Hur bråttom är det att måla huset?

_Maria_

Trådstartare
Ja huset hade säkert mått bra av lite byte av brädor och ny färg. Men nu är det så att vi har annat vi också vill göra på huset (göra om badrum). Badrummet är inte akut, inga fuktskador eller så utan det är bara slitet och gammalt och ska därför bytas.

Hur avgör man om byte av några fasadbrädor och målning bör ske snart? Alltså denna säsong.

Sv: Hur bråttom är det att måla huset?

Trä är ett långsamt material. Det åldras långsamt och ruttnar långsamt. Det är inte som mjölk precis ;)

Är det dags att fixa så kan det vara dags att fixa i flera år innan det blir problem.

Ungefär som min loge. Jag ska fixa den i sommar. Den hade säkert kunnat stå som den är i fem-tio år till men då hade det blivit akut.

Hur avgör man om byte av några fasadbrädor och målning bör ske snart? Alltså denna säsong.

Är brädorna ruttna? Kan du köra in en morakniv i dom utan motstånd, eller värre... då bör du nog byta bräderna. Men måla måste du inte göra i år, annat än om du inte kan leva med estetiskt fult i år ;)
Ibland måste man inte byta hela bräder heller, det räcker att ta bort det som är ruttet.
Vi har vindskivor som vi pratat om att byta i 10 år... dom håller än och är inte ruttna. Som tanten sa - trä är ett långsamt material!

Skönt att höra :)

På ena sidan av huset är det många brädor som måste bytas. Det är sprickor från änden på fasadpanelen kanske 10-15 cm upp. Jag antar att fukt kan ta sig in där?

Sen är det bortflagnad färg på några ställen. Främst på ett balkongräcke och runt ett fönster. På balkongen är det ju inte så mkt trä så ingen stor kostnad om allt skulle behöva bytas och träet runt fönstret är under ett bläck. Trät som syns är torrt och fint där.

Skönt att höra :)

På ena sidan av huset är det många brädor som måste bytas. Det är sprickor från änden på fasadpanelen kanske 10-15 cm upp. Jag antar att fukt kan ta sig in där?

Sen är det bortflagnad färg på några ställen. Främst på ett balkongräcke och runt ett fönster. På balkongen är det ju inte så mkt trä så ingen stor kostnad om allt skulle behöva bytas och träet runt fönstret är under ett bläck. Trät som syns är torrt och fint där.

Sprickor är inte någon fara alls. Det är värre för trä att vara instängt.

Byta behöver du bara göra om det är murket. Spricker gör trä när det är torrt. Du behöver inte byta spruckna brädor.

Bortflagnad färg borstar och skrapar man bort och målar över. Plättlätt. :)

Jag ska göra knivtestet, men jag tror inte det är ruttet. Det ser mer torrt och lite slitet ut. Låter som att det lutar att vi tar badrummet först, mkt roligare att lägga pengarna på det dessutom:D

Inte? Det var en målare som var och tapetserade hos oss som sa att man bör byta spruckna brädor..Han ville kanske vi skulle beställa jobb av honom:meh:

Just nu ska du nog vänta med att måla, man rekommenderar minst 10 grader ute för målning. Det är varmt på dagen men många färger har lång torktid så det måste vara varmt större delen av dygnet.

Nä måla nu skulle jag inte göra, frågan var mer om det behövs denna säsongen:)

Inte? Det var en målare som var och tapetserade hos oss som sa att man bör byta spruckna brädor..Han ville kanske vi skulle beställa jobb av honom:meh:

:D
Alltså - 10-15 cm sprucket i ändarna på några brädor.... Det är mer att betrakta som skönhetsfel hemma hos en perfektionist.

Det vore lite skillnad om brädan är sprucken hela vägen.

Så länge virket är friskt ser jag ingen orsak att byta något och nog håller färgen åtskilliga år till.

Det låter bra det, jag ska minsann fram med Moran imorgon och hoppas på att det blir badrumsrenovering istället. Tack så mkt för hjälpen:)

Fast beror inte det lite på hur utsatt fasaden är och ifall sprickorna är genomgående? Handlar det bara om några brädor skull jag bytt ut det så fasaden håller sig tät. En billig försäkring mot att få in fukt i konstruktionen enligt min erfarenhet.

Man ska inte glömma att färg förseglar mindre sprickor. Om man gör rätt när man målar. Vad gäller större sprickor hade jag nog bytt, mest för att slippa ha det längre fram ett år jag INTE håller på med fasaden. Dessutom är det joxigt att byta utan att måla, och att måla betyder måla allt för att få samma nyans...

Man ska inte glömma att färg förseglar mindre sprickor. Om man gör rätt när man målar. Vad gäller större sprickor hade jag nog bytt, mest för att slippa ha det längre fram ett år jag INTE håller på med fasaden. Dessutom är det joxigt att byta utan att måla, och att måla betyder måla allt för att få samma nyans...

Vi hamnar nog till slut i ett läge där vi kräver BILD från TS för att kunna säga något.

10 cm spricka i änden är en sak i min hjärna. En dm spricka är i mitt huvud försumbar. En annan bild finns i andra huvuden och leder till andra bedömningar.

Så - TS, lägg upp en bild :D

Det bästa är att ta ut yrkesman och höra dennes bedömning, sedan handla utifrån eget huvud.

Jag har aldrig lagt upp en bild här, har försökt men inte lyckats men nu är det väl dags att jag tar tag i det då:D

Vad är det direkt bakom panelen? Huset är byggt 83. Det borde ju rimligtvis vara något som skyddar konstruktionen till viss del från fukt och så.

IMAG1317_zps8e5b1bf6.jpg.html

editor

Nu hoppas jag det ska gå att se bilderna :)

Bilderna föreställer den sämsta sidan på huset. De andra sidorna finns där inget att anmärka på direkt. På den första bilden syns den värsta sprickan och på andra bilden är det sprickor som är på de flesta panelbrädorna på i stort sett hela den sidan av huset.

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 062
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet Jag tänkte höra lite här hur ni hade gjort i min situation, vad ni tycker blir bäst. Kanske någon av er har gjort liknande och har lust...
2
Svar
22
· Visningar
2 466
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 499
Senast: cherie
·
Hemmet Äntligen har vi fått tummen ur och börjat göra huset till vårt. Det var nästan ny rustat när vi flyttade in, men oj vad 3 år med...
Svar
1
· Visningar
1 042
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden