Ok det kan hända att någon tycker jag förtjänar CarpeDiem-straffet själv nu för ett tak täckt med solceller är ju inte helt a la mode från 1915.
Dock till mitt försvar så fanns här före solcellerna inget fantastiskt originaltak att förstöra, utan på ena sidan halvkassa eternitplattor och på andra sidan en osannolikt ful solblekt korrugerad plåt. Dessutom saknades ett fungerande hängrännesystem. Så när något var nödvändigt att göra, så var den här lösningen as good as it got för mig och för att huset i resterande delar ska må bra många år till. Men för att vara solceller tycker jag ändå det är vackrare än många exempel som jag sett. Och även om jag håller stenhårt i till exempel mina gamla originalfönster (med lösa innanfönster) så måste det ju inte vara ett museum, utan tillåtas viss uppgradering med fiber och tekniska lösningar som fungerar för ett boende i nutid och framtid.
Förutom tegelfasaden (som jag själv tycker fantastiskt mycket om) så är det gråstensgrund längst ner som inte syns på denna bild. Och den lilla verandan på mitten som vetter ut mot trädgården, växthuset och hästarnas sommarhage är en av mina mesta favoritplatser i hela världen. För drygt tio år sedan var den så eländig att både tak och delar av golvet hade rasat in. En stor lyckodag med glädjetårar när jag fick den återuppbyggd för att kunna tas i bruk igen.
Om det eventuellt inte har framgått, så är jag liksom
@athena_arabians en av de personer som älskar mitt boende och hem så djupt och så innerligt att jag identifierar mig med det, oavsett att det är arbetskrävande och kostsamt, och oavsett att det kan ha sina skavanker för en utomstående betraktare.
(Ev kompletterar jag med någon bild från innergården när gräsklipparen någon gång har blivit lagad, så att det ser något mer presentabelt ut där än just nu.)
Visa bifogad fil 71296