Hur bra fungerar egen häst när man mår dåligt?

Sv: Hur bra fungerar egen häst när man mår dåligt?

Jag är också medveten om de här faktorerna.
Men om alla skulle tänka att man bara kan ha häst om man mår toppen, annars blir den sjuk och deppig, skulle knappast någon ha häst :crazy: För alla har vi våra svackor.
Vårt jobb är också att peppa hästen när man tränar, så förhoppningsvis kan man försöka göra varandra glada istället.

Det här är absolut sant, och tänkvärt de stunder man känner sig som en kass hästägare och att allt känns i bott - man är inte mer än människa! :angel:

Hästarna blir knappast sjuka och deppiga enbart av att ha en ägare som är deppig, (visst kan det smitta lite, men ofta har man ju en helt annan inställning när man är ute i stallet!) däremot kan JAG bli smådeppig när hästarna är sjuka =/
Har varit lyckligt förskonad från det nu bortsett från dåliga magar och ett par sparkmärken (lindriga). Den ena hästen drar i princip upp mig hälsomässigt just för att den verkar så otroligt tålig som individ. Rörde av misstag mitt i ett blödande sår (sparksår) och den reagerade inte ens, är otroligt arbetsvillig, tar snarare i för mycket än för lite, verkar inte bekymra sig om kyla och regn osv.

Medryttare/skötare är inget alternativ... jag vill ju kunna åka dit exakt när jag vill och veta att det bara är MIN häst.

Jag har haft totalt 4 medryttarhästar och det har inte fungerat alls för jag vill bara bestämma för mycket hela tiden så det blir ganska mycket tjaft och bråk med hästägaren.

Pengar är egentligen bara pengar, för mig kan hästar (=lycka) aldrig jämnföras med pengar.
Och jag kan alltid sälja hästen ifall pengarna tar slut. Även om det innebär att mitt liv kraschar har jag iallafall haft en lycklig period...

Mitt liv innehåller ingenting och om jag har en häst kommer det vara det enda...

Jag har en sköthäst på 5 år, hon är allt för mig.
Hon är min dygnet runt, dom mockar och fixar allt jag behöver bara rida och allt annat. men ibland mockar jag om dom inte har gjort det.
det är som om hon var min egen. rider hur jag víll och allt. livet kan inte vara bättre. men detta läge är svårt att hitta.

Sedan ska vi kanske ta oss ut på tävlingsbanorna när vi är redo.
jag har det super just nu...

Jag har en sköthäst på 5 år, hon är allt för mig.
Hon är min dygnet runt, dom mockar och fixar allt jag behöver bara rida och allt annat. men ibland mockar jag om dom inte har gjort det.
det är som om hon var min egen. rider hur jag víll och allt. livet kan inte vara bättre. men detta läge är svårt att hitta.

Sedan ska vi kanske ta oss ut på tävlingsbanorna när vi är redo.
jag har det super just nu...
En sån sköthäst kan inte vara lätt att hitta...
Betalar du ingenting för att få rida henne?

En sån sköthäst kan inte vara lätt att hitta...
Betalar du ingenting för att få rida henne?

Min syster provred henne först och dom passade inte, frågade ägaren hon bara visst, vi vart kära direkt jag och hästen.
Nu har vi varit det i 6 månader snart. Betalar inget, hästen skall hon inte sälja så tur har jag.

Lite om hästen
La Brie
2002
e. Briar "899"
u. Brisett.

glad pigg dam ;D

När jag mår dåligt åker jag till stallet och allt blir mycket bättre.
Det är faktiskt så hur konstigt det än låter.
När jag var liten och inte hade häst, då när ag grät brukade jag alltid ta med mig katten in på rummet och krama om henne.
Det tröstade mig så mycket.
Även fast dom inte pratar med oss.
Så är djuren dom bästa tröstarna!

Har bestämt mig för häst nu! :)
Fast den här väntan är olidligt jobbig, det här måste bli det värsta höstlovet nånsin. Det är nämligen så att så fort jag hittar rätt stall så ska jag hämta honom! Men frågan är när det blir...? Jag vet att det alltid finns nån boxplats i hela stockholm ledig, men jag är ändå skräckslagen för att det ska ta evigheter eller att nåt annat händer så att jag varken har häst eller stall tillslut och måste börja om från början. :(
Det är bara såå hemskt förut var bara hästen en dröm och nu är det kanske verklighet. Tänk om det aldrig blir verklighet då kraschar verkligen mitt liv totalt...:cry:

Ska försöka vara mer positiv :banana:

Grattis, och vad avis jag är!! Själv sitter jag o deppar för jag inte har råd och ha häst nu..o det e knäcken:cry:

men duuu..tänk positivt! Nu får du snart det du ville ju!! och skulle det mot förmodan skita sig, ja, då var dte inte meningen just nu. Du kommer få häst snart, se det så!!:banana:

Om jag inte får häst orkar jag ALDRIG ta mig igenom den här vintern, aldrig! Jag kan inte tänka på hur det skulle kännas ifall allt spricker, hemska tanke....!

Jag är också medveten om de här faktorerna.
Men om alla skulle tänka att man bara kan ha häst om man mår toppen, annars blir den sjuk och deppig, skulle knappast någon ha häst :crazy: För alla har vi våra svackor.
Vårt jobb är också att peppa hästen när man tränar, så förhoppningsvis kan man försöka göra varandra glada istället.

Nej men Nicke nu får du läsa en gång till, för jag tycker att du tolkar mig orättvist. Jag har aldrig skrivit att man bara kan ha häst om man mår toppen. Missade du min poäng så totalt? :(

Jag vill lysa på Ansvaret vi har för hästen också, att medvetet styra vårt sätt och våra tankar när vi är hos hästen, att tex inte rida en dag man har mkt spänningar i kroppen, att tex låta bli att gräva ner sig i de tyngsta tankarna just när man är hos hästen, att se att både hästen och jag mår bra av att jag NJUTER av stunden hos hästen, åtminstone försöker lyfta mig själv den tid om dagen jag är hos hästen, vilket också med det tankesättet kan hjälpa mig själv framåt omedvetet genom att bry mig om hästens vålmående.
Jag anser att anledningen till att vi kan få ett så härligt samspel med en häst som när man får känslan att man kan rida nästan med tanken, eller känslan i stallet att hästen förstår mig utan ord, är för att hästarna är så otroligt lyhörda för oss.
På gott och ont. Däri ligger ett ansvar. Å det är väl inte fel att känna ansvar, även för hästens mentala hälsa, såväl som foder, träning, hagkompisar, skoning osv?

Då förutsätter vi att det ordnar sig, eller hur? Tänker positivt och framåt. Och skulle nått annat ske, så tar du itu med det då. man ska inte ta ut katastrofer i förskott( som jag alltid gått och gjort) men man kan ha en liten backup plan någonstans.

Önskar dig all lycka, och du får gärna uppdatera vad som händer!!:bump:

*strykekram*

Jag har också en del psykiska "problem" eller snarare neuropsykiatriska då jag har Aspergers.
Problemen är ganska lindriga på mig men jag behöver lite hjälp för att orka med egen häst (får i form av mamma o syster :bow: ) och det krävs att hästen jag har klarar vila de dagar jag inte klarar ridningen. Utan hästarna hade jag dock INTE mått så bra som jag gör idag! :) Vissa dagar är jag dock lite nere och på dåligt humör, därför skulle jag inte klara en känslig häst eller hästen skulle snarare inte klara av mig..

När jag mår dåligt åker jag till stallet och allt blir mycket bättre.
Det är faktiskt så hur konstigt det än låter.
När jag var liten och inte hade häst, då när ag grät brukade jag alltid ta med mig katten in på rummet och krama om henne.
Det tröstade mig så mycket.
Även fast dom inte pratar med oss.
Så är djuren dom bästa tröstarna!

Håller med om vad du skriver, men ALLRA bäst är nog hundar i det fallet.
Tycker att "hunden är människans bästa vän, hästen är människans bästa slav" stämmer ganska bra (tyvärr?). Hundar verkar alltid så himla glada och är nästan alltid med sin matte/husse så det blir en familjemedlem. Hur guld är det inte med en familjemedlem som inte tjatar, ifrågasätter, predikar, fördömer osv (inte för att alla människor gör det givetvis, men en hund KAN ju i princip inte göra det :p) utan bara lyssnar och ser upp till sin ägare?

Med hästar är det lite mer individuellt. Att ha en häst som inte är positiv till jobb och träning, komma in från stallet, skos, åka transport, sadlas, människor i allmänhet, hur positivt smittad blir man DÅ jämfört med av en hund? :crazy:
"Näää matte, jag känner inte för att komma in idag, för du är dum och tvingar mig säkert att jobba!" :devil:
Har själv haft en häst med väldigt taskig inställning till människor och träning, och som ifrågasatte det mesta. Inte ohanterbart, men fortfarande att det blev så att man vare sig man ville eller ej behövde anpassa sig massor till hästen. Och enda glada minerna var om den fick mat eller fick rejsa på hur snabbt den ville (förutsatt att det inte blev jobbigt eller att den kände sig "tvingad" till det genom att man drev för mycket...).
En sån häst kan jag snarare bli negativ av. Man vill ju att hästarna ska tycka det är minst lika kul som man själv gör, och att man åtminstone ska kunna anpassa träningen så den blir positiv de dagar man VILL ha det extra positivt.
Har man en ovanligt positiv häst, bara såna småsaker att den kommer springandes och gnäggar när man kommer till grinden, att den verkar positiv till arbete och uppskatta sällskapet vidrykt/sadling/pyssel, då kan de absolut fungera peppande. Tror dock fortfarande de blir slagna av hundar.

Likaså det där med häst på höst och vinter- det ÄR inte kul. Om man inte har fullskötsel, egen bil med bra plogad och helst belyst väg och inte så långt bort, och ridhus vääldigt nära :p eller är ledig så mycket att man alltid kan åka ut på dagen och kan skippa rida om vädret/underlaget inte tillåter.
På höst/vinter vill jag egentligen ha så lite "måsten" som möjligt. Samtidigt får man inte ha alltför lite att göra och bara sitta hemma och deppa ihop.
En klar fördel tycker jag är det där att man har något att se fram emot efter jobbet. Något att planera. Om man slipper en massa måsten i form av full service så man inte ens MÅSTE åka ut till stallet
varje dag, eller medryttare eller dylikt som kan hjälpa till när man behöver avlastning, då tror jag att jag skulle se det som ett större nöje.

Jag funderar på om jag smittat av mig ändå på "mina" hästar.
Den ena har iofs blivit mer positiv på sistone från att ha varit ett konstant halvdeppigt nervvrak, men det beror nog på godiset som numera är obligatoriskt under träningen! ;) Den andra verkar ha kommit in i något depp-stadie där den nästan konstant ser lite bekymrad eller ledsen ut. Som att den tappat gnistan. Då funderar man genast på vad det är man har gjort för fel - varför ser hästen så olycklig ut när den är med mig?!? För hård träning? För opedagigisk eller "kuvande" träning? För lite variation? Ont någonstans som jag missat? Och så länge jag inte kommer fram till något så känner man sig lika misslyckad varje gång man ser hästen :crazy:

Tror som sagt det skulle vara lättare med hund, även om djur rent allmänt är kanon mentalt för människor!

Då förutsätter vi att det ordnar sig, eller hur? Tänker positivt och framåt. Och skulle nått annat ske, så tar du itu med det då. man ska inte ta ut katastrofer i förskott( som jag alltid gått och gjort) men man kan ha en liten backup plan någonstans.

Mycket bra skrivet! :bow:

Något jag har försökt lära mig på senare år. Att inte förutsätta det värsta (skyller på pappsen där, för han är nog den mest pessimistiska person jag känner! :angel: ) utan ta saker och ting som de kommer, lita på att man kan lösa situationer som uppstår.
Att ha tillit till sin egen förmåga är nog ganska viktigt.

Sen skadar det såklart inte att lita på magkänslan och gå igenom de scenarion man misstänker kan uppstå och i tanken reda ut för att se om det är något man kan förebygga.
Som stallplats t ex, det kan man ju kolla ett tag i förväg, kolla upp 3-4 olika stall med lediga platser (gärna med fler än en plats ledig så chansen är stor att någon fortfarande är ledig), meddela att du är intresserad men måste skaffa hästen först, och spara telefonnumren tills det blir aktuellt.

Man kan inte förutse allt, därför finns det två knep -
*förebygga det man KAN förutse så gott det går.
*lita på att man klarar de situationer som uppstår. det är sällan något inte går att lösa, och även om det blir jobbigt mentalt (med bakslag eller motgångar) så tar man sig igenom det och går vidare.

Det finns en sångerska jag läste en intervju med, & hon sa att hennes häst var väldigt speciell, det vara bara personer som hade ångest som kunde klara att rida den för de var mer ödmjuka så därför lät hon bara såna rida sin häst.
Jag blev lite rörd när jag läste det fakiskt.

Totola skrev:
Med hästar är det lite mer individuellt. Att ha en häst som inte är positiv till jobb och träning, komma in från stallet, skos, åka transport, sadlas, människor i allmänhet, hur positivt smittad blir man DÅ jämfört med av en hund? :crazy:
"Näää matte, jag känner inte för att komma in idag, för du är dum och tvingar mig säkert att jobba!" :devil:
Har själv haft en häst med väldigt taskig inställning till människor och träning, och som ifrågasatte det mesta. Inte ohanterbart, men fortfarande att det blev så att man vare sig man ville eller ej behövde anpassa sig massor till hästen. Och enda glada minerna var om den fick mat eller fick rejsa på hur snabbt den ville (förutsatt att det inte blev jobbigt eller att den kände sig "tvingad" till det genom att man drev för mycket...).
En sån häst kan jag snarare bli negativ av. Man vill ju att hästarna ska tycka det är minst lika kul som man själv gör, och att man åtminstone ska kunna anpassa träningen så den blir positiv de dagar man VILL ha det extra positivt.
Har man en ovanligt positiv häst, bara såna småsaker att den kommer springandes och gnäggar när man kommer till grinden, att den verkar positiv till arbete och uppskatta sällskapet vidrykt/sadling/pyssel, då kan de absolut fungera peppande. Tror dock fortfarande de blir slagna av hundar.

Riktigt bra skrivet! Så sant, verkligen.
Eftersom jag inte känner hästen så är det bara att hoppas på det bästa. Fungerar det inte kan man alltid försöka ta reda på varför hästen är negativ, man kan testa och byta stall eller i nödfall lämna tillbaka hästen. Lösningar finns det, det gäller bara att hitta dom. :bump:

Riktigt bra skrivet! Så sant, verkligen.
Eftersom jag inte känner hästen så är det bara att hoppas på det bästa. Fungerar det inte kan man alltid försöka ta reda på varför hästen är negativ, man kan testa och byta stall eller i nödfall lämna tillbaka hästen. Lösningar finns det, det gäller bara att hitta dom. :bump:

Ja, hoppas du hittar en riktigt äckligt positiv häst! ;)
Är det bara i enstaka situationer (lastning, skoning eller sadling t ex) så är det ju inte värre än att man kan försöka ta itu med det. Och du BORDE ju märka om det känns som en i grunden positiv häst eller en surkart med taskiga erfarenheter! :rofl:

Det brukar kännas frestande att ta på sig ett "projekt" alltså en misshandlad eller allmänt missförstådd häst, en häst med trauman, vanskött, en lite "svår" häst eller dylikt. Gör INTE det.
Försök hitta en häst som kan väga upp dina "trauman" istället. Man är inget bra stöd om man själv snubblar då och då :angel: då ökar visserligen risken för att man själv smittar av sig och då känner sig mer nere de omgångar man är deppig, men jag tror ändå det är bättre i det stora hela.

Så se till att inte falla i den fällan! Vi kvinnor kanske i synnerhet är såna däringa "ta hand om"-människor som gärna vill hjälpa de svagare. Vilket kan leda till att man omger sig med fel typ av människor, råkar ut för hustrumisshandlare, tar sig an "projekt".
Och man kan känna sig otroligt lyckad om man förbättrar detta "projekt" vilket man faktiskt kan göra med hästar. Men i längden tror jag det är hälsosammare att ha en oförstörd häst som kan komplettera sin människa istället! ;)

Om du inte redan har en plan för vilken inriktning du vill pyssla med och vilken tränare du ska anlita, så försök göra det så tidigt som möjligt. Man kan såklart vänta och se vad det blir för häst och känna in vad den har för förutsättningar, men rätt val av tränare känns som en str grej i hästägandet. Ridningen kan kännas bra mycket lättare med en peppande tränare som ser till att man kommer framåt och hjälper till med eventuella problem som uppstår. Dessutom blir det som en extra kick inom ridningen, särskilt för mig t ex som aldrig kommer ut och tävlar (inte särskilt tävlingsintresserad) då blir träningen ett alternativt sätt också att visa upp mig och pålle och hur vi förbättrats sen sist! :)

Bara lite tips på vägen!
Lycka till med hästletandet och håll oss uppdaterade! :)

(Jag är f ö mycket nöjd med mitt hästköp som var i anti-depressionssyfte, en riktigt söt och trevlig häst blev det, men som sagt så har jag lite taskiga förutsättningar i övrigt så jag hoppas stenhårt på att klara uppkörningen om en månad :eek: )

Har bestämt mig för häst nu! :)
Fast den här väntan är olidligt jobbig, det här måste bli det värsta höstlovet nånsin. Det är nämligen så att så fort jag hittar rätt stall så ska jag hämta honom! Men frågan är när det blir...? Jag vet att det alltid finns nån boxplats i hela stockholm ledig, men jag är ändå skräckslagen för att det ska ta evigheter eller att nåt annat händer så att jag varken har häst eller stall tillslut och måste börja om från början. :(
Det är bara såå hemskt förut var bara hästen en dröm och nu är det kanske verklighet. Tänk om det aldrig blir verklighet då kraschar verkligen mitt liv totalt...:cry:

Ska försöka vara mer positiv :banana:

Skrev det förut.
Det är en jättefin 6 årig travare som jag ska träna upp (hoppning o dressyr), så ett projekt blir det allt! Det är INTE det att han är svårriden på något sätt, men han har inga muskler, faktiskt var han helt underbart mjuk, snäll och fin på provridningen. Problemet är att jag älskar projekt, desstu större, desstu bättre.... men jag kan fortfarande lämna tillbaks honom ifall det blir för jobbigt. Fast där finns det i och för sig ett till problem nämligen att jag har väldigt svårt att erkänna för mig själv och andra att jag inte klarar det...
Men nu ska jag inte ta ut nånting i förväg! Det går säkert bra. :crazy: Längtar så att jag blir galen...

Aha, missade det! :p

Hmm... ja... ska väl inte klaga på att någon skaffar en travare som omskolningsprojekt då jag själv gjort det tre gånger :rofl: och f.n. har hand om två stycken :angel: På ett sätt är det ju kanon - har man ett välstammat halvblod så förväntar sig folk att man ska rida dom väldigt bra och få bra tävlingsresultat, har man en travare känns det snarare som en prestation att få till bra galoppfattningar och att komma ut och tävla öht om så bara på klubbisar! ;)

Tänk på att det ÄR egoistiskt att ha häst. Du har häst för ditt eget nöjes skull, oavsett hur goda intentioner man har. Ibland är det hälsosamt att se det så, och med jämna mellanrum stanna upp och tänka efter - ÄR det här ett nöje? Om svaret är ja så tutar man och kör och njuter av tillvaron. Om svaret är nej - då kan man börja fundera på hur det ska lösas, eller OM det kanske är så att det hade varit större nöje med en annan häst eller t o m helt utan häst.
För att du är värd att ha kul. Visst är det trevligt att lyckas och otrevligt att känna sig misslyckad när/om man inser att man inte räcker till eller att hästen inte är något för dig, men tänk på att du är värd att ha en häst för ditt nöjes skull. Man kan känna sig väldigt lyckad av projekt som sagt, men om man övervägande börjar känna sig misslyckad snarare än lyckad så bör man ta sig en funderare.
Sen behöver det såklart inte gå så långt att funderaren gör att man lämnar tillbaka hästen, det kanske räcker med att ändra sin egen inställning och sänka kraven. Leka lite ett tag :p eller inse att man behöver bättre hjälp och leta tränare om så är fallet.

Är det bara boxplatsen det sitter i nu alltså?

Tänk på att det ÄR egoistiskt att ha häst. Du har häst för ditt eget nöjes skull, oavsett hur goda intentioner man har. Ibland är det hälsosamt att se det så, och med jämna mellanrum stanna upp och tänka efter - ÄR det här ett nöje? Om svaret är ja så tutar man och kör och njuter av tillvaron. Om svaret är nej - då kan man börja fundera på hur det ska lösas, eller OM det kanske är så att det hade varit större nöje med en annan häst eller t o m helt utan häst.
För att du är värd att ha kul. Visst är det trevligt att lyckas och otrevligt att känna sig misslyckad när/om man inser att man inte räcker till eller att hästen inte är något för dig, men tänk på att du är värd att ha en häst för ditt nöjes skull. Man kan känna sig väldigt lyckad av projekt som sagt, men om man övervägande börjar känna sig misslyckad snarare än lyckad så bör man ta sig en funderare.
Sen behöver det såklart inte gå så långt att funderaren gör att man lämnar tillbaka hästen, det kanske räcker med att ändra sin egen inställning och sänka kraven. Leka lite ett tag :p eller inse att man behöver bättre hjälp och leta tränare om så är fallet.

Är det bara boxplatsen det sitter i nu alltså?

Menar du att det är egoistisk för att hästen för "stå ut" för mitt nöjes skull? Jag har iallfall tänkt så många gånger... ibland kommer jag fram till att det är hemskt egentligen, allt som hästarna får stå ur med. Men ofta tänker jag att hästen är "bara en häst" egentligen, och att jag min häst kommer iallafall att ha det bra, utifrån vad JAG tycker är bra hästhållning.
Sen ser man ju måmga hemska exempel, då man ser folk "förstöra" sina hästar, pga okunskap. Enligt mig måste man, när man skaffar häst vara beredd att betala för lektioner och fråga om hjälp när man behöver det... hoppas bara att jag lever upp till det själv. :crazy:
Tycker nämligen att det är jättejobbigt med privatlektioner, jag hamnar liksom i fokus HELA tiden...

Har en boxplats säker till 75% om jag gissar, snacka om nervöst!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 327
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 226
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag ska precis kliva in i vuxenvärlden och mitt liv är redan helt förstört. Jag har inte klarat skolan då jag har grav social ångest...
Svar
9
· Visningar
1 325
Senast: Vinur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama