Hur berättade ni?

K

katjaKaj

Hur och när (i vilken vecka) berättade ni för era föräldrar att ni var med barn?
Ringde ni eller sa det face to face? Hur var deras reaktioner?

Har en kompis som var på ultraljud och tog bilden och häfta på en lapp där det stod "Hej, här är jag. Om allt går som det ska ses vi 5 maj." (Något liknande)

Jag behövde inte ens berätta, utan det var mamma som frågade eftersom vi började leta efter större boende. Hennes reaktion var lååång tystnad. Stackarn, visste inte ens vad hon skulle säga.

Sv: Hur berättade ni?

Ha ha, det där med att visa UL bild. jag visade min för min dåvarande chef och frågade honom vad han trodde.
Han trodde att det var ett utmattningsbrott på en vevaxel.

Svärmor fick en mugg i pressent i v12 där det stord "farmor"!

Mina föräldrar berättade min sambo för (och jag satt tyst i ett hörn) då jag tyckte det mest bara var pinsamt... v12

Min bästa kompis lyckades jag aldrig få orden ut förrän hon berättade att hon var gravid (då var hon i vecka 18) å jag låg då två månader före :angel: (v 26)

Jag vet inte hur vi ska berätta än. Är i vecka 8 nu och vi har tänkt vänta till v 12 om vi inte blir "tvungna" att göra det innan. I helgen mådde jag lite halvrisigt och blir det värre kommer väl folk att börja misstänka snart... T.ex ska jag springa ett lopp på torsdag och hela avdelningen på jobbet utgör ett lag. Jag är den som brukar placera mig rätt högt upp i resultatlistan. Nu känner jag mig inte i form att springa så fort jag kan och dessutom ska man ju inte träna med för hög puls som gravid. Så ställer jag upp kommer jag att jogga dom 5 km på 30 min och då kommer folk att undra varför jag inte sprang fortare...

Vi måste börja titta på ny bil snart. Blir det så att vi köper en inom några veckor kommer vi nog bara att åka hem till mina föräldrar och visa upp den och säga att vi måste ha stor bil nu när vi ska få tillökning! :D

Berättade i v.10, på sambons födelsedag när alla (närmsta) släkten på båda sidor var samlade. Alla blev glada, de har tjatat ett tag: "nu är det väl ändå snart dags?" :)

Berättade på min födelsedag genom att baka en tårta med beräknat datum på. När tårtan kom in så satt alla och tittade på den och ingen fattade vad det stod. Då sa jag att det där är datumet för när vår bebis kommer. Både mamma, pappa och svärfar började gråta av lycka. Svärmor nickade och sa typ "jag visste att det var något på G".

Till alla kompisarna berättade vi på kvällen när jag fyllde år genom att skåla i champange. Precis innan skålen hällde jag mitt dricka i sambons glas och då sa sambon att vi skulle ha bebis. Flera av kompisarna blev tårögda och sen vart det hurra rop. Ganska lyckat. Var i vecka 13 när vi berättade.

Lillesyrran fick veta dagen innan alla andra. Vi satt på Mc Donalds och skulle precis gå på konsert i Globen. När hon hade proppat in en riktigt stor tugga i munnen så kläckte jag ur mej att hon skulle bli moster. Tur att hon hade hamburgare i munnen eftersom hon skrek rätt ut. Hi hi. Sen började hon böla.

Måste säga att det är kul att berätta när man vet att folk kommer bli glada :)

Mvh Miks

En släkting till mig gav ett ultraljuds-bild till sin mamma på hennes 60-årsdag då hon var i 12 v. Det blev ett lyckat kalas med glädjetårar och tårta! :)

Vi berättade någon gång e v 12. Eftersom min mamma är dement, fick jag berätta det "rakt ut", utan gissningslekar. Min mamma blev glad, men har inte kvar så stort känsloregister. Min pappa sa inget öht, han bryr sig bara om mamma. Blir lite sorgsen när jag tänker på det.

Makens föräldrar fick varsin utskrift på UL-bild som de fick instruktioner att vända på "3" och gissa. Rätt gissning skulle vinna en fin sak sa vi. På 3 vände de och svärmor skrek "FOSTER", men fattade ändå inte vad som skulle hända. :D

Fast sen grät de båda två. Av glädje hoppas jag! :D

Min pappa grinade (av lycka ska tilläggas) räknade ut det själv då jag spydde hela tiden.
Min mamma va lite negativ i 5 minuter hon fick veta direkt jag testat plus.
Svärmor och svärfar gratulerade, fick veta på sin födelsedag via gratulationskorten, dom delar födelsedag men är inte tillsammans.

Jag var i vecka...11-12? Då dom sista fick veta. En del kompisar fick veta i v 20+ för då syntes det litegrann.

Ingen av dom trodde dom skulle få barnbarn alls, någonsin då vi sagt nej tidigare ;) Så överlag positivt å nu vill dom gärna ha fler. Men vi har sagt nej... än så länge ;) Våran dotter är enda barnbarnet på båda sidor. Min å makens bröder är 21 respektive 23 och knappast på G att skaffa smått på ett par år.... om ens nånsin ;)

Mamma fick veta i v.9 ungefär.
Berättade inte på något speciellt sätt då graviditeten inte var någon big deal för mig just då (har ju hunnit ändra mig på 30 veckor nu :p).

På min sambos och hans mammas födelsedag (hon fick honom i födelsedagspresent typ :D) var vi på ultraljud och fick reda på att jag var i v.13.
Sms:ade ultraljudsbilderna och skrev grattis.
Hon började gråta och tyckte att det var den näst bästa födelsedagspresenten hon fått :D.

Jag gav dem "Stora barnbarnsboken" (nåt sånt), sen tog det inte många hundradels sekunder :D

Edit: I vecka 12 har jag för mig.

Senast ändrad:

Vi berättade för den närmsta familjen (föräldrar+syskon) och för de 4 närmsta vännerna i v. 7. Familjen var planerad men inte vännerna.

Det var min födelsedag då vi berättade, till pappa så blev det ett simpelt "du ska bli morfar i april". Han blev överlycklig och jag tror jag skymtade en tår. :D Min syster fick reda på det några dagar innan, jag kunde inte hålla mig.
Eftersom sambons föräldrar redan är farmor och farfar sen innan så frågade vi om de skulle orka med ett barnbarn till, och det skulle de ju. Leveranstiden var lite lång dock sa sambon, de ska ju få vänta till april. Ungefär samma sas till sambons bror+tjej, vi frågade om deras lillkille var sugen på kusin. Dom blev nog gladast av alla tror jag, rena lyckodansen när dom fick veta haha.

Närmsta familjen gick som sagt väldigt smärtfritt att berätta för, alla blev glada och tyckte det var jätteskoj. Vännerna blev det lite annat med, var inte alls planerat att vi skulle berätta för dem så tidigt.
Under kvällen så firade vi mig tillsammans med de närmsta vännerna, och eftersom jag självklart inte drack något blev det ett jäkla tjat om det. Jag sa flera gånger att jag inte mådde bra men tjatet fortsatte. Till slut blev jag så förbannad att jag skrek något om att jag var vuxen, kunde fatta egna beslut och inte ska behöva förklara för dom varför osv. Blev superledsen efter det, så sambon och jag pratade igenom allt och kom överens om att berätta för vännerna just för att göra det lite enklare.
Vännerna hade ju redan anat men när de fick svart på vitt så blev det rena lyckoruset där med. Glädjetårar från alla, vilket inte alls var väntat. :)

Resten av familjen och vänner/bekanta tar vi lite nu och då, vissa bekanta kommer vi inte säga något alls till utan de får veta när det syns på mig helt enkelt. :)

kl

Jag tog ett kort på grav testet och mailade mamma och pappa och skrev något i stil med Gissa vem som ska bli mormor/morfar. Vi testade positivt tidigt på morgonen den 6 maj, och några minuter senare var mailen skickade =)

Svärmor och svärfar berättade vi för samma dag fast på kvällen. Min mans mormor blev begravd den dagen och därför ville vi inte säga något förän begravningen var färdig och vi satt i lugn och ro tillsammans på kvällen. Ett liv togs ifrån oss men nyheten om ett nytt litet liv gjorde dagen väldigt speciell. Jag har för mig att Micke sa något i stil med "Vad tycker ni om att bli farmor och farfar då?".

Resten av familjen och släkten fick veta allt eftersom, men alla visste om det innan v 12 =).

//julia

kl

vi berättade i v 16 för sambons föräldrar,kunde ha berättat tidigare för vi visste att de skulle bli överlyckliga, men eftersom jag inte var riktigt lika säker på pappas reaktion och de har bra kontakt så vågade vi inte.
vi bjöd ut dem på restaurang och sa efter en stund att vi har nåt att fira. Vi, säkert högröda i ansiktet han titta på varandra en millisekund innan svärmor reste sig upp (snabbt!) och utbröt (högt!) SKA NI GIFTA ER???!!!
-NEJ NEJ de ska ha barn!! berättade/gissade hans småsystrar

pappa i v17, ena syrran runt v15, den andra v18
Jag var rädd att pappa skulle tycka att det var för tidigt för oss att skaffa barn, att jag var för ung och att vi inte skulle ha råd.
Vi satt och pratade om huset och han sa nåt om att ja men ni får ju ha det orenoverat och så ett tag, och ni är ju ändå bara två så det spelar ju ingen roll. Dan sa då att vi har ju nåt att berätta.. jag var så himla nervös (hade spelat upp detta i huvudet ett otal gånger med negativ reaktion) att jag började gråta. Pappa ndrade då vad det var, och jag fick ur mig att vi är inte två så länge till..... sen var det en tystnad som varade säkert i... två sekunder, men som kändes som en timme i mitt huvud.
-Oj vad roligt! Grattis! jag anade nästan att det var det!
Jag drog en stoooooor lättnades suck! han undrade när det var dags och jag sa oktober
-Oj det är ju bara tre månader sa han, funderade en stund och kom på att det var ju faktiskt fem ;) Han:
-Men det syns ju inget på dig!sa han. Eller jo, lite bred om arslet har du ju blivit, det har jag sett...:grin:

Hittills har jag inte fått höra en enda negativ sak av min underbara pappa, men med tanke på vad han har upplevt borde han tycka att varje nytt liv är fantastiskt.

Första barnet skickade jag ett mail och berättade var 19 år då men bodde med pappan.
Började typ med: Hoppas att ni sitter ner nu :-)

Jag var skit nervörs innan de ringde och gratulerade, de har varit positiva hela tiden.

Var i ca v 8-10.

Andra barnet ringde jag och berättade bara, då kändes det intesom en lika stor grej.
Var nog i vecka 5-6.

Jag köpte två flaskor skumpa och kort till det och skrev nått i stil med att " Nuu du pappa/mamma ska du bli uppgraderad till morfar/mormor! Den 12 feb kommer det en skrikande skitande snorunge som vi kommer att älska mest av alla på hela jorden"

pappa sa, de hade jag redan förstått :)

mamma sa, buuuuuuhuuuuuuuuuu ska jag bli mormor!!!?? (överlycklig);)

Då var vi i v10 tror jag.

Till svärmor sa min sambo´" mamma, skulle du kunna ta Fille på bete här nästa sommar? Vi kommer att vara lite upptagna då.
Svärmor - "vadå!? ska ni ha barn?? och sen ett stort leeeeende:D

Berättade för mamma redan i vecka 5 typ... Testade positivt ensam på ett hotellrum i USA, och bröt ihop totalt, var inte planerat eller nått ju... Var där på semester med mamma, pappa och lillebror, så familjen visste om det 2 veckor innan sambon :p Mamma blev överlycklig, pappa likaså när jag även berättade det för honom några dagar senare, trots att jag själv var livrädd och störtbölade när jag berättade för dom

Minns inte riktigt hur jag sa det, men tror det var ganska rätt på ;)

Hej!

Jag var bara i vecka fem när min mamma fick reda på det... Jag och min sambo hade bara vetat om det i fyra dagar :)
iallafall så kom min mamma hit för jag skulle fylla år. Jag mådde fruktansvärt illa, men försökte låtsas som ingenting. Gick inte så bra kan jag tillägga. Jag höll på att tuppa av och medans jag stod på alla fyra med huvet i en hink alldelens blek och kallsvettig ropade mamma, JAAAA du ska ha barn!! GUD va kul!!!! Kunde inte riktigt hålla med just då :crazy:

Svärmor och svärfar fick nog reda på det ett par dagar senare och de blev precis lika glada!

Jobbet fick också reda på det väldigt tidigt, kanske i vecka sju. Jag blev sjukskriven i en månad då jag inte ens tog mig ur sängen pga av illamåendet.

Egentligen vill vi ju vänta med att tala om det, iallafall till vecka 13, men vad göra :grin:

Nu är Martin snart 4 månader och världens bästa gullunge :love:

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 880
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 845
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 370
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 216

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Freestyle och htm
  • Hönstråden II

Hästrelaterat