Hur "bra" kan ett litet barn rida?

Sandra78

Trådstartare
Min 3,5-åring älskar att rida. Hittills har hon åkt på ett 166 cm högt halvblod, där hon har bra balans i skritt, hon kan start och stopp för rösten. Nu vill hon själv rida mer - helst hopptävla ;-)
Vi har ev "fått tag i" en snäll shettis som hon kan rida en gång i veckan.
Jag har lärt barn rida förut men då har de varit 7 år och uppåt. Så min fundering är, vad har en genomsnittlig 3-4-åring kapacitet att lära sig?
Spontant känner jag att jag vill vänta med att styra tex, utan kanske börja med att hon får hitta balansen i trav och i lätt sits. Naturligtvis ska hon framförallt ha roligt, jag tänker inte drilla henne till os-ryttare!
Men jag vill att hon ska känna sig trygg på hästryggen och lära sig att hästen är en kamrat.

Longera henne så hon hittar takten och rytmen i alla gångarter. Vill hon hoppa kan du efter ett tag lägga en bom på voltspåret som ponnyn travar över. Gör det flera gånger i veckan.

När hon kan sitta still och känner sig säker så tycker jag gott att hon kan få styra själv också, i skritt. Så länge ponnyn är snäll och barnvan.

Låt henne rida slalom mellan koner exempelvis, styra mellan två bommar, och liknande.

Så länge det är korta pass, och du inte jagar på henne, så är det ju egentligen bara fantasin som sätter gränser. :)

Fyraåringar red enbart med ledare när jag jobbade på ridskola. De red aldrig själva, men då var de ju en hel grupp. Om du är ensam med henne, och hon klarar gångarterna på lina, så låt henne testa själv. :)

har också lärt en hög med barn att rida/åka häst.
och åka häst räcker nog gott och väl till åtminstone 5-6 års åldern, när barnet vill styra och reglera tempot själv så får den göra det men med ledare :p.
samling tog jag först upp med min kusin när hon var ca 10, och då för att hon redan gjorde det utan att veta :p.
men då hon bara rider sporadiskt här så är det inte mer än jämt stöd i handen och jämt bra tempo som vi jobbar med. dvs hästen ska gå bra och ordentligt, inte flänga runt :D. (och när hästen går bra så går hon i form, så kusinen vet vad hon siktar mot.)

när barn i 5-9 års åldern red på min ponny så var det oftast utan ledare på banan men jag gick mer eller mindre bredvid ändå och kontrollerade hästen som vid löslongering vid behov, dvs broms/gas.
de fick hoppa galoppera osv om de ville, men de skulle vilja det själva. visst kunde jag pusha på lite och smyghöja några cm på bommarna eller locka dem till att trava/galoppera lite fortare några steg. men det var inget som de inte var redo för mentalt.

longera gjorde jag sällan när de var så små, känns alldeles för ostabilt. gick hellre ut med dem i naturen över stock och sten så att de hittar balansen på så sätt. longerade min kusin först när hon var 11år då hon ville träna på nedsittning i arbetstraven och galoppen. dock så rider hon en stor häst här så är mycket häst att sitta på och väldigt mycket skumpande. men hade aldrig longerat för att de ska hitta balansen, känns som att man lätt parerar hästen istället för att slappna av när man blir longerad.

Vad roligt! Jag har sett små barn ha riktigt fin balans i "ponnyputa" med handtag. De kan sitta själva i skritt och kanske trav. En av mina döttrar lärde sig rida som femåring på b-ponnyer. Blev förstås ledd i början, efter ett år var hon med på sin första lilla hopptävling. En sådan liten som en 3-åring får nog mest ägna sig åt att hitta balansen och njuta av farten. Är ju en härlig möjlighet för en liten att komma ut på en promenad i skogen som kanske inte varit lika rolig till fots. Finns en härlig tråd här på buke med bilder och filmer på små barn som rider.

Viktigt att tänka på med små barn är att utvecklingen inte bara går framåt. Det är lite fram och tillbaka både med kroppen och huvudet. Många sex-sjuåringar förlorar t ex förmågan att sitta still på en stol, de plötsligt bara trilla ner på golvet... Det beror inte bara på "myror i byxorna" eller att de är busiga. När kroppen växer fort så hänger liksom inte allt med. Eftersom barn ofta växer i ryck så kan detta komma plötsligt. Även äldre barns motorik kan påverkas när de växer, vilket de kan uppleva som väldigt jobbigt. För att inte tala om när de börjar tänka när de rider...

Å! Gå ut i skogen är jättebra - att jag inte tänkte på det själv... Det är socialt och trevligt dessutom.

Ang longering så är det säkert olika. Hos oss har det fungerar bra, och var vanligt. Men det finns flera sätt att träna samma saker såklart.

det där med motoriken och att tänka när man rider stämmer väldigt bra ^_^. är nog därför många blir lite rädda och osäkra i den åldern, men är ju en otroligt bra tid att träna på balansen då ^_^ så har de ännu bättre balans senare i livet :p.

barbacka ridning är också en sak man ska introducera tidigt ^_^. kan de rida barbacka och vara avslappnade och trygga i alla gångarter så kan de allt annat också :D.

Jag fick första ponnyn när jag var 2,5 år. Då red jag samtidigt som min mor. Fick styra själv men hon hade en longerlina också som säkerhet.

Jag har även sett 5åringar rida riktigt bra på stora hästar. Alltså i form. Jag skulle tippa på att det är väldigt individuellt och att det är bara att prova sig fram försiktigt.

Tack för era svar! Jag är nog mer inne på att leda ponnyn än att longera, om inte annat så kan jag behöva den extra motionen!
Tänkte absolut att hon ska få prova på att rida i skogen, det är ju ett bra tillfälle att introducera lätt sits på förutom att det är mysigt då.
Hon har bra balans, hon sitter utan stigbyglar och utan att hålla i sig i mer än en nosrem i sadeln på halvblodet som rör sig rätt mycket genom ryggen. Däremot har hon sämre koordination om man jämför med många jämnåriga, därför tänker jag att hon får träna lite innan vi blandar in tyglarna.

Tack för era svar! Jag är nog mer inne på att leda ponnyn än att longera, om inte annat så kan jag behöva den extra motionen!
Tänkte absolut att hon ska få prova på att rida i skogen, det är ju ett bra tillfälle att introducera lätt sits på förutom att det är mysigt då.
Hon har bra balans, hon sitter utan stigbyglar och utan att hålla i sig i mer än en nosrem i sadeln på halvblodet som rör sig rätt mycket genom ryggen. Däremot har hon sämre koordination om man jämför med många jämnåriga, därför tänker jag att hon får träna lite innan vi blandar in tyglarna.

Risken med sa sma barn ar att de tappar balansen latt. Mina brukade trilla av om ponnyn ruskade pa sig, sadar som de gor ibland, eller om han stack ner huvudet i graset. Vi kopte var Welsh A nar barnen precis fyllt tre. Vi gick promenader i skogen, och sa fick de styra lite sjalva pa ridbanan samt ova pa trav med ledare. Nagot ar senare larde de sig att rida latt.
Nu ar de sex ar - men fortfarande bara i storlek som en medelstor 4-aring (minsta ar 106 cm och 16kg och storsta ar 117 cm och 18 kg!), sa de har fortfarande oftast longerlina pa nar de rider. Men fordelen med det ar att de har fatt koncentrera sig pa sitsen och bada rider jattefint nu med stilla hander och ben och de har fantastiskt bra balans. De kan rida i latt sits i bade trav och galopp, sitta ner i traven samt hoppa mindre hinder - samtidigt som de styr. Det finns valdigt mycket roligt man kan gora aven om man har en longerlina pakopplad :-)

Ja dom kan absolut lära sej rida i den åldern. Det gjorde mina barn på vår b-ponny som alla 3 började med som sin första häst. Men det är superviktigt att vara med och se till att inget händer, de har inte så bra balans och man måste vara försiktig. Leda, och lära att styra och bromsa och få ponnyn att gå framåt. Göra enkla balansövningar när man leder ponnyn. Är den riktigt pålitlig kan man longera, , annars vänta tills barnet är säkrare. Gå ut på promenader är jätteroligt. Lägga ut bommar och koner som barnet får styra mellan, medan mamma går bredvid.
Det jag tycker är viktigt är att inte ge efter för eventuellt väldigt orädda barn som verkar säkra i sadeln, i den åldern. De fattar inte risker och har inte balans eller koordination att klara om ponnyn hoppar till, de kan lätt åka av och bli rädda och inte fatta vad som hände.
Har man en väldigt snäll stor häst (som jag oxå hade) så är den perfekt att lära in hjälperna på, under kontroll förstås. Ofta är de lydigare och bättre utbildade än små ponnyer så barnet fattar bättre vad det ska göra:)

Min 3,5-åring älskar att rida. Hittills har hon åkt på ett 166 cm högt halvblod, där hon har bra balans i skritt, hon kan start och stopp för rösten. Nu vill hon själv rida mer - helst hopptävla ;-)
Vi har ev "fått tag i" en snäll shettis som hon kan rida en gång i veckan.
Jag har lärt barn rida förut men då har de varit 7 år och uppåt. Så min fundering är, vad har en genomsnittlig 3-4-åring kapacitet att lära sig?
Spontant känner jag att jag vill vänta med att styra tex, utan kanske börja med att hon får hitta balansen i trav och i lätt sits. Naturligtvis ska hon framförallt ha roligt, jag tänker inte drilla henne till os-ryttare!
Men jag vill att hon ska känna sig trygg på hästryggen och lära sig att hästen är en kamrat.

Jag kan rekommendera att låta barnet gå på gymnastik om man har tid. Det utvecklar motorik, koordination och balans som de har stor nytta av vid ridningen.
Att ha kännedom om barns fysiska och psykiska utveckling är också bra. Det ser man ofta att en ungdom får "lära" mindre barn att rida. Man tänker att "de ska ju ändå bara skritta runt och kanske trava en långsida och den tjejen/killen är ju så duktig." Men en ridlärare berättade att i en viss period är t ex ett barns armar korta i förhållande till kroppen vilket betyder att de inte kan sitta rakt upp med rak rygg samtidigt som de ska hålla ihop händerna vid manken. Och precis som någon skrev så växer kroppen utan att hjärnan hänger med och barnet har väldigt dålig kroppskontroll. Särskilt i 6-års åldern sker en förändring i proportionerna hos barn.

Där mina barn lär sig rida har hästarna tyglarna fastsatta i sidoringarna på grimman och den vuxna håller i grimskaft och leder ponnyn, Barnen får öva på att styra utan att behöva dra ponnyn i munnen. De har sadel men inga stigläder/byglar, både för att träna balansen och för att de inte ska fastna i något när vi är i skogen där vi traskar över stock och sten.

Gymnastik har vi såhär långt strukit från listan pga att hon inte är mogen för det än. Däremot går vi på friskis och svettis familjegympa vilket gjort massor för hennes koordination. Förhoppningsvis ska hon få testa judo till hösten istället.
Tanken är att om hästintresset består så får hon börja på ridskola när hon blir 6, men det finns ingen vettig ridskola i närområdet som tar emot mindre barn. Jag tänker mest att vi ska använda tiden fram tills dess på ett vettigt sätt så att hon känner sig trygg till häst samt fortsätter tycka det är roligt förstås.

Liknande trådar

Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 851
Senast: Lobelia
·
Ridning Min nyss fyllda fyraåring är medryttare till en liten shettis. Vi går mest ut i skogen, men en liten ridbana finns att tillgå. Barnet...
Svar
11
· Visningar
2 329
Senast: Andromedae
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 220
Senast: Badger
·
Träning Lite nattliga funderingar sådär....Visste inte var jag skulle lägga tråden, moderatorn får gärna flytta! Nu har jag ridit så gott som...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 842

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka