Hur blir man pigg?

Vad är normal då? :)
Jag tycker att "alla andra" orkar med hur mycket som helst. De jobba heltid, har barn, har häst, hinner ändå med at träna själva etc. Jag orkar knappt jobba jag. Jag har tagit detta med min livskris-terapeut och han säger att jag kör på för hårt när jag väl har energi, så min reserv alltid är tom och det kan mycket väl stämma, för när jag väl kommer igång så får jag mycket gjort.

Man kan uttrycka sig på olika sätt om hur mycket man gör. Ofta försöker folk få det att låta som att de gör jättemycket. Det är hög status att vara upptagen och göra mycket. Dumt tycker jag.

Och att sluta jämföra sig med vad man själv orkat för länge sen. Man förändras ju allt eftersom livet går. Jag har också mindre energi nu än för tio år sen tillexempel (är kring 30 nu) och det är sjukt trist men någonstans får man ju acceptera det, och lära sig hushålla med energin man faktiskt har och uppskatta den för vad den är. Klart man kan se över hur man äter, sover, motionerar och varvar ner och därmed kunna frigöra lite mer energi, men att det skulle göra milsvid skillnad har jag svårt att tänka mig.

Jag själv har kört slut på mig själv i perioder i mitt vuxna liv och det gör att jag faktiskt inte orkar lika mycket längre. Jag är trött ofta och orkar inte så mycket som jag skulle vilja. Reserven är slut och det tar lång tid att bygga upp den igen och är man gärna sån som gör massor när man väl har energi, hinner jag aldrig återhämta mig till fullo och jag blir oxå känsligare mot yttre påverkan som stress, väder eller för lite mat och/eller motion som sänker energinivån ytterligare

Bra fråga, men det tror jag väl att jag haft? Men sjukt bra fråga, måste tänka lite på detta tror jag. Om det är ärlig ork jag haft eller om jag helt enkelt tvingat mig till saker tidigare..

Jag tror det är frågan du måste gräva i. Jag upplever inte att du tänkte så här för fem år sen? Du har ju ändrat mycket i livet (det här har vi ju pratat om innan även här på buke).

En del av sanningen ligger kanske i att du jämför dig med andra - men ärligt talat känns det inte alls som din grej?

En del av sanningen ligger kanske i att du jämför dig med andra - men ärligt talat känns det inte alls som din grej?
Fast har jag verkligen orimliga krav på mig själv? När jag tittar på vad andra gör så är det inte så att jag jämför mig med alla andra och slår ihop de till en bunt och tror att alla gör så mycket.

Jag jobbar heltid, men det gör ju majoriteten av andra människor med. Ovanpå det skulle jag vilja orka träna eller i alla fall gå en promenad 3-4 ggr/veckan. Jag rider max 3 ggr/veckan trots att jag har hästarna hemma.

Jag har inga barn, ingen annan människa som vill något av mig etc. Jag behöver bara ta hand om mig själv. Jämför jag mig med andra så har de ett heltidsjobb, men orkar ändå träna efter jobbet. Och det hade jag väl också gjort många gånger, men då blir jag helt utslagen till min lediga dag istället. Jag har ju mycket energi när jag väl är igång och får mycket gjort, men det har ju en baksida också.

Min psykolog tror att det är uppsatsen som tar så mycket energi.....kanske har han rätt.

@Ramona nej jag tror inte du har orimliga krav. Jag tror inte heller som jag skrev att du jämför dig så mycket med andra. Jag tror egentligen att du faktiskt har slut på energi och behöver ta reda på varför.

Fast har jag verkligen orimliga krav på mig själv? När jag tittar på vad andra gör så är det inte så att jag jämför mig med alla andra och slår ihop de till en bunt och tror att alla gör så mycket.

Jag jobbar heltid, men det gör ju majoriteten av andra människor med. Ovanpå det skulle jag vilja orka träna eller i alla fall gå en promenad 3-4 ggr/veckan. Jag rider max 3 ggr/veckan trots att jag har hästarna hemma.

Jag har inga barn, ingen annan människa som vill något av mig etc. Jag behöver bara ta hand om mig själv. Jämför jag mig med andra så har de ett heltidsjobb, men orkar ändå träna efter jobbet. Och det hade jag väl också gjort många gånger, men då blir jag helt utslagen till min lediga dag istället. Jag har ju mycket energi när jag väl är igång och får mycket gjort, men det har ju en baksida också.

Min psykolog tror att det är uppsatsen som tar så mycket energi.....kanske har han rätt.
Hästarna hemma = gård? Alla fodringar? Allt sånt tar energi, jag orkar ungefär vad du beskriver, skulle aldrig orka gymma tre gånger i veckan utöver gård, heltidsstudier, ridning 3-4 gånger i veckan, städning, tvätt osv osv :)

Jag red ju 10-15 hästar på en dag en gång i tiden. Men där gick jag ju helt in i väggen egentligen, fast det fattade jag inte då

Nä och det där har kommit ifatt mig nu kan jag säga. Jag hade 4 hästar och jobbade heltid, tävlade jämt och reste runt i hela Europa helt själv med allt i vardagen och på tävlingar, jag fattade aldrig heller att jag var inne i väggen då så jag fortsatte bara, år efter år.

Men nu är jag precis som du, jag blir förlamad av trötthet så fort jag "måste" göra något. Tävla ska vi bara inte tala om, helst vill jag bara ligga kvar i sängen och sova varenda dag. Orkar egentligen inte åka någonstans med någon häst att träna eller annat men får verkligen tvinga mig själv. Skulle lätt sluta rida på studs men då skulle jag bara ligga i sängen så det är ju inte ett alternativ. Men jag gör verkligen inget längre som jag inte måste, kan aldrig bestämma någon tid med någon för då blir jag medvetslöst trött så jag undviker allt sådant.

Men nu är jag precis som du, jag blir förlamad av trötthet så fort jag "måste" göra något. Tävla ska vi bara inte tala om, helst vill jag bara ligga kvar i sängen och sova varenda dag. Orkar egentligen inte åka någonstans med någon häst att träna eller annat men får verkligen tvinga mig själv. Skulle lätt sluta rida på studs men då skulle jag bara ligga i sängen så det är ju inte ett alternativ. Men jag gör verkligen inget längre som jag inte måste, kan aldrig bestämma någon tid med någon för då blir jag medvetslöst trött så jag undviker allt sådant.
Jag har gett upp typ helt på att ha riktiga hästar. ;) Jag sålde min 5-åring i våras och köpte en 20-årig haflingervalack för att inte säcka ihop helt. Som sällskap till den köpte jag ett 22-årigt sto som det också var tänkt att rida, men hon fick en senskada fram så hon betäckte jag lite impulsivt i somras och tänker tillverka en ny tanthäst till mig själv. Haflingern är egentligen helt lagom för mig just nu, han gillar också att rida ut på lång tygel och andas och lyssna på fåglarna och när han ser en fin galoppsträcka ger han ofta förslaget att ta en tur. Sjukt stabil i skallen, är inte rädd för någonting, kliver på överallt och är hur skön som helst. Spelar ingen roll om jag rider honom varje dag eller 1 gång i veckan eller en gång varannan vecka, han är likadan för det. Inga tvång, inga konstigheter.

Däremot har jag inte gått in i väggen på riktigt, men med hästarna har jag gjort det. Det kommer lite smått tillbaka, men då har jag också varit utan häst i perioder de senaste 10 åren och bara ridit andras. Så har jag fått för mig att jag har energi och så har jag köpt något projekt och när det går bra är jag så slut och trött att jag säljer och lovar mig själv att aldrig mer ha häst igen. Men nu har jag egen mark och då är det annorlunda.

Men jag vet precis vad du pratar om.

Hästarna hemma = gård? Alla fodringar? Allt sånt tar energi, jag orkar ungefär vad du beskriver, skulle aldrig orka gymma tre gånger i veckan utöver gård, heltidsstudier, ridning 3-4 gånger i veckan, städning, tvätt osv osv :)
Fast mina hästar är lätta för de går på lösdrift. Kraftfoder morgon och kväll och så slänger jag ut grovfodret också så det räcker länge. Men till helgen och resten av vintern kommer grovfodret stå ute i foderhäck på fri tillgång så jag slipper tänka på det jobbet.

Ska köpa mig en Thermobar så jag slipper tänka på vattnet också för annars får man ju fylla på det morgon och kväll.

Täcken på och av om det behövs, borstning och snabb genomgång gör jag medan de äter kraften. Det tar inte många minuter, de är ju bara två.

Jag tror att mina hästar ger mer energi än vad de tar faktiskt.

Kan det "helt enkelt" vara det att du saknar nära relationer? Även om människor kan vara ungefär hur tröttsamma som helst, så ger ju ändå nära relationer (om de faktiskt är nära och bra) en sorts psykologisk trygghet. Man är inte utlämnad till sina egna resurser hela tiden.

Fast mina hästar är lätta för de går på lösdrift. Kraftfoder morgon och kväll och så slänger jag ut grovfodret också så det räcker länge. Men till helgen och resten av vintern kommer grovfodret stå ute i foderhäck på fri tillgång så jag slipper tänka på det jobbet.

Ska köpa mig en Thermobar så jag slipper tänka på vattnet också för annars får man ju fylla på det morgon och kväll.

Täcken på och av om det behövs, borstning och snabb genomgång gör jag medan de äter kraften. Det tar inte många minuter, de är ju bara två.

Jag tror att mina hästar ger mer energi än vad de tar faktiskt.
Jag har likadant, men trots att det är mysigt och lättsamt så ska det ändå göras! Och allt runt omkring att ha gård osv. Det är betydligt enklare att ha en hyreslägenhet, jag orkar betydligt mer, men älskar allt som har med en gård att göra.

Det jag ville komma till är att jag inte tycker det låter onormalt, det är nog vad som är normalt för dig. :)

Jag tror att den dagen du släpper tankarna på att "alla andra" hinner så mycket och orkar så mycket och gör så himla mycket, den dagen kommer du känna dig pigg och ha energi till att ta tag i saker!
Jag tror att du fastnat i tankarna att alla andra gör så mycket och du förstår inte varför du inte fixar att ens göra en sån enkel sak som att bygga den där kaninburen?
Jag tror verkligen du måste släppa dom där tankarna och tänka på dig själv istället.

Kan det "helt enkelt" vara det att du saknar nära relationer?
Nä, men jag tycker att jag har bra med riktigt nära vänner, dessutom har jag ju min familj jag står nära. Sen finns det ju ett gäng med andra i min närhet.

Trött har jag varit i flera år, oavsett om jag haft stabilt förhållande eller ej, så just relationsbiten tror jag inte fallerar min energinivå.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 377
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 110
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag blev sjuk i covid i februari 2020 och var jättedålig. Idag är jag fortfarande inte bra, kämpar med onormal förlamande trötthet...
Svar
9
· Visningar
935
Senast: manda
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 740
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar