Sen tänker jag att oavsett om den här snubben mår jättedåligt eller lite dåligt så är det fortfarande så att han är manipulativ och fortfarande så att det inte är ditt ansvar,
@Framtiden, och det är inte bra för dig att överhuvudtaget alls tänka på hans mående just nu. Mitt ex mådde nog genuint väldigt dåligt men det ändrade ju inte att han använde sitt mående för att manipulera mig och försöka hindra mig från att lämna. Det hindrade honom inte heller från att strunta blankt i hur jag mådde. Och det ändrade inte det faktum att jag inte ville fortsätta vår relation och att jag hade all rätt i världen att bryta med honom och ta hand om mig själv.
Som någon annan skrev är du så van vid att ta hans perspektiv före och framför ditt eget, att känna in hans känslor och önskemål och prioritera hans behov framför dina egna, att det direkt får dig att tappa fokus på vad du behöver så fort du släpper efter lite. Det har blivit ditt normala. Det är den dynamiken ni båda två har normaliserat i er relation (obs säger inte att det är ditt fel).
Ni har sinsemellan skapat en bild av er relation där 99% fokus på honom och 1% på dig upplevs som 50-50. Det är enligt denna förvrängda uppfattning som han kan säga att han har ”gjort allt” för er relation och du, även fast du innerst inne självklart vet att det inte stämmer, påverkas så starkt av det och med en gång börjar ifrågasätta ditt eget agerande och dina behovs legitimitet.
Håll kursen! Du är viktig. Vad du vill spelar roll. Du har rätt att göra slut. Du har rätt att bestämma. Du har rätt att prioritera vad du vill i ditt liv. Du har inget som helst ansvar för honom, det är hans uppgift att ta ansvar för sig själv. Ett ansvarsfullt sätt att hantera att den här skilsmässan är skitjobbig för honom, vilket är helt legitimt, vore att luta sig mot sin egen familj, prata ut med sina vänner, gråta till musik, skriva brev han aldrig tänker skicka, ta kontakt med en terapeut eller akutvården. Han skulle också göra sitt allra bästa för att stötta sina barn i en omvälvande förändring i deras liv och visa dem ett moget sätt att hantera sina känslor genom att vara varken mer eller mindre transparent än barn i deras åldrar kan hantera, och bemöda sig om att ge dem kvalitetstid och trygghet, samt bemöta deras mamma med lugn och respekt för att åtminstone så småningom kunna fortsätta agera som ett gemensamt föräldrateam.