orättvisor?
Måste också säga vad min son sa första kvällen efter att jag varit med i skolan:
- Mamma det här var den första dagen som jag känner att jag har kunnat jobba på lektionerna.
Men stackars grabb! Jag förstår inte heller hur skolan inte kan se och hjälpa de som har uppenbara problem. Ingår det ingenting i lärarutbildningen om att upptäcka och hantera barn med funktionshinder? Det är ju där den svenska skolan brister, inte i att barnen inte läser tillräckligt mycket matte...
Jag tycker inte att det är riktigt jämförbart och jag vet inte heller om jag anser att det är grymt. Är det grymt att barn får spela fotboll utan bollbegåvning i så fall? Eller sjunga utan sångröst? Jag gissar att det står i läroplanen att barn ska lära sig att skriva för hand, att kunna skriva för hand handlar inte bara om att producera text utan anses som en samhällskompetens som varje människa bör ha med sig.
Jag vet inte hur dålig din sons skola är, förstås, men rent generellt så anser jag att det är en lite konstig hållning som vissa i tråden förespråkar att allt ska läras i skolan och att föräldrar inte har något ansvar för att barnet lär sig något. Som förälder måste man ta sin unges perspektiv, anser jag, det ska klara sig ute i samhället och klarar skolan inte det så får man lösa det själv. Man ska förstås kräva det stöd som barnet har rätt till men utöver det så får man se till att ens unge lär sig så att det klarar sig. Man kan ju inte bara luta sig tillbaka och passivt invänta att skolan ska lösa alla problem, skolan är ju inte enda sättet att förbereda ungen på att klara vuxenlivet. Klarar man inte att lära ut som vuxen så finns det kanske nån annan i bekantskapskretsen som kan vara till hjälp.
1. Jag håller med.
2. Den här nonchalanta inställningen angående ansvaret för ens eget barns lärande, är det något som vuxit fram under de två senaste decennierna?
Vad är grejen? Har vi retirerat inför att det är så många föräldrar som både saknar tid/intresse/engagemang för sitt barns utbildnign eller själva saknar så pass grundläggande kunskaper att de inte har förmågan att hjälpa sina barn och därav blir det per automatik skolans ansvar?
Man kan hävda sitt barns rättigheter till man blir blå i ansiktet men faktum kvarstår - det saknas resurser i skolan. De alarmerande nyheterna om hur många elever som misslyckas både i högstadium och gymnasium borde vara tillräckligt för att man som förälder tar saken i egna händer direkt man anar att det börjar gå åt fel håll.