Hur bundna har ni blivit till dem ni köpt häst av?

Sv: Hur bundna har ni blivit till dem ni köpt häst av?

Jag (eller mest mamma) hade bra kontakt med uppfödaren till Perla och Bjartur. Men nu har den runnit ut i sanden.

Förra ägaren till Frastella hade mamma kontakt med fösta året, nu har vi ingen kontakt med henne alls.

Har alltid haft lite lätt kontakt med dem, lika med de hästar som vi har sålt. Men efter att blivit lurad när jag köpte Spói:( så kommer jag här efter att bara köpa hästar av de som jag känner väl.

på vilket sätt blev du lurad?

Köpte honom som tävlingshäst med minst NM kapacitet från Island, han gick igenom veterinärbesiktning och spattröngten där ua, hästen var utan muskler och med världens karprygg:eek: när han kom med flyget. Hade ridit honom i två månader när han tappade tölten totalt bara spände sig och grisepassa, de övriga gångarter hade blivit bättre. Det var mycket förvånade med tanke på att han inte hade ett enda taktfel när han kom. Det blev han precis lagom till FM, där höll han som jag köpte honom av kurs före tävlingen för de som ville och jag tyckte att det skulle vara roligt och höra hur han tyckte att hästen ändrat och förstå vad jag gjort fel med tölten. Men tränare kände inte igen sin gamla häst som han sålt för två månader sedan och det enda svaret jag fick var att de andra gångarterna har blivit bättre och det var därför tölten var sämre. Efter tävlingen trodde jag att det måste vara sadeln det var fel på med tanke på de obefintliga ryggmusklerna han hade och testa olika sadlar men ingen passade riktigt. Så jag beslöt mig för att han skulle få vila i två månader. Döm till min förvåning när jag satt igång honom så använde han ryggen när han skritta och var inte som en stel pinne. KKonstig med sadling har han alltid varit så man måste ta det försiktigt, har väl fått sadel på slängd plus att han har gått med en alldeles för smal sadel. Efter en långsam igångsättning så var fortfarande gångarterna lika men hela hästen var mycket gladare och positivare till ridning. Vi beslöt sen efter jag hade haft honom mindre än sex månader att spattröngt om honom då vi skulle röngta en annan häst. Jag tror att min värld rasa samman den dagen då jag fick veta att han hade "utläkt" spatt i mellersta glidleden på båda bak:cry: och att han aldrig skulle hålla till tävlingshäst utan bara som skogsmulle. Först trodde jag att jag hade förstört honom men jag fattade innerst inne att men den lugna ridningen från den dagen han kom inte skulle ha kunnat bidragit till spatten. Veterinären förklarade sen för oss att spatten var så gammal att han hade redan på Island innan jag hade köpt honom och han tyckte det skulle vara intressant att se plåtarna från Island och att vi måste få en ersättning eller en ny häst istället. Mamma kontakt honom som vi köpt Spóí av om att få plåtarna och pengarna tillbaka eftersom hästen inte är det vi villa ha. Svaret vi fick var att han inget märkt på hästen att han skulle ha spatt och att plåtarna skulle skickas och att han knappt trodde på vår veterinär. Det har fortfarande 1½ år senare inte kommit några plåtar från Island så något lurt är det med dom och med de som jag har hört med känner ingen igen den veterinären på Island som hade röngtat. Vi orkade aldrig bråka något mera med säljaren, han slutade svara på telefonen när vi ringde har som tur inte träffat honom sen dess, annars skulle han få höra ett och annat:devil:. Jag beslöt mig sen för att triangelmärkera Spóí eftersom det endå var i mellersta leden och vem vet när det startar igen och går upp i översta. Nu är han min läromästare och alla mina elevers också och jag har han att tacka mycket för, fortfarande lika levnadsglad vilket är det viktigaste för mig. Synd är att han pågrund av spatten aldrig kommer få fram sin kapacitet och ja han hade minst NM kapacitet så jag får njuta av den när han rör sig i hagen istället, ser ibland inte skillnad på honom och halvblodet när de kommer springande:o. Gångarterna under ryttare hittade vi tillbaka till tackvare IA som lärde oss massor:bow: De som ser honom nu tror aldrig att han har spatt eller att det är samma häst som jag köpte för två år sedan och det tror inte jag heller efter att varje gång vi ridit är lika glad och hoppas att alla får uppleva samma känsla när men blir totalt ett med sin häst och bara behöver tänka vad man vill:)

Ursäktar att det blev så långt!

Så nu aktar mig mycket vid hästköp och röngtade 3 åringen när jag köpte honom av en gammal vän för att vara säker att han inte hade något innan jag köpte honom.

intressant att höra dina erfarenheter synd att gubben skulle luras nej är väldigt rädd för att köpa från island känns ju som att om en veterinär röntgar där så är det ingen garanti att det inte är spatt...de blir säkert mutade och allt möjligt usch va trist,.

men du skrev att han har utläkt spatt då har han inte ont av det eller? varför skulle han inte kunna hålla som tävlingshäst? min tränares häst fick spatt men han tävlade sm med den med stor framgång.

bara de inte visar hälta?!

Tränaren jag köpte häst av har jag fortfarande kontakt med och red kurser för honom.
Jóhann Fridgeirsson är guld värd efter att han erbjudit mig att köpa häst av honom efter Glaeta.

kl

3 hästar: Inte särskillt. Håller kontakten, men mer som chefer/vänner(jag jobbar där ibland) än som köpare/säljare.

1 häst: inte min, är fodervärd på honom. snackar på msn, hon kommer över ibland (har blivit mer sällan:( ) osv. kollar på tävlingar och så :) En person jag beundrar, faktiskt.

1 häst: Köpte honom på internet i vintras så jag har ingen som helst kontakt med fd ägarna.

Nej han har inte ont av det och han har aldrig varit halt, kan vara lite stel om man kräver för mycket samling.

Varför jag valde att triangelmärka honom var just för att veterinären sa att han inte skulle hålla och att han har i mellersta glidleden det skulle ha varit annorlunda om han hade i nedersta. Jag vet också flera som tävlar även om de har spatt till och med VM men jag villa ta det säkra att få ut pengarna på försäkringen istället för att chansa och stå utan pengar, när vi inte fick någon ersättning för honom, dessutom går det att ta tillbaka triangelmärkningen och ge pengarna tillbaka om hästen visar sig att fungera. Nu är han i tävlingskondition och klarar av att samla sig mycket bra men det är mest för att jag vill att han inte skall gå slut i frambenen. Det är för övrigt en stor och tung häst så jag vet aldrig när spatten sätter igång igen så därför röngtas han en gång i året för att hålla koll.
Och jag trodde aldrig att han skulle bli bättre än han var när jag köpte honom då när beskedet kom.

*kl*
Köpte Vattar av min pojkväns mamma så jag har kontakt fortfarande... Lite som familjen lixom ;) :p:rofl:

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 911
Senast: Ajda
·
Relationer Idag för 25 år sedan träffade jag hästen som fick mig att förändra mitt liv. Redan från första stund så förstod jag mig på henne och vi...
2
Svar
20
· Visningar
1 355
Senast: Görel
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 174
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?