Hur betala?

Q

Qvip

Om man blir stämd på en större summa pengar, och förlorar, men inte har pengarna, hur betalar man då?
Kan man upprätta en betalningsplan?
Eller måste man sälja allt man äger och har? :crazy:

man tar väl lån? förutsatt att du kan betala av lånet till banken så är det inga problem att ta lån..

forst och framst maste man nog gjort nagot fult for att kunna bli stamd pa en stor summa pengar i sverige!

for det andra far man nog antingen ta ett lan och gar inte det och fodringsagaren inte far sina pengar kan det nog bli fraga om utmatning. :crazy:

Hmm..ja, jag skrev nog lite otydligt om vad som är en stor summa pengar.
Det är inga miljonbelopp det handlar om, utan vad som är en stor summa för mig, pengar jag inte har.
Och som student misstänker jag att jag inte kommer kunna ta något lån.
Något fult har jag inte heller gjort, men stämd har jag blivit ändå, och jag hoppas givetvis (och vågar nog tro) att jag inte kommer att förlora, men om, alltid ett om :p, kan det vara bra att veta vad som händer då. :)

*Suckar tungt*
Är det kärringen som spökar? Hoppas att hon får betala hela kalaset, den maran :devil:. Jag tycker att du ska höra med din hemförsäkring och kolla upp vad ditt rättskydd täcker, dom kan säkert ge dig lite råd och tips annars om hur saker brukar fungera.
Lycka till

Den som blir tilldömd en summa pengar kan be kronofogden om handräckning för att få sina pengar om den som ska betala inte har pengarna eller inte betalar frivilligt. Den som ska betala kan göra en avbetalningsplan med kronofogden.

Måste bara få "prata" med en i samma situation.
Jag har också blivit stämd utan att ha gjort något.
För mig är detta oerhört jobbigt och jag mår piss över det.

Har du lust att berätta för mig vad som hänt (i korta drag om du vill)och hur du upplever det.

Kram Åsa

Visst är det hon. :smirk:
Hur kunde jag tro att det var över? :crazy:
Jag har kollat med hemförsäkringen och har genom den rättsskydd, som täcker 20% av kostnaderna om vi förlorar, men inte den summan hon vill ha av oss, den får vi då betala ur egen ficka.

Förra året mellan oktober och november hyrde vi ett litet hus av en person, det var tänkt att vi skulle hyra minst fram till juni -04.
Men så fort vi hade betalat första hyran och dep. avgift blev hon minst sagt underlig och hittade på en massa konstiga saker.
Sprang på tomten i ett, byggde hus och kojor och "hästboxar", följde efter och skrek och levde om så fort vi visade oss, smög runt på tomten om nätterna, stal saker, släppte ut min ponny, gjorde intrång i huset, hotade att skjuta oss, misshandel mm mm, listan kan göras hur lång som helst.
Till hennes nackdel, skickade hon en torped som stövlade in i huset och avslutade sitt besök med att säga att vi skulle vara ute ur huset innan månadens slut (november) och kort därefter sa hon det själv, att vi skulle ta våra saker och försvinna ut ur hennes hus.
Det var precis vad vi gjorde.
Nu stämmer hon oss för kontraktsbrott.
Jag önskar verkligen att jag kunde säga att vi inte kan förlora, men vi har fått veta av polisen att hon har satt det här i system.
Hyr ut ett hus och en gård och gör sen livet till ett helvete för hyresgästerna så att de ska ta sina saker och fly, för att då kunna stämma dem för kontraktsbrott.
Det tråkiga är att hon i en del fall fått rätt. :crazy:
Men också förlorat.
Visst fan är det jobbigt! :crazy: :(
Jag känner inte alls för att dra på mig en stor skuld som jag måste sitta och betala av lång tid framöver.
Absolut inte för den här personens skull!! :mad:

Har hon redan stämt Dig?? Ta i så fall kontakt med en jurist så fort som möjligt som kan hjälpa Dig med att lämna in svaromål som blir korrekt skrivet redan från början. Om det hela sedan skulle leda till rättegång är det viktigt att allt blir rätt från början i den här typen av mål. Att själv föra sin talan är mer än riskfyllt.
Du borde dessutom kunna ha användning av att hon betett sig så här innan eftersom det styrker Din version av händelserna.

Och..även om Du skulle förlora...Du blir inte tvungen att sälja allt. Har Du inte pengar kommer ärendet lämnas till Krf för hantering. Då kan Du kanske också få hjälp med att upprätta en betalningsplan...om nu Din fordringsägare går med på det. I annat fall kommer man att göra utmätning..och för det fall Du inte har något...så blir det helt enkelt inga pengar för henne i den vändan.
Å andra sidan kanske det kan vara mycket värt att försöka träffa någon form av uppgörelse i saken eftersom det i mina ögon verkar otroligt jobbigt att behöva ha med eländet att göra...det kanske kan vara värt några kronor att slippa allt?????

Hoppas det löser sig...

och...till Dig som påstår att man måste ha gjort något fult för att bli stämd i Sverige....under vilken sten bor DU????
Vem som helst kan stämma vem som helst på vad som helst......

det låter som du har råkat ut för en VÄLDIGT sjuk (alternativt ond) människa. :mad:

jag håller tummarna för dig! :)

Tack för svaret!
Stämningen är redan gjord.
Advokat är kontaktad, vi ska dit nästa vecka för att gå igenom allt och ge honom alla papper vi fått av henne.
Han ville i god tid sätta sig in i allt och inte bli tvungen att göra det 3 dagar innan en ev. rättegång, och det låter väl seriöst(?).
Jag betalar inte ett öre till människan om jag inte blir tvingad till det.
Utmätning är jag lite rädd för, möbler och sån´t man måste ha för att kunna leva skäligt får man väl behålla?
Kan dem ta djur, tex häst?
Är det förbjudet eller väldigt fult att i så fall skriva över sin häst på någon annan?
Hur lång tid tar det på ett ungefär, om hennes juridiska ombud tycker att det är värt att driva det här vidare, innan det blir rättegång, någon som vet?

Hästen kan säkerligen bli utmätt om ni skulle bli dömda att betala henne pengar. Det händer ju då och då att Kfm har hästannonser ute.

Usch, otrevlig situation...Då det hela verkar vara ett tingsrättsfall kan man redan där, med hjälp av advokaten, lägga fram en avbetalningsplan ifall man förlorar. Då har man det fastställt där och sköter man det så går det inte till kronofogden. ;)

beroende pa hur stor summa pengar det handlar om sa kan du i tex Sparbanken fa sa kallade medlemslan om du ar med i facket.

Vilken soppa, har ni polisanmalt torped incidentenm, finns det tidigare hyresgaster ni kan kontakta?

Låter utmärkt att Du avtalat tid med advokat.
När det sedan gäller utmätningen får man behålla allt man behöver för ett normalt liv...såsom alla hushållsapparater och sånt. Hästar kan man naturligtvis utmäta under förutsättning att man tror att de kan ge några pengar vid en försäljning. Emellertid är det min erfarenhet att man i det längsta försöker undvika att utmäta djur.
Och..frågan om det är fult att skriva över hästen är egentligen bara upp till ens eget samvete...men det är heller inte säkert att det räcker...man kan från fordringsägarens sida i värsta fall återvinna hästen om man tror det är en skenmanöver...särskilt då om man inte fått nämnvärt med pengar för hästen.
Men..förbjudet är det inte alls att skriva över hästen.

Och..det kan ta precis hur lång tid som helst innan det blir någon rättegång...och då menar jag år. Och därefter kan man överklaga...
Hoppas Du får ordentligt med hjälp av advokaten...så att Du slipper eländet framöver..

Vilken smet! :crazy:

Trodde allt var avklarat med kärringen. :mad: Hon har i alla fall inte visat sig något mer sen den där gången jag berättade om. Usch, hoppas hon håller sig borta.

Usch usch usch!
Vilken eländig soppa!
Hoppas verkligen att det löser sig för dig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 406
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 109
Senast: Tualma
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 173
Senast: Strandad
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 324

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka