Hur domstolen dömer

Sv: Hur domstolen dömer

Jag har svårt att tro att det flockas vilt i en fårhage, där det strövar omkring stora flockar får..

Jag tänker mer på hagkanter od dessa skall ju sparas just som skydd för vilt. Vem säger att man bara vallar inne i hagen vanligtvis flyttar man väl inte får från en del av en hage till en annan utan mellan två hagar. Stora flockar får? Vad är medelflocken här i landet?
PL

Svenska brukshundklubben har en sådan dispens. Men man måste alltså ha en godkänd träningsledare med sig, tex en instruktör. Vi har rätt att bedriva både träning och tävling med lös hund.

De flesta vet nog att man inte får ha hunden lös. Folk väljer att bryta mot lagen/bestämmelsen självmant, precis som man väljer att köra överhastighet o.d. Jag tror de flesta tycker att glädjen i att kunna ha sin hund lös väger bra mycket tyngre än ifall någon fågel eller kanin nu och då får flytta på sig 30-40m för att känna sig tryggare. Vi har ju för hel__te stört naturen en liten aning med bl.a bilar, vägar, städer, flygplan, båtar, oss själva, och herregud BARN:eek: som leker.. Därtill kan man lägga motorcyklar, (cross) snöskotrar, hästar, tarktorer (som plöjer upp åkrar fulla med fågelbon). ;)

Jag som har en lydig hund tar gärna risken att bryta mot denna lag då det ger oss möjlighet att träna och aktivera hunden! Hellre lös och lycklig än instängd!!

Ja, och för övrigt så lyckades min kompis hund att döda inte mindre än 2 stycken fåglar då han gick i koppel:eek:
Min hund som inte jagade gick dock lös och han varken jagade upp eller dödade några djur under sin levnad. Han fick självklart inte lämna stigen/vägen och springa som han ville, men lös gick han.
Jag har sett ganska många exempel på hundägare som har bättre kontroll på sina lösa hundar, än hundägare med kopplade hundar. Jag tror att det till stor del hänger ihop med uppmärksamhet på hunden nämligen. Det hjälper inte hur många koppel och selar du har på en hund om du inte har kommunikation med den.

Svenska brukshundklubben har en sådan dispens. Men man måste alltså ha en godkänd träningsledare med sig, tex en instruktör. Vi har rätt att bedriva både träning och tävling med lös hund.

*off topic*

Problemet med brukshundklubbar är att de ofta hävdar just denna dispens.... MEN.. "glömmer" att tillfråga markägare/jakträttsinnehavare.

Dessutom brukar det vara lite si och så med närvaron av den så kallat auktoriserade ledaren/tränaren... :cool:

Du kan vara säker på att där förekommer harar t ex.
Igår när jag var i hagen hos hästarna så kommer en hare sakta skuttande mot oss. Den passerade c:a 10 meter från mig, stannade upp för några sekunder och kikade på oss alla som var där, samt fortsatte sitt obekymrade fnattande. Grejen var, att mellan haren och mig så låg gammelhunden samt stod unghunden (lösa :devil: ) och följde intresserat haren "framfart". Ett viskat "stanna" räckte för att försäkra sig om att dom inte skulle röra sig.
Se det var en ljusblå hare som aldrig fattade ens den presumtiva faran, så nog finns dom lite varstans.

En sidofundering:
Var går gränsen för "kontroll över sin hund"? När blir den "fritt löpande"?
Om jag har perfekt inkallning, torde hunden inte vara "fritt löpande" så länge den är inom synhåll, i o m att jag då ser vad den har för sig och kan avbryta allt med en inkallning. Alt med annat kommando, t ex plats.
Men om man har lärt hunden vad som gäller även när den inte är inom synhåll? Om hunden t ex har sin toa bakom en åkerholme och springer dit för att uträtta behoven samt kommer direkt tillbaka utan att göra något annat. Har man då kontroll över sin hund? Alltså, den gör/gör inte det den är uppfostrad och lärd till, till 100 %.
Är den då under kontroll?

LIA

Visst, så länge vi talar om "löpa fritt" i uttryckets egentliga betydelse.
PL

Vänligen definiera då utrycket "löpa fritt"!
Det har du fortfarande inte gjort.
Utan bara i dess självklara del där hundar löper utan kontroll och utom räckhåll från föraren.

Var går gränsen mellan att "löpa fritt" och att bara vara lös?

På våren får man knappt vistas med hund i skogen. Medans på hösten är det "fritt fram" att jaga. (Läs inte ordagrannt)

Det beror på att djuren lägger sina ungar på våren och behöver lugn och ro då.
Ett lugn som inte behövs på samma sätt på hösten när ungarna kan springa runt själva.

Jaha.
Så instruerande.
På vad vis beror det på ovanstående?

Jägareförbundet skriver i alla fall koppel eller gå fot.
Liksom naturvårdsverket gör.
Så vad ger andra rätten att komma med annan tolkning än ett statligt verk?
Och vad skulle denna tolkning vara?

Att det beror på terräng, hund och sammanhang är ju inget som håller i en rättsal.
Specificera är du snäll.

Det är bara domstolarna som kan komma med en slutlig tolkning. Vad jag vet finns det ingen fällande dom vad gäller lös hund närmare än i Lyckselefallet. Om man tex tar vallning( som inte bara utförs på inhägnade fält) så kan jag inte tänka mig att ngn blir fälld även om man utför en hämtning på ett par hundra meter.
PL

Jag tror att problemet med att definiera uttrycket "löpa lös" är pudelns kärna.
Och att allt skulle vara enklare om det var noga definierat.
Som det är nu så blir det för mycket godtycke.

Är hunden tillräckligt väluppfostrad för att vara lös?
Alla anser väl att just deras fantastiska hund är det, som med barn.
Min lilla Fido/Sara/o.s.v. är ju så snäll så.

Och det där vet man ju om hur säkert ett sådant uttalande är.
Hunden är så snäll så - den vill bara leka!

En arbetande vallhund, löper inte lös i den bemärkelsen som avses..

Jag personligen avstår från att valla i skog eller andra ohägnade områden under den första yngeltiden.

*kl*

Vad anses det då egentligen när jag har vovvan med mig när jag rider, okopplad.

Vid skritt är hon 2-3 meter framför eller bakom mig, på ridstigen/vägen, eller max 1 meter utanför nämnda stig/väg. Vid trav är hon i hasorna på hästen om vi är på ridstig, är vi på grusväg (bilfri till 99,9%) så kan hon rejsa lite fram och tillbaka, dock på vägen.

Vid möte med människor ropas hon upp bredvid hästen och går "fot", har när det varit tight på stigen varit ½meter till mötande hund, och hon håller fotgåendet och ögonkontakten med mig. Har fått ganska många positiva kommentarer om detta efter passagen, men jag ser det som självklart att ha denna lydnad om hon överhuvudtaget ska kunna följa med lös på turerna.

Det finns i dessa marker gott om djur, har sett mycket harar, rådjur och rävar där, det är även en aktivt områden med utmärkta, av kommunen, ridstigar, mycket vandringsleder, bla en av de sk. Linnestigarna.

Så, är jag en ansvarslös hundägare som har hunden lös eller har jag den under sådan koll som om den vore kopplad?

*nyfiken*

Liknande trådar

Övr. Hund Jaha, då var det dags igen. För er som inte minns förra tråden så gäller detta ett tvistemål om en blandrashund utan papper, där dock...
2
Svar
20
· Visningar
2 823

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Födda -21