Hur började ni med Islandshästar?

Sv: Hur började ni med Islandshästar?

Här är en till som tog bananskalets väg in!
Red på ponnyridskola från att jag var fem men slutade vid tio års ålder eftersom jag inte trivdes. Då hästsuget blev för stort så fick jag följa med bästa kompisarna vars mormor hade islandshästar. Hängde med dem på islandshästridläger och kunde inte motstå att börja på ridskola igen efter det. Så tolv år gammal började jag på islandshästridskola tillsammans med kompisarna. Efter det var jag fast i träsket! Nu har jag två underbara islandshästpojkar i hagen :love:

Härligt med alla bananskal så här kommer ett till !! Jag har ridit sen jag var 12 år, mest ponny och varmblod. Sen kom gymnasiet o hästeriet dog ut. Men red ändå familjens travhäst ibland samt vänners hästar. Livet fortsatte och jag fick barn osv. Har dock alltid känt att jag velat börja rida igen. Så 36 år gammal med 20 kg övervikt och en insikt om att jag hatar allt som träning heter, sa en vän till mig att jag måste nog hitta något som jag tycker om. Ja men jag gillar bara ridning sa jag. Men det är ju ingen träning sa hon, Nej hon har aldrig ridit ifall ni undrar :D ......Kollade blocket och hittade en medryttar annons för ett stort fullblod. Jag gick dit o provred och visst hon var väldigt speciell, stark vilja. Men det är nog inga problem tänkte jag. Tills hon bockade av mig med besked, då tänkte jag att nu blir det nog inget mer för mig. Men då tipsade en i stallet om en fin liten svart islänning i närheten som behövde medryttare. Va tänkte jag såna små håriga saker, hur ska det gå?? Men men jag provred och sen var jag fast. Riktigt fast. Så i Augusti kommer vår egna isis hem till mig och dottern :laugh: och jag har aldrig ångrat mig att jag åkte o provade en sån där liten hårig sak :D:love::love::love::love:

Ursäkta om det blev långt . . .

När jag var 5 år fick jag min första häst, en shettis. Hon skulle vara sällskap till mammas islänning som köpte som 1 åring och en häst till mig om jag fortsatte tycka om hästar. Jag red shettisen tills jag växt ur henne, sen fick jag en welshponny som jag red tills jag växt ur henne också.

Sen var det dags att rida in islänningen. Mamma fick en nackskada efter en krock några år innan och insåg att hon inte kommer klara av att rida och ha häst på heltid, så automatiskt blev det att jag red in honom och vi har lärt oss allt vi kan om islandsridning tillsammans. Red in honom själv med lite hjälp av mamma, sen gick jag en massa kurser med honom och tillslut tävlade vi för första gången :D

Nu är han 17 år och är den jag älskar mest i världen! Efter att jag gick första kursen med honom så var det bara så att det är islandshästar som gäller för min del! För 3 år sedan när jag precis tagit studenten åkte jag och köpte en 1 årig hingst som jag har snart har ridit i 1 år, har gjort allt själv med honom.

Så där är jag nu och så började det :)

kl.
Jag köpte en litesådär spontant, det där med tölt verkade ju kul... Typ... (Dock lång hästerfarenhet men i inte isis.) Det var lite svårt i början och hej vad jag gjorde fel. Sen skaffade jag en tränare - eller hon skaffade mig som elev - och nu två år efter köpet kan jag det där med tölt okejbra :)

*kl*
en kompis köpte en islänning när vi var runt 10, hade själv en welsh vid den tiden och var inte så imponerad av hennes isis. Två år senare hade jag vuxit ur ponnyn och började tjata på mamma om en större häst. Då kom islänningarna in i mitt liv på allvar. Fick låna världens underbaraste islänning från en turridningsfirma som hyrde ut hästarna under vintern. Vi lånade honom mellan sep-maj i tre år. Han såldes sen och vi ville inte låna mer, för jobbigt att skiljas åt.
Hade tur att få rida isisar som fanns inom cykelavstånd och gjorde så i några år.
Sen kom massa annat i vägen för hästeriet.
Nu rider jag väldigt sällan och det på stors hästar som jag faktiskt tycker är ganska tråkiga..:angel:;)
Drömmen om en egen isis biter sig ändå kvar och EN dag..!
Sambon påstår att vi varken har råd eller tid men tror det mest grunnar sig i hans extrema hästrädsla;)
Planen är att få en hästintresserad dotter (eller son för den delen!) som självklart måste ha en egen häst! Och då hästar inte får stå ensamma måste vi ju köpa två....:angel::rofl:
Lär dröja några år till dock innan mina planer kan gå i lås.
Nu ser jag fram emot en tretimmarstur med mamma och syster på turridning om ett par veckor!! Får duga så länge :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 741
Senast: starcraft
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 309
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 813
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar