Hur diskar ni?

Sv: Hur diskar ni?

Diskar tyvärr också under rinnande vatten, enbart för att det inte finns något annat alternativ i mitt så kallade kokskåp. Har en grymt bra borste, vet ej vad de kallas, med utbytbart huvud som är som en sådan kökssvamp. I skaftet på borsten kan man fylla på diskmedel så kommer det automatiskt när man trycker borsthuvudet mot det som ska diskas. Himla smidig är den i alla fall. Använder Grummes diskmedel med smultrondoft.

Diskar tyvärr också under rinnande vatten, enbart för att det inte finns något annat alternativ i mitt så kallade kokskåp. Har en grymt bra borste, vet ej vad de kallas, med utbytbart huvud som är som en sådan kökssvamp. I skaftet på borsten kan man fylla på diskmedel så kommer det automatiskt när man trycker borsthuvudet mot det som ska diskas. Himla smidig är den i alla fall. Använder Grummes diskmedel med smultrondoft.

Åh herregud, finns de kvar än? Min väninna åkte runt till handlare och sålde såna på provision :), kanske 20 år sen.

Ursäkta OT

Har bara på varmvatten så det är väl så varmt det kan bli i vår lägenhet. Händerna vänjer sig efter ett tag..
Använder vanlig diskborste för grovrengöring av stekpannor och dylikt och sedan en sådan där svampborste med diskmedelsfack (eller vad sjutton man nu ska kalla det XD). Skrubbar insidan på glas/skålar etc först och sedan hela utsidan.
Är det något som är riktigt nasty (typ ett bortglömt glas med cola...) så sprayar jag först allt med antibakteriell spray innan jag häller ut innehållet. Sedan mer spray, skölja ur och sedan skrubba.
Sköljer i samma temperatur som jag diskar i.

Bara några få saker:
diskar med svamp med en klutt diskmedel på, under rinnande varm/ljummet vatten, som jag också sköljer sakerna i.

Många saker (och allt oftare, eftersom jag inser att det är ett ruskigt resursslöseri att diska under rinnande varmvatten... :crazy: )
fyller upp ena diskhon med lagom varmt vatten, i med diskmedel, och sen en liten klutt på svampen. Diskar det mesta med svamp (tycker det tar bättre och blir renare än med borste) men en del grövre smuts/matrester kan jag grovdiska med diskborsten först. Sköljer i kallt vatten och får sen torka i diskställ.

Jag fick lära mig på hemkunskapen att det är bättre att skölja disken kallt om den ska självtorka i ställ, men att det är lättare att torka rent med handduk om man sköljer i varmt vatten. Jag torkar i princip aldrig med handduk så därför sköljer jag i kallvatten. :)

Kan också, som en parentes, nämna att jag för någon månad sen för första gången köpte en (apdyr) scotchbritesvamp i 2-pack istället för den normalbilliga gula i 10-pack. Jag är helfrälst och kommer aldrig byta tillbaka! :D Den håller kvar diskmedlet i svampen hur länge som helst och skrubbsidan rår på fläckar på ugnsformar och stekpannor som jag gett upp hoppet om för flera år sen...

Fyller halva diskhon med varmt (ibland för varmt) vatten, droppar i diskmedel. (Grumme)

Glas, bestick och diverse andra prylar jag använt, tallrikar och till sist kastruller mm. I den ordningen.

Går från det minst smutsiga till mest smutsiga. Diskborste, svamp och trasa används och varieras, ibland alla 3.

Sköljer av under kallt vatten, och låter disken självtorka.

Jag har en sån från Ikea, men jag tycker att vattnet bara rinner ut på en gång :o

Liknande trådar

Hemmet Efter minst sju år av handdiskande vill jag inte mer. Jag älskar matlagning och som det är nu får jag diska minst 2 - 3 gånger om dagen...
2
Svar
39
· Visningar
1 127
Senast: Otherside
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
1 997
Senast: Halcyon
·
Hemmet Jag funderade först att posta i köpa-hus-tråden men tänker att det kanske är många som inte läser där. Vi är ev. intresserade av ett hus...
2
Svar
24
· Visningar
884
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
985

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka