Sv: Hur få 10 åring motiverad till skolan?
Jag vet inte hur dålig din sons skola är, förstås, men rent generellt så anser jag att det är en lite konstig hållning som vissa i tråden förespråkar att allt ska läras i skolan och att föräldrar inte har något ansvar för att barnet lär sig något.
Det är lite äpplen och päron.
Skolan måste säkerställa att alla barn får bra förutsättningar oavsett socioekonomisk bakgrund, föräldrars studienivå etc.
Har man som förälder förutsättningarna att stötta sina barn i skolarbetet är det jättebra men forskning visar att långt ifrån alla föräldrar har de förutsättningarna - det är inte en tillfällighet att akademikerbarn generellt klarar sig bra i skolan och själva blir akademiker och att arbetarbarn generellt halkar efter i skolan och själva blir arbetare.
Skolan ska kompensera för det som föräldrarna inte förmår göra av vilken anledning det nu må vara; föräldrarna ska inte kompensera att skolan inte klarar av sitt - lagstadgade, märk väl - uppdrag.
I detta fall är det tämligen uppenbart att skolan brister i sitt uppdrag och tänker lasta över sitt arbete på hemmet och det är - för att citera Brasse - fel, fel, fel.
Jag personligen skulle aldrig släppa allt ansvar till skolan (tvärtom, här ska lästränas från dag ett!
*) men det är ju långt ifrån alla föräldrar som är statistiska idealföräldrar, d.v.s. akademiska examina, fast jobb, o.s.v. och skolan måste kunna hantera det.
* När jag växte upp var detta en vanligt attityd: "Lära sig läsa hemma? Nä, det får du göra i skolan." Jag råkade inte själv ut för den men jag hade flera kompisar vars föräldrar ansåg att läs- och språkinlärning var skolans uppgift. Och den attityden kaskadvomerar jag på. För den sakens skull måste skolan kunna hantera elever som kommer från hem som tänker så.