Hur bevisar säljaren att denne äger ponnyn??

Sv: Hur bevisar säljaren att denne äger ponnyn??

Ja och sedan finns det ett papper till, typ som följesedel vilket brukar innehålla vem som utfört transporten/speditionen. Varifrån hästen kommer och beställningsadress/leveransadress.

Det är nog något speciellt för island då för från övriga europa får man aldrig några sådana papper.

Har importerat många hästar genom åren transporterade hit av speditör från stora välkända företag och aldrig någonsin fått några specificerade papper på någon transport.

Betalt för frakten vill de alltid ha direkt vid avlämnandet när det är utländska speditörer och på kvittot står aldrig någon specifikation mer än transport av häst. Hade vi sen inte haft företag så hade vi inte ens haft kvitto på transporten för de utländska är väldigt glada för att ta det utan kvitto när det är till utlandet så jag kan tänka mig att som privatperson har många ingenting att visa upp ens att transporten skett.

Det slarvas även friskt med hälsointygen eftersom ingen kontroll någonsin sker vid bron och då har de inte ens de papperna så då finns absolut ingenting som visar att de blivit transporterade.

Kvitton är inget standard vid utländska hästaffärer utan något man får be om specifikt för det är inget de automatiskt har skrivet där är det vanligaste att pengarna byter hand mot papperna och sen är affären klar.

För man över pengarna till säljarna så har man ju kvittot från banken på överföringen.

En annan anledning till att säljaren i detta fallet påstår sig inte ha kvitto kan ju även vara att hon köpt ponnyn mkt billigt och inte vill skylta med vad hon gett för den.

KL
Jag kan tänka mig en anledning till om det handlar om någon som tar in flera hästar på en gång. Vilket inte alls är ovanligt om det är någon typ av hästhandlare det handlar om. Då kan det finns kvitto men det kan vara på alla på en gång i klump. Typ X antal hästar till ett pris av X antal kronor.

Så att säljaren inte kan visa något på en häst som är införd från ett annat EU-land behöver inte vara något konstigt. Att det sedan kan finns annat som gör att TS inte litar på säljaren är ju en helt annan sak.

Nej från Island går det till på helt annat sätt, och helt andra papper. Det här gäller Tyskland, Danmark alltså EU länder.

Jag har importerat ett antal ponnyer från Tyskland. Med dessa har följt ett ägarbevis (Eigentumsurkunde/Certificate of ownership) samt hälsointyg (Gesundheitsbescheinigung für den Handel zeishen den Mitgleidstaaten der EWG). Detta sista intyg kan man slarva bort, giltigt 48 tim om jag minns rätt.

Som jag har förstått så skall ägarbeviset, utskrivet av avelsförbundet (som vid omregistrering i Sverige ersätts med ett svenskt ägarbevis) följa ägaren, vid försäljning underskrivs ägarbeviset av säljare och köpare med försäljningsdatum (ej summan) och köparen erhåller ägarbeviset som man ska vara rädd om och som används vid vidare försäljning.
Så har jag hanterat det så sent som vid försäljning för ett par år sedan av vår sista ponny, - om det finns officiella regler för detta förfarande vet jag inte men då kan köparen känna sig trygg? Kanske bara ett sätt att komplicera saker.
Ett vanligt kvitto borde väl också gälla.

Jag har importerat ett antal ponnyer från Tyskland. Med dessa har följt ett ägarbevis (Eigentumsurkunde/Certificate of ownership) samt hälsointyg (Gesundheitsbescheinigung für den Handel zeishen den Mitgleidstaaten der EWG). Detta sista intyg kan man slarva bort, giltigt 48 tim om jag minns rätt.

Som jag har förstått så skall ägarbeviset, utskrivet av avelsförbundet (som vid omregistrering i Sverige ersätts med ett svenskt ägarbevis) följa ägaren, vid försäljning underskrivs ägarbeviset av säljare och köpare med försäljningsdatum (ej summan) och köparen erhåller ägarbeviset som man ska vara rädd om och som används vid vidare försäljning.
Så har jag hanterat det så sent som vid försäljning för ett par år sedan av vår sista ponny, - om det finns officiella regler för detta förfarande vet jag inte men då kan köparen känna sig trygg? Kanske bara ett sätt att komplicera saker.
Ett vanligt kvitto borde väl också gälla.

Det är olika för olika förbund många har inga lösa ägarbevis utan passet är så att säga enda handlingen. Är ju tom samma här hemma i sverige vissa rasförbund har lösa ägarbevis andra inte.

Det bör ju vara registrerat i den förening hästen har passet ifrån.

Vet att iaf Hästavelsförbundet är restriktiva med att lämna ut uppgifter, men om du ställer fråga om XX är ägare och förklarar situationen så ska det inte vara något problem!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 715
Senast: Enya
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 977
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II
  • Sabotage?