Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du får börja prioritera de viktigaste sakerna och göra dem och göra resten någon annan gång, eller lägga de åt sidan helt.Nej, det är klart att det inte räcker, för när är det meningen att jag ska orka träna själv då? Enbart ridningen ger inte det en människa behöver i träning. Dessutom har jag ett helt hem och trädgård att sköta.
Det känns som att de flesta jag känner som har en massa energi har en partner som gör allting hemma och det är ju inte aktuellt i mitt fall då jag är ensam. Det är inte så att jag har världens högsta krav på min trädgård, men även jag måste ju klippa gräset och fixa lite, dessutom ger mina odlingar mig energi. Men det är enormt säsongsbetonat och jag tenderar att ha mer energi på sommaren än på vintern, även om det inte är bra på sommaren heller.
Jag skulle önska att jag vaknade utvilad och kände för att åka och spela en runda golf med någon vän, käka lunch på klubben och sen ha energi för att göra någonting mer den dagen än att bara försöka överleva. Jag önskar att jag kunde jobba heltid och komma hem och känna att jag var tillräckligt pigg för att åka till gymmet. Men där är jag ju inte. Allting blir liksom som ett tvång och ofta ångrar jag mig att jag bestämt någonting innan jag väl är där och är klar med aktiviteten. Men nej, jag är inte ett dugg deprimerad eller nedstämd, jag är bara energi- och håglös.
Ni som är sådär pigga och fulla med energi - var är er hemlighet? Vad äter ni och vad äter ni absolut inte? Hur sover ni? Hur tänker ni kring livet? Finns det någon stress alls i era liv?
Jag har i flera år kämpat med trötthet. Vad är ens normalt att orka med på en dag? Hur ofta känner sig andra människor lite apatiska och helst vill ligga i sängen? Nej, jag är inte deprimerad, jag tycker att jag äter bra och det blev mycket bättre sen jag insåg att jag är glutenintolerant. Men ändå, är jag typ världens tröttaste. Fattar inte hur människor orkar med att vara sådär aktiva och duktiga hela tiden. De jobbar heltid, huset är alltid i tipp topp kondition, de tränar sina egna kroppar, de tränar sina hästar, de tävlar och de verkar aldrig få slut på energi. Uppe tidigt på morgonen och i säng sent på kvällen.
Är det något fel på mig eller? Något medicinskt fel är det inte någon som hittat trots att jag ibland sökt för att jag är så orimligt trött.
Lite svar till @karamelldrottningen också.Kan du kapa ner på måstena något, för att få rum med de spontana grejerna (golfa och äta lunch med en vän t ex) utan att bli stressad över att måstena inte hinns med?
Dvs, finns det något måste som kanske vore bättre att ta bort ur vardagen?
Lite svar till @karamelldrottningen också.
Grejen är att jag verkligen har prioriterat om i mitt liv och tänkte att jag skulle få mer energi och må bättre fysiskt, men så blev det inte. Mitt liv är ganska så enkelt, jag bor i ett litet hus som inte kräver så mycket städning, jag har hästarna på lösdrift och allt som allt utom ridning tar hästarna kanske 20-30 minuter per dag. Hästarna ger ju en massa energi också, så det är ju ett bra måste.
Annars har jag inte så mycket måsten. Jag har en trädgård som ska skötas, men det är ju ett av mina intressen och jag tycker att det är kul. Det är inget som ger ångest att jag behöver klippa gräset eller hämta tomater i växthuset. Sen är det klart att nu inför vintern så finns det en hel del att göra, men som jag bara inte orkar ta tag i. Hängmattan ska monteras ner och tas in, grillen ska tas in etc. Och det är egentligen små saker att göra, men jag får liksom inte energin till att ta tag i det. Samt den där dumma kaninburen som allt material ligger i garaget och väntar på att monteras ihop, så kaninen slipper bo i garaget. Men man kanske ska göra sig av med den där kaninen, hon ger inte så mycket utan det är en kanin jag tog hand om för att familjen som hade henne inte hade mer plats (de hade ett helt gäng med kaniner redan).
Sen har jag ju ett jobb att sköta, och nu ska jag gå över på att jobba dagtid i ett försök att se ifall det ger mer energi. Tyvärr blir ju lönen sämre om jag jobbar dag, och då blir ju det ett stressmoment eftersom jag egentligen vill tjäna mer pengar och inte mindre.
Men det där köper inte jag. Jag tror inte att vi föds med så stora skillnader. Någonstans finns det anledningar till att de som har massor med energi faktiskt har det och de som är trötta jämt faktiskt är det. Handlar det om maten? Om motionen? Om allmäntillståndet? Om tänkesättet? Kör pigga människor bara på utan att känna efter? Eller är det ren placebo, man tror att man orkar mycket och därför gör man det?Vi har väl olika mkt ork helt enkelt, det som är mkt för ngn är lite för en annan.
Men det där köper inte jag. Jag tror inte att vi föds med så stora skillnader. Någonstans finns det anledningar till att de som har massor med energi faktiskt har det och de som är trötta jämt faktiskt är det. Handlar det om maten? Om motionen? Om allmäntillståndet? Om tänkesättet? Kör pigga människor bara på utan att känna efter? Eller är det ren placebo, man tror att man orkar mycket och därför gör man det?
Jag tror det beror på hur mycket energi de aktiviteter vi utför tar av oss. Den aktiviteten som du får energi av kanske tar energi av för nästa person.Men det där köper inte jag. Jag tror inte att vi föds med så stora skillnader. Någonstans finns det anledningar till att de som har massor med energi faktiskt har det och de som är trötta jämt faktiskt är det. Handlar det om maten? Om motionen? Om allmäntillståndet? Om tänkesättet? Kör pigga människor bara på utan att känna efter? Eller är det ren placebo, man tror att man orkar mycket och därför gör man det?
Jag är på den nivån att jag inte ens behöver en aktvititet för att vara helt slut. Dagar som denna när solen skiner och det är underbart ute orkar jag ta tag i mer än när det regnar. Och nej, jag är inte utbränd eller deprimerad, jag har bara ingen ork.Jag tror det beror på hur mycket energi de aktiviteter vi utför tar av oss. Den aktiviteten som du får energi av kanske tar energi av för nästa person.
Jag är på den nivån att jag inte ens behöver en aktvititet för att vara helt slut. Dagar som denna när solen skiner och det är underbart ute orkar jag ta tag i mer än när det regnar. Och nej, jag är inte utbränd eller deprimerad, jag har bara ingen ork.
Bra fråga, men det tror jag väl att jag haft? Men sjukt bra fråga, måste tänka lite på detta tror jag. Om det är ärlig ork jag haft eller om jag helt enkelt tvingat mig till saker tidigare.Men har du HAFT mer ork? Det känns som att du beskriver nåt du saknar?
Men det där köper inte jag. Jag tror inte att vi föds med så stora skillnader. Någonstans finns det anledningar till att de som har massor med energi faktiskt har det och de som är trötta jämt faktiskt är det. Handlar det om maten? Om motionen? Om allmäntillståndet? Om tänkesättet? Kör pigga människor bara på utan att känna efter? Eller är det ren placebo, man tror att man orkar mycket och därför gör man det?
Men sådär är jag med. Jag får ofta höra att jag ger energi, men det innebär ju inte att jag har någon egen. Jag ger nog intrycket att jag är så energisk och har massa bollar i luften, men jag är rätt slapp faktiskt.Tror inställningen spelar störst roll annars. Jag vill vara glad eftersom jag mår mycket bättre av det. Får ofta höra att jag ger energi eftersom jag skrattar väldigt mycket och har en positiv energi.
Men sådär är jag med. Jag får ofta höra att jag ger energi, men det innebär ju inte att jag har någon egen. Jag ger nog intrycket att jag är så energisk och har massa bollar i luften, men jag är rätt slapp faktiskt.
Vad är normal då?Men orkar du så lite då?
Det låter ju ändå som du är rätt normal?
Vad är normal då?
Jag tycker att "alla andra" orkar med hur mycket som helst. De jobba heltid, har barn, har häst, hinner ändå med at träna själva etc. Jag orkar knappt jobba jag. Jag har tagit detta med min livskris-terapeut och han säger att jag kör på för hårt när jag väl har energi, så min reserv alltid är tom och det kan mycket väl stämma, för när jag väl kommer igång så får jag mycket gjort.