Hur få 10 åring motiverad till skolan?

Sv: Hur få 10 åring motiverad till skolan?

Då är alltså lagen bättre än jag trodde! Det är ju glädjande. Och egentligen det enda logiska - skolan ska ju vara till för alla.
Ja, på pappret är skolan fin och underbar och resursstark på alla sätt och vis.

I praktiken ... not so much. :(

Det där med att han måste lära sig att använda pennan fastän datorn funkar mycket bättre är ju jämförbart med när vänsterhänta barn var tvungna att lära sig använda höger hand. Det är både meningslöst och grymt att hålla fast i den principen. Dessutom finns det digitala ersättningar för i princip allt handskrivet idag, med en smartphone i fickan klarar man sig utmärkt genom livet trots att man har väldigt svårt att skriva för hand. Jag skulle lägga fram dessa argument i ett möte med rektorn och lärarna för att klargöra att grymma principer inte är okej.

Jag tycker inte att det är riktigt jämförbart och jag vet inte heller om jag anser att det är grymt. Är det grymt att barn får spela fotboll utan bollbegåvning i så fall? Eller sjunga utan sångröst? Jag gissar att det står i läroplanen att barn ska lära sig att skriva för hand, att kunna skriva för hand handlar inte bara om att producera text utan anses som en samhällskompetens som varje människa bör ha med sig.

Jag vet inte hur dålig din sons skola är, förstås, men rent generellt så anser jag att det är en lite konstig hållning som vissa i tråden förespråkar att allt ska läras i skolan och att föräldrar inte har något ansvar för att barnet lär sig något. Som förälder måste man ta sin unges perspektiv, anser jag, det ska klara sig ute i samhället och klarar skolan inte det så får man lösa det själv. Man ska förstås kräva det stöd som barnet har rätt till men utöver det så får man se till att ens unge lär sig så att det klarar sig. Man kan ju inte bara luta sig tillbaka och passivt invänta att skolan ska lösa alla problem, skolan är ju inte enda sättet att förbereda ungen på att klara vuxenlivet. Klarar man inte att lära ut som vuxen så finns det kanske nån annan i bekantskapskretsen som kan vara till hjälp.

Här är några oinitierade förslag och dåliga idéer.

1. Betala någon för läxläsningshjälp och fokusera på att träna på läsa och skriva.
2. Köp seriealbum som är spännande, inte "kulturella" eller "nyttiga" att läsa.
3. Köp rollspelsböcker, gå in i spelbutik och hitta modulböcker där man får välja händelser. Dvs kort textavsnitt Gorgor smyger in i grottan och vägen delar sig, går Gorgor 1. till höger eller 2. till vänster. (denna typ av bok lärde min man att läsa när han var 10. Har diagnosticerad dyslexi och inga läsproblem, stavar sådär iofs...).

Befinner du dig i krokarna av Stockholm, Göteborg eller Uppsala så kan jag till och med nämna vilka butiker du hittar seriealbumen och böckerna i och kan nästan lova att personalen hjälper dig mycket.

Tror det är omöjligt att få honom motiverad till skolan om han inte också får träna upp läsningen och skrivandet. Antar att man kan vara trist förälder och säga att det är trist men nödvändigt med skola.

Håller helt med! Blev lite lätt mörkrädd av vissa inlägg i denna tråd. Det är ju inte så att skolan hittar på massa svåra uppgifter för att jävlas med eller knäcka eleverna. De försöker bara följa läroplanerna och få (de ofta ganska ovilliga och skoltrötta... :p ) eleverna att få godkända betyg.

Till TS: lägg krut på det här med att läsning och skrivning. Tror att mycket blir lättare om han lär sig det riktigt bra. Har han något intresse? Låna böcker och köp tidningar i det ämnet.

Har ni någon som han skulle kunna gå till några timmar i veckan för "läxläsningshjälp"? Min kusin som ett tag hade svårt i skolan kom under en period hem till mig och pluggade några timmar varje onsdag. Det var mer effektivt än att hon satt hemma eftersom hon inte kom på massa andra saker att göra hela tiden. Dessutom vågade hon liksom inte säga emot någon som inte tillhörde familjen, utan gjorde lydigt sina läxor när jag sade till :D

Jag vet inte hur dålig din sons skola är, förstås, men rent generellt så anser jag att det är en lite konstig hållning som vissa i tråden förespråkar att allt ska läras i skolan och att föräldrar inte har något ansvar för att barnet lär sig något.
Det är lite äpplen och päron.

Skolan måste säkerställa att alla barn får bra förutsättningar oavsett socioekonomisk bakgrund, föräldrars studienivå etc.

Har man som förälder förutsättningarna att stötta sina barn i skolarbetet är det jättebra men forskning visar att långt ifrån alla föräldrar har de förutsättningarna - det är inte en tillfällighet att akademikerbarn generellt klarar sig bra i skolan och själva blir akademiker och att arbetarbarn generellt halkar efter i skolan och själva blir arbetare.

Skolan ska kompensera för det som föräldrarna inte förmår göra av vilken anledning det nu må vara; föräldrarna ska inte kompensera att skolan inte klarar av sitt - lagstadgade, märk väl - uppdrag.

I detta fall är det tämligen uppenbart att skolan brister i sitt uppdrag och tänker lasta över sitt arbete på hemmet och det är - för att citera Brasse - fel, fel, fel.

Jag personligen skulle aldrig släppa allt ansvar till skolan (tvärtom, här ska lästränas från dag ett! ;)*) men det är ju långt ifrån alla föräldrar som är statistiska idealföräldrar, d.v.s. akademiska examina, fast jobb, o.s.v. och skolan måste kunna hantera det.

* När jag växte upp var detta en vanligt attityd: "Lära sig läsa hemma? Nä, det får du göra i skolan." Jag råkade inte själv ut för den men jag hade flera kompisar vars föräldrar ansåg att läs- och språkinlärning var skolans uppgift. Och den attityden kaskadvomerar jag på. För den sakens skull måste skolan kunna hantera elever som kommer från hem som tänker så.

Senast ändrad:

Här är några oinitierade förslag och dåliga idéer.

1. Betala någon för läxläsningshjälp och fokusera på att träna på läsa och skriva.
2. Köp seriealbum som är spännande, inte "kulturella" eller "nyttiga" att läsa.
3. Köp rollspelsböcker, gå in i spelbutik och hitta modulböcker där man får välja händelser. Dvs kort textavsnitt Gorgor smyger in i grottan och vägen delar sig, går Gorgor 1. till höger eller 2. till vänster. (denna typ av bok lärde min man att läsa när han var 10. Har diagnosticerad dyslexi och inga läsproblem, stavar sådär iofs...).

Befinner du dig i krokarna av Stockholm, Göteborg eller Uppsala så kan jag till och med nämna vilka butiker du hittar seriealbumen och böckerna i och kan nästan lova att personalen hjälper dig mycket.

Tror det är omöjligt att få honom motiverad till skolan om han inte också får träna upp läsningen och skrivandet. Antar att man kan vara trist förälder och säga att det är trist men nödvändigt med skola.
Här kommer ett initierat förslag: följd råden ovan.

Skit i vad som är "fint" och "bra" och "acceptabelt" att läsa. Huvudsaken är att han läser och detta sker bäst genom att han får läsa det han är intresserad av. All läsning tränar språket.

* När jag växte upp var detta en vanligt attityd: "Lära sig läsa hemma? Nä, det får du göra i skolan." Jag råkade inte själv ut för den men jag hade flera kompisar vars föräldrar ansåg att läs- och språkinlärning var skolans uppgift. Och den attityden kaskadvomerar jag på. För den sakens skull måste skolan kunna hantera elever som kommer från hem som tänker så.

Det kan man samtidigt se på olika sätt. Vi vill inte aktivt arbeta med läsning hemma innan skolan startar (är planen nu, tror vi plötsligt på dyslexi ska vi lägga ned all energi direkt.). Men lägga alla grunder vi kan och kommer att hjälpa jättemycket när vi kommit dit. Aktivt lättuttråkat barn, vi vill inte ha ett tråkigt första skolår. (Är akademikerbarn med utb själv och kunde inte läsa när jag började skolan, däremot vid julen efter och läste allt som rörde sig.)

Senast ändrad:

Jag gissar att det står i läroplanen att barn ska lära sig att skriva för hand, att kunna skriva för hand handlar inte bara om att producera text utan anses som en samhällskompetens som varje människa bör ha med sig.

.

Men om tvånget att skriva för hand hindrar inlärningen för resterande del av läroplanen?

Är det inte då bättre att eleven får ha datorn som hjälpmedel och då förhoppningsvis klara sig igenom skolan och istället lägga en extrahjälp på just handskrivning?

Det finns faktiskt skolor där dyslektiker får använda datorer istället för penna och papper då det anses viktigare att eleverna lär sig och hänger med än att det ska göras med just penna och papper.

Jag anser att om barnet har såna problem med handskrivning att han bygger upp en sån frustration som TS beskriver så finns det ingen anledning att inte använda de hjälpmedel (t ex datorer) som finns. Med hjälpmedlen får barnet en chans att hänga med i skolans övriga ämnen, för handskrivning är trots allt en ganska liten del av läroplanen. Hellre då att man sätter in nån speciallektion i veckan där man övar enbart på handskrivning i lugn och ro på hans nivå om det nu är så viktigt. Som sagt så finns det idag så mycket tekniska hjälpmedel att man faktiskt inte behöver kunna skriva mer än hjälpligt för hand, särskilt inte om det gör att man kan lägga tiden och energin på att hålla sig på en normal kunskapsnivå i övriga ämnen istället för att sitta och vara ledsen och frustrerad. Tyvärr finns det ganska mycket föråldrade principer i skolor idag, särskilt när det gäller funktionshinder.

:bow:

Jag rekommenderar t.o.m. att alla helt och hållet lämnar det där med skriva för hand för ett tag. Det är uppenbarligen en källa till enormt mycket frustration. Låt det vila ett tag, försök lösa de mer akuta problemen och så ta upp handskriftsträning igen när han har fått styrfart och rutiner o.s.v.

Killen behöver stöd och lugn och ro. Inte tjat och tvång.

Håller också med, huvudsaken är väl att han skriver, inte att det är för hand.

Finns det inte till och med forskning på det, pedagoger som funderar över om inte handskrivande borde vänta till högre ålder. (Håller inte med generellt faktiskt (träna finmotorik) men om det är problem med handskrivandet, läsandet och stavandet så borde man nog skära bort i alla fall en del av det jobbiga.)

Ja, jag håller med att det är rimligt i viss utsträckning, men därifrån till att tycka att det är grymt och onödigt att han ska skriva för hand är steget en bit. Nu kan jag ha missat det i tråden men han har vad jag läst inte diagnosen dyslexi, det tyder möjligtvis på att hans läs- och skrivsvårigheter inte är bedömda som så allvarliga att han skulle vara inkapabel att skriva och läsa öht.

Jag förutsatte att läs- och skrivsvårigheter = dyslexi. Isåfall är det ett funktionshinder och att vägra någon de hjälpmedel som finns för sitt funktionshinder och förvänta sig att denne ska klara sig lika bra som andra är ren grymhet tycker jag. Att ständigt känna sig dum i huvudet för att man inte klarar det som är självklart för alla andra är en fruktansvärd känsla som en tioåring borde besparas om det är så enkelt som att låta honom använda datorn istället.

Det kan man samtidigt se på olika sätt. Vi vill inte aktivt arbeta med läsning hemma innan skolan startar (är planen nu, tror vi plötsligt på dyslexi ska vi lägga ned all energi direkt.). Men lägga alla grunder vi kan och kommer att hjälpa jättemycket när vi kommit dit. Aktivt lättuttråkat barn, vi vill inte ha ett tråkigt första skolår. (Är akademikerbarn med utb själv och kunde inte läsa när jag började skolan, däremot vid julen efter och läste allt som rörde sig.)
Det är ju också något som skolan ska kunna hantera, alltså att barn redan presterar över sin årskull. Fast "ska kunna" är ju tyvärr inte detsamma som "kan".

Jag kunde läsa långt innan skolan började och hade ett tråkigt första (och andra och tredje) skolår, men det berodde å andra sidan inte enbart på skolans oförmåga att möta läsande elever (detta var på 90-talet). För den sakens skull kan jag tycka det är tråkigt att föräldrar väljer att hålla tillbaka för att skolan sedan inte fixar att hantera att elever redan kan läsa - och att attityden verkar vara att hålla tillbaka är något man ska göra; jag har en och annan bekant med läsande småbarn och omgivningen är kritisk därför att dessa föräldrar anses försvåra den kommande skoltiden för barnen, eftersom det är "jobbigt" att inte vara som "alla andra". Hur det nu någonsin kan vara jobbigt att kunna läsa.

Stackars barn.
Jag skulle först tala med rektorn.
Så där skall ingen behöva ha det i skolan.
Och om inte det hjälper så skulle jag byta skola om det går.

Han måste ju få hjälp utifrån sina förutsättningar.
Det som du beskriver påminner om hur jag hade det för över 40 år sedan och det trodde jag att vi hade kommit ifrån.

Jag har dyslexi och två "vänsterhänder".
Jag är alltså ambidextrös men kan tyvärr inte skriva bra med någon hand.
Min handstil är gräslig och det är en kamp att forma bokstäver, som att alltid skriva med fel hand.
Men med två händer på datorn blir jag redigt snabb.

Det där med att han måste lära sig att använda pennan fastän datorn funkar mycket bättre är ju jämförbart med när vänsterhänta barn var tvungna att lära sig använda höger hand.

Något som jag blev utsatt för som 6-åring.
Men det var ju på Hedenhös tid och får inte längre förekomma i en bra skola.

Men då så fanns det ju inget annat än papper och penna så det var motiverat.
Nu så är det inte motiverat.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 705
Senast: Tassa
·
Övr. Barn Sonen född -16 har redan stora problem i skolan, det är mycket slagsmål och skolpersonalen verkar inte ha någon koll på hur och varför...
2 3
Svar
59
· Visningar
15 591
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Vi var nyligen på utvecklingssamtal för äldsta barnet, som går i fyran. Vid samtalet fick vi höra att han ligger väldigt långt fram i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 287
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar