Hur domstolen dömer

Sv: Hur domstolen dömer

Det är tex svårt att valla med en kopplad hund.
PL

Det håller jag med om, men jag har inte kommit i kontakt med att vallning sker annat än i större inhägnader, även om jag är medveten om att det även ibland sker utanför inhägnade områden.
Men jag är också helt säker på att en domstol i så fall kommer att anse att en hund i nyttotjänst inte kommer att straffas.

Det är anser jag en stor skillnad mellan en aktivt arbetande nyttohund och övriga Fdos som släpps för att man inte ids hålla dem kopplade.

Kruxet är ju fortvarande det där med att löpa lös! En arbetande vallhund löper inte lös vilket däremot en arbetande stående fågelhund gör.
PL

Det är för mig och andra naturintresserade inga problem att ha hunden kopplad under förbudstiden.

Vilken aktiv träning bedriver du som ger dig rätt att ha hunden lös?
Vilket mandat sitter du på som bestämmer över lagstiftningen? :confused:

Löper hunden inte lös får man fortfarande ha den lös, dvs okopplad. Löper hunden lös, måste man ha den kopplad. Vad är problemet?

Vilket mandat sitter du på som bestämmer över lagstiftningen? :confused:

Löper hunden inte lös får man fortfarande ha den lös, dvs okopplad. Löper hunden lös, måste man ha den kopplad. Vad är problemet?

Jag har inte något mandat att bestämma över lagstiftningen. Det sköter våra myndigheter.
Jag citerar dessa myndigheters skrivelser och se det passar inte, då blir det ramaskrin, man märker ord och försöker på alla sätt visa sitt missnöje mot mig. Då skriker man läs lagen, och när jag citerar vad där står så skriker man igen och påstår att jag har fel.

Det berör inte mig det minsta. Det är synd att folk inte kan läsa innantill vad som myndigheterna skriver utan anklagar mig personligen och tror att det är jag som skrivit lagen, trots att jag tydligt skrivit att jag citerat texterna och varifrån de kommer.
Officiella handlingar som vem som helst kan ta del av.

Jag håller mig till myndigheternas tolkningar och informerar om vad de säger. Att det tydligen inte passar dig och en del andra, visar tyvärr att många hundägare är totalt olämpliga att ha hund. Klarar man inte av att följa de regler som finns då är det bedrövligt.

Enkelt uttryckt: Går inte hunden fot ska den vara kopplad, Svårare är det inte.

Du har fortvarande inte plockat fram ngt som säger var domstolarna drar gränsen mellan löslöpande eller ej!
Att jämföra äpplen o päron ger inget!
Inget normalt funtad människa kan begripa vad lindomefallet har med löslöpande hundar att göra!
PL

Det är för mig och andra naturintresserade inga problem att ha hunden kopplad under förbudstiden.

Vilken aktiv träning bedriver du som ger dig rätt att ha hunden lös?

Tja, de som tränar/tävlar i rapport skulle behöva köpa j-t långa koppel om de inte ska hunden lös.

Var har jag skrivit att jag har rätt att ha hunden lös?? Om du skulle läsa mina inlägg så skulle du förstå att jag skiter i vad lagen säger! Jag har min hund lös eftersom jag anser att vi inte stör vilt och för att jag vill träna och aktivera min hund så den mår bra! Vi tränar för lydnadsprov och jaktprov(retriever).

En fråga?? Då man tränar vallning på ett stort inhägnat område, hur stort är området?? Vet alla fåglar att de inte ska bygga bon i inhägnaden eftersom det där är (enligt människornas lagar) okej att hålla hunden lös???

Och man får också lov att träna sök och rapport, förutom under en ganska kort tid under den sk "förbudstiden". ( om man har en godkänd träningsledare med sig) Den tiden ligger lite olika beroende på var i landet man bor.

Du har fortvarande inte plockat fram ngt som säger var domstolarna drar gränsen mellan löslöpande eller ej!
Att jämföra äpplen o päron ger inget!
Inget normalt funtad människa kan begripa vad lindomefallet har med löslöpande hundar att göra!
PL

Ok jag citerar igen från naturvårdsverkets skrivelse Dnr 264-5409-76

Citat:
"Genom rättspraxis har lydelsen numera innebörden, vad beträffar marker där det finns vilt, att hunden skall vara kopplad eller, om det är en synnerligen dresserad hund gå fot. Med genomdresserad hund skall här förstås - trots den uppenbara risken för att allt för många hundägare okritiskt skall anse sin hund som genomdresserad - en hund som i alla upptänkliga situationer står under förarens direkta kontroll." (obs! understrykningarna gjorda av naturvårdsverket)

Längre fram sägs citat"
"Enligt verkets mening kan således koppel av sådan längd, att föraren ej omedelbart kan ingripa för att förhindra att hunden kommer i kontakt med vilt accepteras"
Slut citat.

Jag skrev i trådens inledande inlägg och tog upp olika exempel på hur domstolarna dömer för att få reaktion och synpunkter på det. Det är helt olika beviskrav som gäller tydligen. Det blev tydligen för svårt för forumisterna att inse att brott mot jaktlagstiftningen bedöms hårt, jämfört med morddomar. I synnerhet när jag påminde om att lagen om förbud att ha hundar lösa sorterar under jaktlagstiftningen.
Att många ungdomar kanske har svårt att dra slutsatser av det kan jag förstå. Att inte du kunde dra den slutsatsen förundrar mig.

Vad är det som gör att en veterinär har så svårt att acceptera de regler som är till för att skydda vilt? Gäller inte djurskydd för alla arter eller är det begränsat till endast husdjur? Varför accepterar inte du det jag citerar från naturvårdsverket? (fastän du vet att naturvårdsverket är den statliga myndighet som har att yttra sig i ärendet.)

Jag har inte svårt att acceptera regler för att skydda vilt bara din argumentation. Varför tar du inte fram fall som visar rättspaxis i frågan istället för lindomefallet?
PL

Det finns små möjligheter att stoppa trafik, vägar och bebyggelse, men det är ingen uppoffring för någon att hålla reda på sin hund

Asså jag tänkte inte lägga mig i men :rofl: :rofl: :rofl:

Har du hört talas om politik? Det finns jättemånga intressanta ideer om hurvida man kan få mer sammanhängade naturmark, problemet är att få människor tycker att dom är lockande, börja engagera dig i kommunens detalj och översiktsplaner och oponera dig till nya förslag på vägbyggen... Du kan nog ha rätt kul där...

Jag har inte svårt att acceptera regler för att skydda vilt bara din argumentation. Varför tar du inte fram fall som visar rättspaxis i frågan istället för lindomefallet?
PL

Jag har tidigare citerat domslut från Lycksele tingsrätt varför dög inte det?
Domslutet har Dnr C-6-3447-99 det är en offentlig handling så det är bara att kolla.

Därför att det är en himmelsvid skillnad mellan minst 60 m utan kontakt o att gå fot.
Dessutom skapar en tingsrättsdom normalt inte praxis.
PL

Lite OT med tanke på din vurm för ostörda vilda djur.

Det slog mig idag, när jag körde med kupredskapet i potatislandet, att där höll jag på och jagade livet ur maskar (+ en del andra små varelser) och raserade ett myrbo.
Dessa varelser är väl lika mycket värda som dom halvtama fåglarna du ständigt återkommer till? Hur ska man se på mitt handlande?

Hur ser du på jyckarna, som energiskt försökte hjälpa till och förbättra fårorna? Antagligen råkade någon stackars mask illa ut. Jo, hundarna var okopplade men under kontroll ändå, dvs ej "löpande lösa".

Du hänvisar ju till att det finns mer obetydliga djur än rådjur, så hur ser du på det här?

LIA

Därför att det är en himmelsvid skillnad mellan minst 60 m utan kontakt o att gå fot.
Dessutom skapar en tingsrättsdom normalt inte praxis.
PL

Ja vill man inte begripa så hjälper det ju inget.
I sin skrivelse Dnr 384-1112-00 Nf. skriver Naturvårdsverket i ett svar till en advokat i ett ärende ang. lösa hundar.
Citat:
"Bestämmelserna i övrigt när det gäller hundar återfinns i jaktlagstiftningen. Av 6§ jaktlagen (bifogas) framgår att det under tiden 1 mars-20 aug. gäller s.k. hundförbud. Den närmare innebörden av detta framgår dels av Naturvårdsverkets skrivelse (bifogas) den 11 okt. 1976 till AB Järvaexploatering, dels av dom den 30 mars år 2000 (bifogas) av Lycksele tingsrätt. Av detta material framgår att hunden vid denna tid på året antingen skall vara kopplad eller i övrigt i samma kontroll som när den förs i band. Enligt domstolen skall bestämmelsen med hänsyn till viltet tolkas och tillämpas med stränghet." Slut citat.

(Anm. Jag bifogar inte de skrivelser som NV hänvisat till eftersom det rör sig om 12 sidor. Jag har tidigare citerat ur dessa skrivelser.)

Jag förstår att det är jättesvårt för dig att fatta inse detta, att domstolarna tillämpar brott mot jaktbestämmelserna med hårdhet.
Att två man slår ihjäl en man med en stekpanna och sedan skyller på varandra, och blir frikända, medan två män antas ha skjutit en ormvråk döms båda mot sitt nekande, trots att motiv, offer och gärningsman saknas. Det visar ju med tydlighet hur domstolarna ser på jaktbrott. Du behöver inte förstå Peter, du kan ha en trevlig midsommar i alla fall. Övriga med normal insikt i svenska språket, som inte bara rider på ord, har redan insett detta faktum, får njuta av en ännu trevligare helg.

Och man får också lov att träna sök och rapport, förutom under en ganska kort tid under den sk "förbudstiden". ( om man har en godkänd träningsledare med sig) Den tiden ligger lite olika beroende på var i landet man bor.

????? Var finns det någon skrivning som ger tillstånd till detta?

Om Lyckseledomen är det enda Naturvårdsverket har att komma med när de påstår att rättspraxis är att hunden skall gå fot eller vara kopplad är de helt enkelt ute o cyklar. En myndighet får i vissa lägen utfärda en författning som förtydligande till lagen, den är då lika juridiskt bindande som lagen. Det du presenterar här är ngt helt annat nämligen en åsikt o därmed av begränsat värde tills den fastställts av en dom.
Jag o flera med mig (som enligt dig därför är obildade o icke läskunniga) anser att det finns ett mellanläge där hunden inte går fot men ändå är under kontroll. Vilka avstånd man då talar om beror på hund o terräng men naturligtvis skall hunden vara inom synhåll.
Den dagen när en tingsrätt fällt i ett sådant läge kan man tala om en begynnande praxis när det gått vidare i o fastställts i en hovrätt är det praxis.
I Lyckselefallet var det ju ganska uppenbart att hunden inte var under kontroll, jag antar att de var ute o tränade på fågel under otillåten tid.
Men visa gärna på en dom där ngn fällts med hunden inom synhåll på kanske 10-20 m där hunden varit under kontroll.
Kom bara inte dragandes med en massa irrelevanta domar om mord el tjuvjakt!
PL

Liknande trådar

Övr. Hund Jaha, då var det dags igen. För er som inte minns förra tråden så gäller detta ett tvistemål om en blandrashund utan papper, där dock...
2
Svar
20
· Visningar
2 823

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka