Sv: Hur började ni med Islandshästar?
KL.
Jag flög in på ett kraftig bananskal!
Red förut på ponny och storhästar. Var bl.a. medryttare på två halvblod.
I samband med det var även mamma medryttare på ett halvblod, en knäpp valack ..
Mamma flyger av och blir livrädd för att rida. Åker sen ut hela familjen på en turridning och mamma anmäler sig på skoj till ridskolan.
Kommer in och trivs mycket bra med sockorna!
Börjar sedan leda turer och det var i samband med det jag började tölta runt. Följde med på turerna som ankare och tyckte mest om att rida islandshästarna just för att jag fick rida for free liksom.
Sen kom det dock en liten socka..
En tanig musblack, islandsfödd kille som inte var särskilt förtjust i att gå på turer. Stack gärna och var väldigt spänd. Fick förfrågan om att rida honom en sommar under ridskoleuppehållet och efter det var jag fast. Han var det härligaste jag någonsin lärt känna och jag spenderade timmar och åter timmar åt honom. Tillslut blev han tillräckligt bra för att åter gå i ridskolan och jag red honom sedan bara när han var ledig sas.
30 augusti 2004 kom nästa häst in i mitt liv och den här gången fastnade jag på riktigt.
Gyllir från Sollentuna, en liten (132cm) fuxvalack som tog mitt hjärta med storm. Skulle låna honom till en lättklasstävling den hösten men tävlingen blev inställd och jag fick fortsätta låna honom. Han var ett stort stöd när ovanstående musblack fick benet avsparkad.. Den tiden var den bästa i mitt liv. 2005 red vi B-final på SM i femgång nere i skåne.
Efter att jag slutade rida honom skulle vi köpa en till häst till familjen, mamma ägde då Ketill, en svart fyrgångsvalack född 1994.
Vi skulle ha en större femgångare, gärna sto, runt 10-12 år gammal med tävlingsmeriter. Mycket gång och välseparerade gångarter.
Vi kom hem med en STOR (149cm) femgånfsvalack, 6år gammal. Ej tävlad och med väldigt ostabila gångarter. När vi provred fick mamma ingen tölt men vi var fast. Han var underbar! När han kom hem förändrades han och fick helt plötsligt en vilja som hette duga! Vi spenderade första 6 månaderna med att försöka befästa gångarterna mellan dom stunderna han stod på bakbenen och ville gå åt andra hållet. Efter mycket svett från både mig och honom så började vi hitta gångarter, samarbete och kommunikation.
Red honom på SM -07, -08 samt var kvalad -09. Nu är han mammas på heltid och hon har precis börjat tävla lite femgång.
2006 köpte jag min dröm. En treårig valack som numer är 8år gammal och mitt hjärtas skatt.
Han är det bästa jag har.
Erro är min allra bästa vän och det dyrbaraste som finns. Utan honom hade jag inte varit där jag är idag.
Han har funnits med mig genom väldigt mycket och honom kommer jag aldrig att sälja.
Nu blev det jättelångt och aa