Hur bevisar säljaren att denne äger ponnyn??

S

Samevil

Nån som kan ge mig råd och tips??

Jag har en ponny som jag tänkt att köpa. Problemet är att ägaren inte har några papper som helst som kan bevisa att hon äger den.
Ponnyn är en import. Jag har passet och står för försäkring och har ponnyn hemma. Jag har sökt info om ponnyn men hittar inget.
Alltså det kan ju hända att säljaren helt ärligt inte har några papper. Det är hon som har tagit ponnyn till Sverige.
Nu är frågan,hur gör man i ett sådant här läge??

Sv: Hur bevisar säljaren att denne äger ponnyn??

Har du någon anledning att tvivla på att det är hon som är ägaren?

Ja alltså om ägaren är den som importerat hästen så torde det ju finnas papper på det.

Det har varit lite omständigheter i denna historien som fått mig att fundera lite och gjort mig tveksam.

Ja jag tycker också att det borde finnas nåt papper iallafall. Men allt kan ju hända,då menar jag att man kan slarva bort dom på nåt sätt. Men tycker ändå det skulle vara konstigt.

Om du har en magkänsla som säger att det är underligt - då är det förmodligen något konstigt också. Magen ljuger inte.

Så sant så Lovisaleonora_
Men samtidigt vill man ju inte tro det värsta om alla heller =)
Är i en situation där jag inte vet hur jag ska gå tillväga.

Det handlar inte om att tro det värsta. Det handlar om att utvärdera situationen. Känns det konstigt vill jag slå vad om att det inte beror på EN händelse (att pappren inte finns), utan att det grundar sig i betydligt mer. Även om du kanske inte tänker på det just nu.

Om hästen är "importerad" från ett annat EU- land behöver det inte finns några papper på det. Det är fri rörlighet på "varor" inom EU. Det som behövts har varit ett hälsointyg vid transporten men inget annat. Det behövs inte heller anmälas någonstans om alla papper (pass och hälsointyg) finns vid gränspassagen.

Inga kvitton = ingen handel. och då menar jag kvitton från den förre ägaren + lite historik.

Ja det förutsätter att du hämtar hästen själv, vilket få gör. I de flesta fall anlitas en speditionsfirma och då finns papper även om hästen kommer inom annat EU land.

Nu skriver du inget om åldern på ponnyn men passkrav kom i många fall mkt tidigare utomlands än vad de gjorde i Sve.

Har själv importerat 2 st hästar från Holland, den första redan 2007, och han var både chippad och hade självklart pass. Han är numera reggad i ASVH och iom att jag aldrig träffat ägaren så kunde jag ju bara bevisa min ägardel via mail och som sagt inga problem för de finns ju..

Samma sak med den andra jag importerade, även där kan jag ju bevisa min äganderätt med mailkonversationen med fd ägaren =)

Så ja din säljare borde def kunna påvisa sitt ägarskap på nåt sätt !!!

Ja det förutsätter att du hämtar hästen själv, vilket få gör. I de flesta fall anlitas en speditionsfirma och då finns papper även om hästen kommer inom annat EU land.
Vad menar du då för papper?
Jag har aldrig fått annat än en räkning på själva transporten och ofta står det bara häst inte vilken häst.

Säkraste sättet är att du tar kontakt med den som sålt ponnyn till den du ska köpa av.

Tycker själv att det borde finnas nåt slags kvitto på att hon köpt ponnyn i Holland. Den ska vara uppfödd i Tyskland och sen kommit genom Holland och hit. Men det kanske inte är så viktigt att skriva sånt när man köper en häst där.

Vad menar du då för papper?
Jag har aldrig fått annat än en räkning på själva transporten och ofta står det bara häst inte vilken häst.

Ja speditionspapper brukar ju innehålla regnummer samt mottagare, om inte annat så är ju det en bit på väg.

Jag har aldrig fått något regnummer på ett sådant papper. Det som det möjligen står är var hästen åker från och till men inget som kan identifiera hästen.
Vilket faktiskt ställt till det ibland när det varit olika som ska stå för frakten.

Får jag tillägga att jag har ett sådant papper där det står att ponnyn ska transporteras till den s.k. ägaren men det finns inget namn på transport firman,inga datum och ingen signatur. Där står hästens namn,chipnummer och ponnyns dåvarande ålder. Och till vilken adress den ska transporteras till.

Får jag tillägga att jag har ett sådant papper där det står att ponnyn ska transporteras till den s.k. ägaren men det finns inget namn på transport firman,inga datum och ingen signatur. Där står hästens namn,chipnummer och ponnyns dåvarande ålder. Och till vilken adress den ska transporteras till.

Ja och sedan finns det ett papper till, typ som följesedel vilket brukar innehålla vem som utfört transporten/speditionen. Varifrån hästen kommer och beställningsadress/leveransadress.

Har hästen holländskt, tyskt eller svenskt pass?

Du skrev att den är chippad, kan du ringa eller maila till den förening som hästen är registrerad i? Du har chipnummret så då borde de kunna kolla upp vem som är senast registrerad ägare.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 714
Senast: Enya
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 977
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30