Sv: Hur domstolen dömer
Avd 1- lagtexten!
Nej, vi
rider inte på ord, vi läser dom ord som finns i lagtexten. Ofta är denna text lite (ibland t o m mycket) omodern i sin utformning, så det gäller att tänka på detta när man läser och att anpassa sig.
Man måste också tänka på att ett ord kan ha flera olika betydelser.
Vad "min tik löper" innebär, står klart för dom flesta.
Men vad "min tik löper ute på fältet" innebär, är inte lika glasklart.
"Pluto löper på banan", torde däremot förstås utan problem.
Alltså ett ord, men två betydelser.
Förstår du nu hur viktigt det är att använda rätt formuleringar för att få rätt mening? Och omvänt, hur viktigt det är att kunna språkets nyanser och vändningar för att förstå, vad en mening verkligen innebär?
Observera slutligen att det inte är "vi som kallar något för något", utan vi läser lagen som det står i den!
Och det är ju faktiskt lagen som gäller!!
Precis som P-L skriver, finns inga (eller i a f inga här redovisade) rättsliga prejudikat som stöder din ståndpunkt. I mina ögon är det snarast ett tydligt tecken på att lagen inte ställer dom hårda krav du talar om. Hade så varit fallet, skulle vi säkerligen haft ett antal fällande domar över ägare till "okopplade, ej fot-gående hundar".
Du begär bevis av oss ... Bevisbördan torde vara hos dig, som hävdar något annat än vad lagen säger.
Avd 2- Djur och natur!
Om och hur en hund stör det vilda djurlivet, och i vilken utsträckning djurlivet klarar detta, är en helt annan fråga!!
Enligt min uppfattning, är du väl rigid i din ståndpunkt. Ska vi se denna som ett rättesnöre, så torde all natur vara stängd för både hund och människa året runt. Läs andras uppfattningar!
Jag deltar gärna fortsättningsvis även i en diskussion om detta, men den här tråden heter "Hur domstolen dömer". Om du vill, kan du ju starta en ny tråd, t ex under namnet "Hundar och det vilda djurlivet".
LIA