hur e tiderna på dagis å så?

M

milles mamma

då jag ev har fått ett jobboch ska börja kl 07:00 och det tar ca 45min att köra dit,min sambo börjar oxå vid 07:00 å körhemifrån vid 06:10. när brukar man tidigast kunna lämna sitt barn på dagis? samt när kan man senast hämta sitt barn?
 
Sv: hur e tiderna på dagis å så?

Det finns förskolor med olika öppettider, så det är svårt att säga hur det är exakt vart du bor. Kontakta kommunen för att få aktuell information. Det kanske till och med finns en förskola längre bort som har tider som passar dig om de i närområdet inte gör det.

Vi öppnar 6.30 och stänger 17.30. Dvs. från 6.30 kan man komma innanför dörren och man ska vara utanför dörren före 17.30. Allt annat ligger utanför vår schemalagda arbetstid och vi får inget betalt för det.
 
Sv: hur e tiderna på dagis å så?

Dagisen mina barn har varit på har varit öppna från 6-18. Därutöver finns nattis.

Frågan är mer hur länge man vill ha sitt barn på dagis.
 
Sv: hur e tiderna på dagis å så?

jag skulle behöva ha mittbarn på dagis från ca 06:12 till ca 17:00
 
Sv: hur e tiderna på dagis å så?

Min sons dagis har öppet mellan 6-18.
Fast ska man lämna före 6.30 måste man säga till helst en månad i förväg, då alla lämnar efter 6.30 i vanliga fall.
När jag jobbade heltid lämnade jag kl 6 och hämtade 16.00.
Min son var först och sist på hela dagiset.
Jag hoppas slippa göra så med andra sonen. Det blir för långa dagar.
Min son var 3-4 år den perioden.
 
Sv: hur e tiderna på dagis å så?

Det är ju er ensak men jag skulle ha väldigt svårt för att ha mitt barn på dagis halva dygnet varav barnet antagligen sover större delen när ni är hemma :cry:

Ni har inte möjlighet att skifta med flexibel arbetstid så att en av er börjar tidigt och den andra senare så den som börjar tidigt kan hämta tidigare? Eller att gå ner i arbetstid? Eller att flytta närmre jobbet eller skaffa ett jobb närmre hemmet?
 
Sv: hur e tiderna på dagis å så?

det går inte att byta arb tider, min sambo började på ett nyttjobb i nov 07, och som sagt ska jag ev börja på ett jobb i mars,som kräver att jag jobbar från 07-16,och det samma gäller min sambo,skulle vi flytta närmre mitt ev jobb så skulle det bli ca 55min t min sambos jobb och ca 15 min te mitt jobb,så det lönar sig inte så mkt. och det går inte att vara flexibel idagens samhälle, då man har stora krav på sig från arbetsförmedlingen.....dom kan kräva att jag flyttar långt iväg...samt att jag kan ha över 4timmars resväg till jobbet(per dag)....så e livet tyvärr.... då det inte finns så mkt jobb i mitt län och detta e ganska intressant då han har hört av sej å e väldigt angelägsen att jag ska jobba där.....bättre att ha ca 12900kr i mån än 5100kr det e vad jag har idag och det e svårt att överleva vi klarar inte alla räkningar varje månad och har inget över att "ha kul" för........vi lever på minimun,just nu har vi ca 17000kr och har lån på ca 4500kr räkningar på minst 6000-7500kr i mån, och om jag tar detta jobbet har vi ca 27590kr i mån.....
 
Sv: hur e tiderna på dagis å så?

sen sover vårt barn ca 1timme vid 11:00 och 1 timme vid 16:00,så han kommer att vara vaken större delen av den tiden hanhar med oss,sen somnar han vid ca 21:30-22:00
 
Sv: hur e tiderna på dagis å så?

Jag har haft turen att kunna ha mina ganska begränsat på dagis som längst mellan 8-17 och det då enstaka dagar och det tycker jag är ok.

Men detta är ju en baksida av hur det ser ut på arbetsmarknaden idag. Tänker på alla de som pendlar långa sträckor. Just nu pluggar jag. Men sen är jag arbetssökande igen och får jag jobb med 1,5 timmes restid enkel resa (inte omöjligt) så blir det långdagar på 6-års/fritids för minsta tjejen..även om jag jobbar deltid..

Sambon pendlar redan utomlands och är borta mer än han är hemma.. just nu. Han letar nytt jobb med längre ledigheter mellan arbetspassen.
 
Sv: hur e tiderna på dagis å så?

ok det kommer att ta ca 40-45min dit och sen lika mkt hem
 
Sv: hur e tiderna på dagis å så?

ok det kommer att ta ca 40-45min dit och sen lika mkt hem

Och så långa resor brukar tyvärr förrycka all sömnrytm för barnen somnar utmattade av långa dagisdagar i bilen och så blir det ingen ordning på någonting :(

Jag ser vad du skriver men tycker ni prioriterar fel.

Jag valde att sälja hästarna och min drömgård och bo billigt nära jobbet för att slippa ha långt till dagis och långa dagistider.
 
Sv: hur e tiderna på dagis å så?

milles mamma;9944986 [I skrev:
när brukar man tidigast kunna lämna sitt barn på dagis? samt när kan man senast hämta sitt barn?[/[/I]QUOTE]

Jag börjar jobba redan 06:15 vissa veckor (min sambo ännu tidigare)
Vi har fått "dispans" att lämna 05:45. Jag hämtar 15:00, så det blir ju lite mindre tid än du måste ha...
Men det bästa är att prata med dagis, här har det funkat jättebra !
 
Sv: hur e tiderna på dagis å så?

Vårat dagis, et koperativ, öppnar kl 07.00 och stänger kl 17.00. Min dotter är på dagis från 07.45 - 16.30 alla dagar utom fredag när jag hämtar innan kl 15.00. Vi har tur i vår familj som har ganska flexibla jobb. Sambon börjar lite senare = han lämnar och jag kan åka hem lite tidigare = jag hämtar.

Nu fungerar detta utmärkt för oss, våran dotter älskar dagis, men visst känner man ibland att man skulle vilja ha mer "pigg" tid tillsammans. det blir inte många timmar ihop när man sedan ska lägga henne vid ca 19.00.
 
Sv: hur e tiderna på dagis å så?

Kommunal förskola 6-18.30 om det finns behov (dvs det räcker om det finns ett barn som börjar/slutar dessa tider så måste man ha öppet).

Har ni ingen verksamhet som ligger lite närmare? Att köra 45 minuter för att komma till förskola verkar lite långt...
 
Sv: hur e tiderna på dagis å så?

men det e inte dagiset som ligger 45min bort utan mitt ev jobb,dagiset ligger ca 5km från våran bostad...det e min res tid som kommer att ta så långtid(ig tar det bara 30-35)
 
Sv: hur e tiderna på dagis å så?

ska försöka höra med min mamma om hon ev skulle kunna hämta han 2g i veckan(då får han vara på dagis från 06:30-14:30 2 dagar i veckan och 3dagar från 06:30-16:45....och som sagt så kan vi inte kompromissa med att flytta närmre mitt jobb,då får sambon 55min restid så han e hemma vid tidigast 17:10.....
 
Sv: hur e tiderna på dagis å så?

öppetiderna verkar ju variera rätt mycket! det finns inget dagis som är närmre ditt jobb?

Är själv inte där ännu, att leta dagisplats! Men jag tror att alla vill vi försöka ha våra barn så lite som möjligt på dagis, men givetvis måste ekonomin och resterande liv gå ihop!! Att hoppa på om att "ni prioriterar fel" (silverkedjan) är väl rätt onödigt, du känner inte till hela storyn bakom milles mammas val! Det gör inte jag heller, men väljer att inte dömma andra över deras prioriteringar, särskilt inte i en sån här sak!

Jag hoppas ni finner den bästa lösningen för er! Ge dig inte förrän du hittar det alternativ som passar er bäst! :) Lycka till!!
 
Sv: hur e tiderna på dagis å så?

anledningen till att jag inte vill byta nu e att han nyss har fått rn plats å ska skolas in i mars,känns dumt att leta nytt,sen visste jag inte om dett a jobbet innan jag sökte dagis......
 
Sv: hur e tiderna på dagis å så?

har jobbat på en förskola som öppnade sex, men vanligare är att de öppnar halv sju, som tidigast.
 
Sv: hur e tiderna på dagis å så?

06.30 öppnar dom här vid behov... men det är inte många barn som börjar då...

Hur ska ni göra om barnet blir sjukt och dagis ringer?
Det låter bättre om ni flyttar på er närmare ett av era arbeten så bara en behöver pendla och ni får ett dagis i närheten.... och barnet få gå kortare dagar. Kanske ha det som mål inom snar framtid?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 348
Senast: Ramona
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 626
Senast: Freazer
·
  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 074
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 788
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vi med egen gård/stall
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp