Hur domstolen dömer

Sv: Hur domstolen dömer

ja, och om man ska vara ärlig är väl hela naturen uppbyggt på bytesdjur/rovdjur, där den ena får lov att hålla sig vaksam.... Att det nu är våra hundar istället för vargar mm som är skogens rovdjur, gör det väl inte mer allvarligt?

Att det nu är våra hundar istället för vargar mm som är skogens rovdjur, gör det väl inte mer allvarligt?
Har du någonsin sett en schäfer riva ett rådjur el ett får så skulle du inte skriva så. Hundarna har tendenser till att leka med djuren medan vargen jagar för föda.

Fast även om vargen jagar föda för att överleva så är dom rätt grymma i sin behandling av bytesdjuret ....

Fast även om vargen jagar föda för att överleva så är dom rätt grymma i sin behandling av bytesdjuret ....

Största skillnaden mellan en vargs grymma behandling och en tamhunds grymma behandling är att vargen avslutar sin grymma behandling med att döda... vilken de flesta tamhundar inte klarar av.

När tamhunden upphör med sin grymma behandling lämnas bytesdjuret åt sitt öde och lidande....

Ja det är verkligen vidrigt, jag påpekade bara att vargar också leker med sitt bytesdjur eftersom det lät på welsh som om vargar är barmhertiga och avslutar bytesdjurets lidande omgående!

ja, och om man ska vara ärlig är väl hela naturen uppbyggt på bytesdjur/rovdjur, där den ena får lov att hålla sig vaksam.... Att det nu är våra hundar istället för vargar mm som är skogens rovdjur, gör det väl inte mer allvarligt?

Menar du att eftersom rovdjur måste ta bytesdjur för att överleva, så är det fritt fram att låta välgödda hundar ofreda viltet i naturen.

Jag som har en lydig hund tar gärna risken att bryta mot denna lag då det ger oss möjlighet att träna och aktivera hunden! Hellre lös och lycklig än instängd!!
Men har du en lydig hund så bryter du väl inte mot lagen. Det är ju om du har en olydig hund som du bryter mot den:

6 § Under tiden den 1 mars -- den 20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.

Så länge din hund inte löper efter eller stör vilt så är alltså inga problem.

Tycker inte jag heller, men pangare har en annan åsikt...;)

Nej jag menar inte att det är "fritt fram" för våra hundar att riva vilda djur! Det finns det naturligtvis ingen anledning till. Det jag menade var att jag inte kan se det fruktansvärda med att ha en väluppfostrad och lydig hund lös i skog och mark bara för att den kan skrämma vilt, bara genom att finnas där. En del av problemen med våra vilda djur är ju just att de mist en naturlig skygghet och istället söker sig till våra mer bebyggda trakter.

Så att dem vilda djuren kommer ännu närmare bebyggelser??
Det slutar ju bara med att dem blir överkörda, eller om dem blir för många, så kommer jägarna och skjuter av dem. Alla andra utom jägarna blir ju förlorare. Och eftersom jag inte är jägare kan jag inte tala för dem riktigt. Dem kanske inte alls tycker det är kul att jaga rådjur i villaområden men gärna i djupa skogar.

Så att dem vilda djuren kommer ännu närmare bebyggelser??
Det slutar ju bara med att dem blir överkörda, eller om dem blir för många, så kommer jägarna och skjuter av dem. Alla andra utom jägarna blir ju förlorare. Och eftersom jag inte är jägare kan jag inte tala för dem riktigt. Dem kanske inte alls tycker det är kul att jaga rådjur i villaområden men gärna i djupa skogar.

Så då anser du att det är våra hundar som ska hålla ner stammen eller vad menar du?
Kom ihåg att det finns andra djur än rådjur.

Så då anser du att det är våra hundar som ska hålla ner stammen eller vad menar du?
Kom ihåg att det finns andra djur än rådjur.

Nej det gör jag inte.
Men jag kan tycka att det finns en viss dubbelmoral när det gäller jakt. På våren får man knappt vistas med hund i skogen. Medans på hösten är det "fritt fram" att jaga. (Läs inte ordagrannt)

Det konstiga är att jag har i verkliga livet aldrig upplevt det som något problem att ha en lös hund i skogen, men här på nätet verkar det vara ett jättestort problem. Då tycker jag att vägar, bilar, ny bebyggelse är större, i mina ögon.

Nej det gör jag inte.
Men jag kan tycka att det finns en viss dubbelmoral när det gäller jakt. På våren får man knappt vistas med hund i skogen. Medans på hösten är det "fritt fram" att jaga. (Läs inte ordagrannt)

Det konstiga är att jag har i verkliga livet aldrig upplevt det som något problem att ha en lös hund i skogen, men här på nätet verkar det vara ett jättestort problem. Då tycker jag att vägar, bilar, ny bebyggelse är större, i mina ögon.

Du kan jaga en hel höst utan att kunna skjuta alla ungarna från en kull. En hund kan spoliera en häckning på ett par sekunder.
Varför man har en lag till skydd för vilt under tiden 1april -21 aug.
beror på att djuren ska ha lugnt för för att fortplanta sig.

Det finns små möjligheter att stoppa trafik, vägar och bebyggelse, men det är ingen uppoffring för någon att hålla reda på sin hund

Du kan jaga en hel höst utan att kunna skjuta alla ungarna från en kull. En hund kan spoliera en häckning på ett par sekunder.
Varför man har en lag till skydd för vilt under tiden 1april -21 aug.
beror på att djuren ska ha lugnt för för att fortplanta sig.

Det finns små möjligheter att stoppa trafik, vägar och bebyggelse, men det är ingen uppoffring för någon att hålla reda på sin hund

så som vissa tycker att man ska hålla hunden kopplad högst en halv meter ifrån sig ser jag som en stor uppoffring!

Varför går det bra förvissa hundägare, men ska vara en uppoffring för mindre seriösa hundägare.

ursäkta vad????:rofl: Vem är mindre seriös och varför? Jag missade nog din poäng?

För mig är det en uppoffring att ha hunden i koppel eftersom vi tränar aktivt!!

ursäkta vad????:rofl: Vem är mindre seriös och varför? Jag missade nog din poäng?

För mig är det en uppoffring att ha hunden i koppel eftersom vi tränar aktivt!!

Det är för mig och andra naturintresserade inga problem att ha hunden kopplad under förbudstiden.

Vilken aktiv träning bedriver du som ger dig rätt att ha hunden lös?

Liknande trådar

Övr. Hund Jaha, då var det dags igen. För er som inte minns förra tråden så gäller detta ett tvistemål om en blandrashund utan papper, där dock...
2
Svar
20
· Visningar
2 823

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka