Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
De flesta vet nog att man inte får ha hunden lös. Folk väljer att bryta mot lagen/bestämmelsen självmant, precis som man väljer att köra överhastighet o.d. Jag tror de flesta tycker att glädjen i att kunna ha sin hund lös väger bra mycket tyngre än ifall någon fågel eller kanin nu och då får flytta på sig 30-40m för att känna sig tryggare. Vi har ju för hel__te stört naturen en liten aning med bl.a bilar, vägar, städer, flygplan, båtar, oss själva, och herregud BARN som leker.. Därtill kan man lägga motorcyklar, (cross) snöskotrar, hästar, tarktorer (som plöjer upp åkrar fulla med fågelbon).
Jag som har en lydig hund tar gärna risken att bryta mot denna lag då det ger oss möjlighet att träna och aktivera hunden! Hellre lös och lycklig än instängd!!
Svenska brukshundklubben har en sådan dispens. Men man måste alltså ha en godkänd träningsledare med sig, tex en instruktör. Vi har rätt att bedriva både träning och tävling med lös hund.
Här kan man läsa vad som gäller;
http://www.brukshundklubben.se/templates/HandbookDocumentPage____1337.aspx
Visst, så länge vi talar om "löpa fritt" i uttryckets egentliga betydelse.
PL
På våren får man knappt vistas med hund i skogen. Medans på hösten är det "fritt fram" att jaga. (Läs inte ordagrannt)
Tja, de som tränar/tävlar i rapport skulle behöva köpa j-t långa koppel om de inte ska hunden lös.
Om du skulle läsa mina inlägg så skulle du förstå att jag skiter i vad lagen säger!
Därför att det är en himmelsvid skillnad mellan minst 60 m utan kontakt o att gå fot.