Hur diskar ni?

fryckan

Trådstartare
Ska kanske gardera mig med att säga att min disk brukar bli ren ;)

Men hur diskar ni för att få renast resultat? Har ni jättevarmt diskvatten i diskhon, sköljer ni med varmt/kallt vatten? Vilket diskmedel och borste använder ni?

Sv: Hur diskar ni?

Jag har alltid varmt men inte hett vatten (om det inte är typ ett glas som ska diskas endast, då orkar jag inte vänta på att det ska bli varmt), sköljer och diskar i samma temperatur. Använder vanlig diskborste och Yes diskmedel.

Har aldrig funderat på de optimala förutsättningarna utan diskar bara.

Jag fullkomligt avskyr att diska för hand. Tycker att det är svårt att få samma goda resultat som med maskin. Dessutom är det TRIST!

Jag har skapligt varmt vatten och jag har både borste och trasa. Tycker att det är svårt att få vissa saker rena med borste. Plast tex är hopplöst. Men en linnetrasa eller svamp tar bort fett från plast.

Sedan måste det vara ett bra diskmedel. annars är det hopplöst

Jag fyller upp allt som går att fylla upp (glas, tallrikar etc) med varmast möjliga vatten och placerar ut över diskbänken. Lägger alla smutsiga bestick i samma vattenuppfyllda grej, den som för tillfället är störst (t.ex. bunke eller kastrull). Det får stå ett tag med diskmedel och sedan diskar jag allting och sköljer av under vatten som är så varmt som möjligt utan att det ska göra ont i händerna :)

Använder Grumme diskmedel med "havsdoft" och IKEAs diskborstar (tycker de är tveklöst bäst)

Har ingen diskmaskin men diskar i riktigt varmt vatten (har handskar på mig för att inte bränna mig fast det bränns ändå lite genom handskarna) och har i Yes diskmedel, Grumme och vad-det-nu-heter funkar också bra.
Fyller diskho med vatten ca 1 dm och så i med diskmedel, i med all disk och så diskar jag allt som ska diskas med en diskborste (många "disk" där ;) ) och ställer det på diskbänken vid sidan av, tömmer vasken och sköljer sen grejerna med något svalare rinnande vatten. Lufttorka i diskstället.
Har sjukt varmt vatten i kranarna (tankarna håller cirkus 80 grader) kan vrida ner tempen på termostaten så klart men tycker det blir väldigt lättdiskad och sedan väldigt ren disk iaf..

Har jag bara lite disk så diskar jag det under kranen bara.

Angående sköljning och temperatur. Om disken ska torkas, skölj i varmt vatten. Lättare att torka och skönare för den som torkar. Om disken ska torka i diskstället, skölj med kallt vatten så blir det inte fläckigt när det torkar.

Min mamma har drillat mig ganska hårt i hur man handdiskar. Fyll upp vatten i hon och tillsätt diskmedel på slutet. Jag fyller hon ganska så full. Allt man diskar ska få plats att diskas under vattenytan. Vattnet ska vara varmt men inte så man bränner sig. Sen börjar jag med glasen. Allt som är blankt, ex glas och bestick diskas först medan vattnet är så rent som möjligt. Därefter tallrikar, sist grytor och sånt som det inte är så jättenoga med.

Jag har ingen uppfattning om vilka diskborstar som är bra och inte, jag brukar inte märka någon skillnad.

Diskmedel använder jag Garants miljömärkta. Det är riktigt bra. Men numera har vi diskmaskin så jag handdiskar väldigt sällan.

Jag diskar bestick, muggar, glas och tallrikar i diskmaskinen. Resten handdiskas med Grumme diskmedel och diskborste från Skona, en sån där man kan behålla skaftet och byta bara borsten. Jag har bara en diskho och en liten skalho, så jag brukar faktiskt diska i rinnande vatten :o Om jag inte har använt mycket som ska handdiskas, då diskar jag först och sköljer sen. Sköljer i kallt vatten.

Har så varmt vatten som jag kan tåla när jag diskar, blir det för hett får det ligga tills det svalnar så jag kan stoppa ner händerna. Diskar helst med Yes och använder Granngårdens diskborste, dyr men i princip outslitlig. :)

Sköljer under kallt vatten och lufttorkar i stället.

Ställer disken i blöt om jag inte diskar på en gång, så inget torkar in. Jag diskar oftast så fort jag är "färdig" med porslinet/besticken/glasen/stekpannan, under rinnande hett vatten. Jag har grumme diskmedel och en vanlig borste. Lufttorkar. Det blir alltid rent! Tror inte jag använder så mycket mer vatten än om man fyller upp diskhon heller, man sköljer ju ändå efteråt i rinnande vatten? Jag har ingen stark stråle på.

Fyller upp ena diskhodelen med så varmt vatten jag förmår mig att blixtsnabbt kunna stoppa ner näven i och diskmedel. Gnor av disken med diskborste grovt och sen lägger jag ner den i andra hon. När all disk bytt ho gnuggar jag med svamp och lite för mycket diskmedel och sköljer av sedan får det lufttorka.

Använder IKEA diskborste och grumme diskmedel "havsdoft"

KL

Det här med varmt eller hett vatten...

Miljökontoret hos oss vill att diskmaskinen ska hålla 80 grader för att godkänna ett kök. Vilket inte många - om ens någon - hushållsdiskmaskin klarar.

Är miljöbov och diskar under rinnande vatten. Diskar oftast direkt efter mat/tillagning så inget hinner torka fast, i varmt, ej skållhett vatten. Sköljer i ljummet.

Använder nästan aldrig borste till min disk , utan kör med svamp ( heter de kökssvampar, de som oftast är gula med grönt lite hårdare material på ena sidan?). Tycker disken blir så mycket renare med det och det är mycket lättare att komma åt alla ytor på disken. Är förvånad att inte fler diskar med svamp faktiskt:D. Och nummer 1. Alltid Yes, finns inget som slår det på disken.

Jag har DeLavals diskborste, gjord för mjölkanläggningar. Kostar en del, men är av sån sjuk bra kvalitet! Sen har jag en till billig som jag använder om jag vill fördiska typ debunkar där borsten blir äcklig snabbt.

Jag diskar ofta under rinnande vatten... Men har man bara en tallrik, en sked och en kopp efter frukosten finns det inte så många andra alternativ. Jag försöker att diska direkt, eftersom intorkad disk är det värsta jag vet. Ibland tar dock latheten över i alla fall, men efter att ha drillats i diskning av mina år i korridor sitter kunskapen ändock ganska bra i.

Diskar med svamp (sån vanlig gul med grönt hårt), och yes diskmedel. Är det mycket disk lägger jag i det som ska diskas först, glas och bestick, sen tallrikar, grytor och vad som nu ska i. Vattnet blir gärna snäppet för varmt så man får skynda sej i å ta upp disken så det inte bränns för mycket :p
Sköljer under ljummet rinnande vatten, och tork i diskställ :)
Nått jag hatar är när någon annan har "förberett" disken med att låta den ligga i blöt i x antal dagar :wtf: så vattnet är kallt och helt sörjigt :nailbiting::crazy:

fyller på formar å liknande med vatten är det fettigt blir det diskmedel i medans det står. Så får resten stå i lite blöt så det blir lättare att diska av.

Yes diskmedel å riktigt feta saker får 2 omgångar tycker inte det blir fettfritt annars.

Usch och fy för att diska för hand...:( Det blir ALDRIG så bra som i en diskmaskin, man slösar oftast mer vatten än vad en diskmaskin gör, och så har man ju ALLTID disk ståendes så fort man har använt något. Vi har inte plats för en "riktig" diskmaskin, men tack och lov har vi en bänkdiskmaskin :)! Det räcker så gott att diska stora grytor och annat som inte får plats i maskinen...

Diskar allt som går att diska i diskmaskinen, resten diskar jag med diskborste (trots mormors bannor om att inget blir rent utan svamp) och äppeldiskmedel under skållhett rinnande vatten. Det går snabbast och minst arbete till det. :)

Diskar allt förutom matlådor och kastruller/stekpannor i diskmaskin. Men när jag handdiskar så lägger jag allt i blöt i riktigt varmt vatten och diskmedel (yes), sen får det svalna en liten stund så att det blir uthärdligt att stoppa ner händerna. Sen diskar jag allt med svamp förutom stekpannor och kastruller med teflonbeläggning, de diskar jag med diskborste från ikea. Sköljer oftast i kallt eller ljummet vatten och ställer i diskstället. Ska det torkas så sköljer jag i varmt vatten.

Liknande trådar

Hemmet Efter minst sju år av handdiskande vill jag inte mer. Jag älskar matlagning och som det är nu får jag diska minst 2 - 3 gånger om dagen...
2
Svar
39
· Visningar
1 127
Senast: Otherside
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
1 997
Senast: Halcyon
·
Hemmet Jag funderade först att posta i köpa-hus-tråden men tänker att det kanske är många som inte läser där. Vi är ev. intresserade av ett hus...
2
Svar
24
· Visningar
884
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
985

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka