Sv: Hur domstolen dömer
Vad skall man göra åt detta?
Utrota eller importera?
Eller avvakta tills man ser direkta problem.
PL
Vad skall man göra åt detta?
Utrota eller importera?
Eller avvakta tills man ser direkta problem.
PL
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Menar du att jag har en luddig rättsuppfattning för att jag anser mig kunna tolka lagar o författningar o inte måste gå på andra myndigheters tolkningar. Jag ser min rätt att själv tolka lagen som en viktig bit av rättssäkerheten. När den kommunala myndigheten anlitar mig så får de acceptera en självständig uppfattning o inte en papegoja.Ja du verkar ha en luddig rättsuppfattning.
Skulle vara intressant att få höra vad du , o andra; skulle föredra i en anmälningssituation där kommunen tar hjälp av en vet.Ja du verkar ha en luddig rättsuppfattning.
Understrykningarna är mina egna.Hej Peter,
Du har ställt frågan till Naturvårdsverket om någon har blivit dömt enligt 6 § jaktlagen trots att hunden hållits under kontroll.
6 § jaktlagen (1987:259) stadgar att hundar under tiden 1 mars-20 augusti ska hållas ”under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt.” Textens ordalydelse uttrycker inte att tillsynen över hunden innebär ett absolut koppeltvång, endast att tillsynen ska hindra hunden från att löpa lös. Enligt praxis har dock 6 § tolkats så att hunden i princip måste vara under samma kontroll som när den förs i band, och att bestämmelsen med hänsyn till viltet ska tolkas och tillämpas med stränghet.
På Naturvårdsverkets hemsida går att läsa att verket tolkar stadgandet som att en hund måste hållas i koppel för att hindras att löpa löst. Jag har talat med ansvarig enhet, viltförvaltningsenheten, som medger att skrivningen på hemsidan är kategorisk. Mer korrekt uttryckt vore att skriva att en hund i de allra flesta fall borde hållas i koppel.
Återkom gärna om du har ytterligare frågor.
Med vänlig hälsning,
Malin Hollberg Malm
Tel: 08-698 10 28
Fax: 08-698 13 45
E-post: malin.hollberg-malm@naturvardsverket.se
Besöksadress: Valhallavägen 195
Postadress: 106 48 Stockholm
www.naturvardsverket.se