Hur blir man pigg?

Det är inte så att du har värk? Frekventa uppvaknanden kan vara att man har ont utan att man tänker på det under natten, testa att ta värktabletter innan du lägger dig och se om det blir skillnad.
Vet du om du snarkar? Det kan också vara så att du har sömnapné vilket är korta andningsuppehåll i sömnen med frekventa uppvaknanden som följd. Hänger ofta ihop med snarkning.
Jag vaknar också mkt natten och har kollat sömnapné men det har jag inte, däremot har jag problem med värk och märker att jag sover bättre om jag tar värktabletter till natten. Just min värk tar ju så klart mkt energi både pga av nattsömnen och att det stjäl energi dagtid. Håller på att jobba för att det ska bli bättre.....
"Nej" på båda, tror jag. Någon gång snarkar jag väl, enligt maken ;) , men absolut inget anmärkningsvärt....

Jag har väl sagt det tidigare. Men säger det igen. Träning hjälper verkligen ! Klart piggare efter gympasset :D

Jag har funderat mycket på detta med ork och har under detta år experimenterat lite med mig själv.

Under många år har jag sovit två timmar i taget under nätterna. Jag har både haft svårt att somna och att fortsätta sova. Jag har varit väldigt förtjust i att dricka flera koppar te på kvällen men när jag började tänka på vad jag åt och drack och hur nära sänggående jag gjorde det har jag fått mycket bättre sömn och sover ofta en hel natt.

Jag har också tagit tag i mina "surdegar" alla de där sakerna som man borde göra men skjuter på av olika anledningar. Man tar tag i en jobbig sak per vecka så att man kommer framåt. Det har gjort mig mindre stressad och gör att jag inte har lika mycket att vara oroad eller stressad för när jag vaknar på nätterna.

Sen bestämde jag mig för att lägga om kosten eftersom jag ville gå ner i vikt. Jag tvingade mig att äta regelbundet och åt vegetariskt kalorisnålt och slutade på så sätt att vara småhungrig.

Nu när hösten kom blev jag som alltid lite nere och fick dessutom stora problem med värk och orkade därför inte hålla på mina nya rutiner. Snabbt tappade jag alla rutiner och återgick till hur jag levde tidigare. Jag gjorde inte matlådor, åt inte frukost, började äta på kvällarna, vilket ledde till att sömnen blev lidande och jag orkade inte ta itu med saker så allt jobbigt samlades på hög igen.

Så mitt tips är att man ska tänka på kosten och ta bort anledningar till stress och oro. Då får man sova bättre vilket leder till välbefinnande vilket ger ork.

Senast ändrad:
Läser och hoppas på tips. Jag är konstant trött, har sökt hjälp men inget verkar vara fysiskt fel. Skämtar om det med mina vänner; Att svaret på hur det är med mig alltid är trött. Enda gången jag är pigg är efter ett längre uppehåll av mina antidepressiva, när jag börjar igen. Det är gissningsvis en biverkning och en övergående sådan men då fungerar jag som jag tänker mig att en normal människa gör alltså sover 8 timmar och klarar av att vara aktiv däremellan, faktiskt ha energi att göra saker.

Läser och hoppas på tips. Jag är konstant trött, har sökt hjälp men inget verkar vara fysiskt fel. Skämtar om det med mina vänner
Du och din läkare har inte diskuterat ME/CFS? Vet att det är en rätt omdiskuterad diagnos men ja, är en kroniskt trött kan det ju vara bra att iaf lyfta frågan.

Jag tror inte det finns några verkliga bevis på att det funkar.
Jag kan nog hålla med dig men kanske ett sätt som är trevligt att försöka om man gillar mörk choklad.
Själv äter jag det inte alls så jag ställer mig inte i kö som testpilot för att se ev. resultat.
Nog för det heter att besk medicin gör bäst nytta men nej tack!

Läser och hoppas på tips. Jag är konstant trött, har sökt hjälp men inget verkar vara fysiskt fel. Skämtar om det med mina vänner; Att svaret på hur det är med mig alltid är trött. Enda gången jag är pigg är efter ett längre uppehåll av mina antidepressiva, när jag börjar igen. Det är gissningsvis en biverkning och en övergående sådan men då fungerar jag som jag tänker mig att en normal människa gör alltså sover 8 timmar och klarar av att vara aktiv däremellan, faktiskt ha energi att göra saker.
Sover du bra i 8 timmar utan andningsuppehåll?

Eftersom du märker skillnad när du börjar med anti depp så undrar om det
Inte sitter i hjärnan då på något sätt? Har du tagit upp detta med din läkare?

Det där är ju så lurigt också, för när man träffar både dig och mig verkar ju vi vara fulla av energi. Och det är vi nog också just då. Men som du säger, några dagar efter är man helt slut och typ ligger i sängen och orkar knappt tänka.

Och vad är normal energi? Hur mycket ska man orka med på en dag/vecka/månad?

Kom att tänka på en kvinna på tv 4:s Milou efter 10. Kommer tyvärr inte ihåg vad hon hette men intressant när hon pratade om utmattning och hjärntrötthet. Hon såg ut att ha enorma mängder energi. Men sa sen att efter detta behövde hon sova resten av dagen.

Hjärntrötthet är intressant eftersom det är en annan typ av trötthet. Att vara fysiskt trött, tex efter en intensiv dag med mycket aktiviteter. Och den andra varianten. Att hjärnan helt enkelt säger STOPP inga fler intryck.

Ni som är sådär pigga och fulla med energi - var är er hemlighet? Vad äter ni och vad äter ni absolut inte? Hur sover ni? Hur tänker ni kring livet? Finns det någon stress alls i era liv?

Jag har i flera år kämpat med trötthet. Vad är ens normalt att orka med på en dag? Hur ofta känner sig andra människor lite apatiska och helst vill ligga i sängen? Nej, jag är inte deprimerad, jag tycker att jag äter bra och det blev mycket bättre sen jag insåg att jag är glutenintolerant. Men ändå, är jag typ världens tröttaste. Fattar inte hur människor orkar med att vara sådär aktiva och duktiga hela tiden. De jobbar heltid, huset är alltid i tipp topp kondition, de tränar sina egna kroppar, de tränar sina hästar, de tävlar och de verkar aldrig få slut på energi. Uppe tidigt på morgonen och i säng sent på kvällen.

Är det något fel på mig eller? Något medicinskt fel är det inte någon som hittat trots att jag ibland sökt för att jag är så orimligt trött.

Jag är en generator. Ju mer jag gör desto mer energi får jag. Det är ungefär som att energin går att konditionsträna.

Meeen jag har lite adhd också, är oerhört lust- och känslostyrd och kan liksom få ett rus och bara kötta på. (Sen dör jag när jag har rusat färdigt, på kvällen. Somnar ovaggad, har aldrig haft problem att somna pga hjärnan är TRÖTT efter att ha snurrat en hel dag.)

Jag är också sjukt noga med att täta energiläckor, så att energin inte smiter. Blir galen att av slösa energi på fel saker, eller personer. Uppskattar inte vänskapsrelationer som behöver smörjas och underhållas, till exempel. Och skulle inte palla att äta middag med folk flera gånger i veckan, det har jag verkligen inte lust med. Inte lust = kräver massor av energi att genomföra. Tack och lov är jag bra på att tycka att saker är kul, jag kan få upp mitt engagemang för det mesta.

Jag laddar energi väldigt bra av att ”vara ensam i en massa”. Kan alltså åka till gekås för att jag behöver vara ifred och ladda en stund. Samma med Ikea, torghandel, mässor, publikhav osv. Mmm, får sån inre frid av det :love:

Du och din läkare har inte diskuterat ME/CFS? Vet att det är en rätt omdiskuterad diagnos men ja, är en kroniskt trött kan det ju vara bra att iaf lyfta frågan.
Nej, det har vi inte. Jag har visserligen inte riktigt känt mig lyssnad på heller av de olika läkare jag besökt. Nu har jag ingen läkarkontakt. Får googla på fenomenet.

Sover du bra i 8 timmar utan andningsuppehåll?

Eftersom du märker skillnad när du börjar med anti depp så undrar om det
Inte sitter i hjärnan då på något sätt? Har du tagit upp detta med din läkare?
Tagit upp att jag första en till två veckorna efter ett långt uppehåll av medicinering blir pigg när jag börjar medicinera igen. Ja, det har jag nämnt flera gånger eftersom det är en underbar känsla. Den veckan hinner jag allt som annars tar en månad att göra. Det känns som att vara en vanlig människa, så alltid lika surt när det går över. Om det nu sitter i hjärnan, borde jag inte alltid vara piggare när jag medicinerar? Och jag kan inte märka någon skillnad utifrån hur jag mår. Tabletterna är dessutom av den uppiggande sorten.

Angående sömnen har jag ett aktivitetsarmband som mäter, men vad är egentligen bra sömn? Andningsuppehåll har aldrig något jag sovit med sagt något om men själv är det ju svårt att veta.

Min energinivå går verkligen upp och ner. Men en sak jag tänker på när jag läser om dina rutiner @Ramona är att du rationaliserat och effektiviserat så mycket att du inte behöver göra så mycket hemmavid (ex, hästarna på lösdriften) så du kommer som aldrig igång. Jag kände så när mina en period gick på lösdrift. Med hästarna på stall får jag allt det där vardagspysslet med mockning som drar ut och igång mig-och då kan jag lika gärna fixa annat också när jag ändå håller på.

Sen är jag rätt bekväm och orkar jag inte ha superordning på allt i varken stall eller hem. Hästarnas ridning och träning är alltid prio och extrapysslet kommer i andrahand. Men jag har som mest haft tre hästar igång samtidigt som jag jobbat heltid, och det är faktiskt i de perioderna som jag mått fysiskt bäst.

När jag för ett år sen bytte stall och nu gör allt själv och dessutom då fodrar fyra ggr/dag var jag först rätt rädd att det skulle bli för mycket och undrade om jag skulle orka. Lite kul att det blev tvärtomeffekt på det :). Mer energi och som sagt-när jag ändå är där för att göra nåt litet kan jag lika gärna göra mer. Tror jag tredubblat min stalltid sen jag flyttade :D.

Så prova sluta vara så effektiv utan låt saker istället ta tid. Fixa stallet och ta den här vintern till att prova ha dom inne och se vad det gör för din energinivå?

Jag är en generator. Ju mer jag gör desto mer energi får jag. Det är ungefär som att energin går att konditionsträna.

Meeen jag har lite adhd också, är oerhört lust- och känslostyrd och kan liksom få ett rus och bara kötta på. (Sen dör jag när jag har rusat färdigt, på kvällen. Somnar ovaggad, har aldrig haft problem att somna pga hjärnan är TRÖTT efter att ha snurrat en hel dag.)

Jag är också sjukt noga med att täta energiläckor, så att energin inte smiter. Blir galen att av slösa energi på fel saker, eller personer. Uppskattar inte vänskapsrelationer som behöver smörjas och underhållas, till exempel. Och skulle inte palla att äta middag med folk flera gånger i veckan, det har jag verkligen inte lust med. Inte lust = kräver massor av energi att genomföra. Tack och lov är jag bra på att tycka att saker är kul, jag kan få upp mitt engagemang för det mesta.

Jag laddar energi väldigt bra av att ”vara ensam i en massa”. Kan alltså åka till gekås för att jag behöver vara ifred och ladda en stund. Samma med Ikea, torghandel, mässor, publikhav osv. Mmm, får sån inre frid av det :love:

Alltså, ibland undrar jag om vi är typ samma person :D

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 377
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 110
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag blev sjuk i covid i februari 2020 och var jättedålig. Idag är jag fortfarande inte bra, kämpar med onormal förlamande trötthet...
Svar
9
· Visningar
935
Senast: manda
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 740
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar