Hur få 10 åring motiverad till skolan?

Sv: Hur få 10 åring motiverad till skolan?

Bra jobbat!!!!

Vet hur tufft det är att vara den som driver på allting, befinner mig där idag med vårt ena barn. Man får vara jobbig och tjatig.

Coop

Men stackars barn.
Jag hoppas verkligen att han får hjälp nu för så där skall ingen behöva ha det.

Kämpa på.

Men stackars grabb! :( Jag förstår inte heller hur skolan inte kan se och hjälpa de som har uppenbara problem. Ingår det ingenting i lärarutbildningen om att upptäcka och hantera barn med funktionshinder? Det är ju där den svenska skolan brister, inte i att barnen inte läser tillräckligt mycket matte...

Ge dig inte och var inte rädd för att gå högre upp om du märker att det inte hjälper att klaga på den nivån du är nu och dröj inte med det. Kontakta BUN.
Om inget händer så lägg in klagomål hos Skolinspektionen:
http://www.skolinspektionen.se/anmalningar/
Ju snabbare det tickar på desto bättre för din son.
Det finns hjälpmedel för dyslexi.

Om skolan inte fattar det skriv ut en text med kinesiska bokstäver och be dem läsa texten. Givetvis kommer det inte kunna det. Då säger du att hur kan de begära att din son skall kunna läsa text som är som kinesiska tecken för honom när det inte ens kan det själv. Du skall fråga de om hur de skulle uppleva upp du flera gånger om dagen begärde att de skulle läsa texten och hur de skull känna sig om alla andra lyckades men inte de själva.
Det gäller att skapa förståelse för situationen i sig.

Mitt barns skola tog sönder mitt barn. Vissa bitar blir bättre men rehabiliteringen är lång, kanske tom livslång. Så jag fick lära mig den bittra vägen att inte stanna kvar på låg nivå hos fotfolket för att få till förändring och att sätta ner foten och gapa högt (bildligt talat) och se till att sparka igång allt så det går fort framåt.

Nu händer det saker:

Fröken har nu beställt en dator till sonen. Kommer inom en månad. :)

Och han har nu fått tid till skolpsykologen.
Först ska han ha ett tre timmar långt samtal med henne.
Efter det har psykologen samtal med fröknarna och sist den dagen pratar psykologen med mig och min man.

Orolig men samtidigt förväntansfull. Hoppas att sonen nu får rätt hjälp att lära sig...

Sedan får vi vänta i två veckor innan nästa möte igen med psykolog och skola...:)

Men förjuppningsvis är det klart innan sommarlovet...

Gud så lättande att det faktiskt händer något! Fortsätt kämpa!

Halleluja! Nu håller jag tummarna för att resten går vägen!

Huva. läst med en klump i halsen för Gud vad jag känner igen mig i din son.

Har själv svåra läs och skriv svårigheter. Lärde mig läsa (och nu menar jag förstå skriven text) lagom tills jag skulle börja i 7:an.
Läs och skrivsvårigheter fanns inte riktigt som begrepp när jag gick i skolan. med andra ord, Det kostar pengar.
Först på gymnasiet fick jag hjälp på riktigt.

Mitt förslag är även att ni får en riktig bedömning av en special läkare (fanns på Danderyd´s sjukhus i stockholm när jag fick min i mitten på 90talet.) Så ni och lärare får en bra bild i vad det är som inte fungerar, inte bara att det är svårt att läsa och skriva, det finns hundratals varianter. (litar inte riktigt på att skolor klara av att göra en sådan bedöming)

Läs gärna serier, koppla bild-ord form (inte bra vilka bokstäver som sitter i ordet utan även hur formen blir, var det sticker upp och var det petar ner, det var så jag lärde mig).
Korsord, lätta som ni kan göra tillsammans.

Matte: om han gör som jag och vänder på sifror eller byter plats på dem, skippa sifrorna och använd nått annat gärna stora häftstift och en anslagstavla. det viktigaste är att förstå hur man gör, hur man ska tänka, sen kan vi skriva ner det.

Det finns hjälp att få. kolla med Svenska Dyslexiföreningen eller förbundet
Och ge inte upp. Vad som än händer ge inte upp. Ni har rätt att få hjälp!

Senast ändrad:

Idag träffade vi skolpsykologen.

Pojken hade först möte med henne. Sedan träffade hon klassföreståndaren och sist träffade hon mig och min man.

Svåra frågor där vi skulle gradera sonen i olika situationer.
vi pratade om hans utveckling från magen och fram till nu.

Ska bli spännande och se vad psykologen kommer fram till. Känns som en evighet tills vi ska träffas igen (om två veckor).
Nervös på vad det visar.

Vi tar vad det är bara han får sin hjälp att lära sig i skolan.
Skulle det vara ADHD eller ADD må så va. Jag tror på dyslexi men såg man på hennes svar från skolan skulle jag tro att de tror på ADHD.

Kan ADHD vara utan hyperaktivitet? Bara svårt att sitta still i skolan?
Utan större konflikter hemma vid annat än vid läxarbete? aggression enbart vid orättvisor?

Kan ADHD vara utan hyperaktivitet? Bara svårt att sitta still i skolan?
Ja, ADHD-PI kallas det då; ibland ADD. Ibland bara ADHD, där H:et då står för hypoaktivitet.

Utan större konflikter hemma vid annat än vid läxarbete? aggression enbart vid orättvisor?
Ja. Inte sällan att ADHD missas just för att man gärna vill tro att det måste vara en massa konflikter (flickor brukar bli inåtagerande i stället för utåtagerande).

Måste också säga vad min son sa första kvällen efter att jag varit med i skolan:
- Mamma det här var den första dagen som jag känner att jag har kunnat jobba på lektionerna.

Åh, vad den meningen grep mig. Jag tycker att den sa allt om hur tufft han har det. Jag hoppas verkligen att det kommer att lösa sig för honom på bästa sätt.

En sak jag undrar över ang. att fröken beställt dator. Om det nu är så att skolan inte beställer en dator som man anser att ens barn behöver, är det då inte ok att skicka med en egen (om man nu har råd och möjlighet vill säga)?

Men stackars grabb! :( Jag förstår inte heller hur skolan inte kan se och hjälpa de som har uppenbara problem. Ingår det ingenting i lärarutbildningen om att upptäcka och hantera barn med funktionshinder? Det är ju där den svenska skolan brister, inte i att barnen inte läser tillräckligt mycket matte...

Nu har jag inte läst hela tråden, men vill besvara detta. Visst ingår det grundläggande delar i lärarutbildningem om elever med funktionshinder, men det är naivt att tro att det är lärarna som beslutsr vilka resurser som sätts in och när. Visst kan vi kämpa för att vår arbetsplats ska följa skollagen och ge adekvat stöd till samtliga elever, men det är inte vi som beslutar till syvende och sist.

Jag tycker inte att det är riktigt jämförbart och jag vet inte heller om jag anser att det är grymt. Är det grymt att barn får spela fotboll utan bollbegåvning i så fall? Eller sjunga utan sångröst? Jag gissar att det står i läroplanen att barn ska lära sig att skriva för hand, att kunna skriva för hand handlar inte bara om att producera text utan anses som en samhällskompetens som varje människa bör ha med sig.

Jag vet inte hur dålig din sons skola är, förstås, men rent generellt så anser jag att det är en lite konstig hållning som vissa i tråden förespråkar att allt ska läras i skolan och att föräldrar inte har något ansvar för att barnet lär sig något. Som förälder måste man ta sin unges perspektiv, anser jag, det ska klara sig ute i samhället och klarar skolan inte det så får man lösa det själv. Man ska förstås kräva det stöd som barnet har rätt till men utöver det så får man se till att ens unge lär sig så att det klarar sig. Man kan ju inte bara luta sig tillbaka och passivt invänta att skolan ska lösa alla problem, skolan är ju inte enda sättet att förbereda ungen på att klara vuxenlivet. Klarar man inte att lära ut som vuxen så finns det kanske nån annan i bekantskapskretsen som kan vara till hjälp.

1. Jag håller med.
2. Den här nonchalanta inställningen angående ansvaret för ens eget barns lärande, är det något som vuxit fram under de två senaste decennierna?
Vad är grejen? Har vi retirerat inför att det är så många föräldrar som både saknar tid/intresse/engagemang för sitt barns utbildnign eller själva saknar så pass grundläggande kunskaper att de inte har förmågan att hjälpa sina barn och därav blir det per automatik skolans ansvar?

Man kan hävda sitt barns rättigheter till man blir blå i ansiktet men faktum kvarstår - det saknas resurser i skolan. De alarmerande nyheterna om hur många elever som misslyckas både i högstadium och gymnasium borde vara tillräckligt för att man som förälder tar saken i egna händer direkt man anar att det börjar gå åt fel håll.

Jag har hela tiden sagt till lärarna att jag vet att de inte kan göra så mycket mer än att hjälpa min son så gott de kan.
Jag vet att jag måste gapa högt för att han/de ska kunna få en resurs.

Tack och lov har jag en bra kontakt med klassföreståndaren. Svårare är att nå de andra lärarna. För med dem verkar de som om de bara tror att min son är en bråkstake.

Tycker det är synd att de inte ser den duktige kille som han egentligen är...

Usch nu verkar de som om jag analyserar sönder min son.

Har kommit på att vi har konflikter nästan hela tiden. Han och lillebror har svårt att hålla sams. Inga raseri utbrott utan tjurighet från hans sida.

En incident idag så klarar han inte att någon annan än jag säger till honom. Så fort någon höjer rösten till honom så klarar han inte det utan han var på väg att gå sin väg.

Älskar min son så otroligt mycket och vill han så otroligt väl.
Är så orolig att det ska gå snett för honom i livet....

Det är inget ovanligt att ha både ADHD och dyslexi samtidigt.
Därför är ju en ordentlig utredning på varför det inte fungerar vara bra.
Diagnoser ger lättare hjälp även om det på papper säger att det inte skall vara avgörande.
Ett barn som inte mår bra kan ju symtomatiskt verka ha ADHD men problemen försvinner om miljön ändras. Ett barn med dåligt arbetsminne och dessutom har koncentrationssvårighet kan symtomatiskt se ut som de har dyslexi. Byter man milö så märks det att det inte handlar om hjärnans förmåga att hantera text. Då kan det vara minnet man behöver träna upp i stället. Finns speciella datorprogram för det.
Skulle det handla om ADHD så kan medicinering göra mycket för att hjälpa honom i skolan. Både att låta bli att reagera på fel sätt och att koncentrera sig. Han kan få kåpor om han upplever ljuden i klassen störande mm.

Det absolut viktigaste är att din son känner att man tar honom på allvar och i te signalerar att han kan bara han vill. Att han känner sig hörd.

1. Jag håller med.
2. Den här nonchalanta inställningen angående ansvaret för ens eget barns lärande, är det något som vuxit fram under de två senaste decennierna?
Vad är grejen? Har vi retirerat inför att det är så många föräldrar som både saknar tid/intresse/engagemang för sitt barns utbildnign eller själva saknar så pass grundläggande kunskaper att de inte har förmågan att hjälpa sina barn och därav blir det per automatik skolans ansvar?

Man kan hävda sitt barns rättigheter till man blir blå i ansiktet men faktum kvarstår - det saknas resurser i skolan. De alarmerande nyheterna om hur många elever som misslyckas både i högstadium och gymnasium borde vara tillräckligt för att man som förälder tar saken i egna händer direkt man anar att det börjar gå åt fel håll.

Fast man kan ju faktiskt göra båda sakerna, dels hävda sitt barns rättigheter samtidigt som man undervisar och hjälper sitt barn så mycket som man kan på hemma fronten. För om föräldrar som faktiskt är drivna och orkar bråka med skola och myndigheter lägger ner och helt och hållet bara ägnar sig åt sitt eget barn, hur går det för de barn som inte har föräldrar som orkar bråka och än mindre kan hjälpa dem med skolarbetet?

För hur det nu än är så är det skolplikt och skolan har ett ansvar att se till att alla barn får samma möjligheter, tycker du att man ska strunta i det och bara de barn med drivna föräldrar och föräldrar med ekonomi att anställa privat lärare ska kunna komma vidare? Det samhället skrämmer mig rejält...

Nej men man ska vara realist.
Man utgår från att det är upp till en själv om något ska hända
men det är inget som hindrar att man slåss under tiden - man
ska bara inte räkna med att man får det man tycker sig ha rätt
till per automatik och man tillåter sig heller inte tro att "det löser sig".

Tack och lov har vi ännu möjligheten att påverka på så sätt att
de som orkar fightas är de som kommer dra den långa stickan,
övriga får ta det som blir över.

Det gäller inte bara skola utan även vård och omsorg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 705
Senast: Tassa
·
Övr. Barn Sonen född -16 har redan stora problem i skolan, det är mycket slagsmål och skolpersonalen verkar inte ha någon koll på hur och varför...
2 3
Svar
59
· Visningar
15 591
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Vi var nyligen på utvecklingssamtal för äldsta barnet, som går i fyran. Vid samtalet fick vi höra att han ligger väldigt långt fram i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 287
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar