Hur bemöter man ett barn på väg att bli överviktig?

Sv: Hur bemöter man ett barn på väg att bli överviktig?

Blir man mättare på gröt eller fil än på smörgåsar? Om brödet är vettigt, så är det ju snarare mer mättande med smörgås än med gröt. Jag tycker också att du verkar ha stora förväntningar på att hon ska äta massor till frukost, både gröt/ägg/fil och smörgås - hon kanske inte är nån stor frukostätare? En vanlig vardag skulle jag få i mig fil eller gröt eller smörgås, och ägg inte alls, det är för mastigt tidigt på morgonen. Propsar du på en jättefrukost, så lär du ju in att man ska äta massor fast man inte vill ha och inte är hungrig, och det kanske inte är så bra om man har lätt att lägga på sig.

Om problemet med smörgåsarna är att hon har massor med smör och pålägg på, så prata om det istället. Då är det ju inte smörgåsarma i sig utan hur hon äter sina smörgåsar som är problemet. Äter ni så allihop, eller bara hon?

Sen, mellanmål på förmiddagen för en nioåring? Varför det, såvida ni inte äter extremt tidig frukost? (Och i så fall är det ju verkligen inte konstigt ifall hon inte orkar få i sig en grovarbetarfrukost med ägg, gröt och smörgåsar så tidigt).
 
Sv: Hur bemöter man ett barn på väg att bli överviktig?

Känner att jag kanske ska förtydliga mig lite med att jag vill diskutera lite kring vilket eget ansvar man kan lägga på en nioåring, och hur man tar upp såna här känsliga ämnen utan att det orsakar ätstörningar liksom. Man känner sig ju så hemsk när ungarna säger att de är mer hungriga och man säger nej, fast man vet att de ätit tillräckligt egentligen. Men självklart ska man inte ha dåligt samvete för att man erbjuder dem att äta mer av annat istället, t.ex sallader.
 
Sv: Hur bemöter man ett barn på väg att bli överviktig?

Om frukosten är på fritids kanske du måste säga till ändå. Det är väl säkert just skogaholmslimpa som ätes och det kan man ju äta hur mycket som helst av utan att blir riktigt mätt samtidigt som det är onyttigt.

Två smörgåsar med ost eller en dubbelmacka ska räcka mer än väl ända till lunch väl? (eller kanske tre om man växer?) För mycket frukost påverkar tydligen att man äter mer hela dagen enl ny forskning.

(Jag blir jättehungrig efter två timmar även på en dubbel portion havregrynsgröt. En smörgås håller till lunch.)
 
Sv: Hur bemöter man ett barn på väg att bli överviktig?

Gräddfilsdipp kan man ju göra själv fast i stil med t.ex aioli. Vill minnas att det är en del socker och skräpprodukter i vanlig dipmix. Nu vet jag dock inte vad ts använder för något, om det är färdig eller egenblandad.

Jag blandar ofta egen dipp/sås/whatever till grönsaker. I regel med salt, chili, paprika eller med salt och något med mer örter. Då jag är tokig i vitlök kommer även det med som smaksättning till båda varianterna.
 
Sv: Hur bemöter man ett barn på väg att bli överviktig?

Känner att jag kanske ska förtydliga mig lite med att jag vill diskutera lite kring vilket eget ansvar man kan lägga på en nioåring, och hur man tar upp såna här känsliga ämnen utan att det orsakar ätstörningar liksom. Man känner sig ju så hemsk när ungarna säger att de är mer hungriga och man säger nej, fast man vet att de ätit tillräckligt egentligen. Men självklart ska man inte ha dåligt samvete för att man erbjuder dem att äta mer av annat istället, t.ex sallader.

Eller så har du grönsakerna i maten istället för bredvid, så kan man ta mer mat om man vill utan att bli tjock. Sallad blir då jag åtminstone inte ett dugg mätt på, såvida den inte innehåller typ potatis, kyckling, ägg, linser eller liknande. Så om jag inte blivit mätt av maten blir jag inte gladare av att äta lite grönsallad med gurka eller rårivna morötter.
 
Sv: Hur bemöter man ett barn på väg att bli överviktig?

Det vet jag faktiskt inte, det är nog helt olika från barn till barn.

Mina föräldrar sa bara helt enkelt att du kan inte äta hur mycket som helst och det där är inte nyttigt, man brer inte så mycket smör, en kaka. De var inte jättesmidiga helt enkelt, men det funkade hyggligt. (var aldrig mer än övre normalviktig) hade nog funkat ännu bättre, nästan brilliant, om de inte sagt att jag var rund (med negativ ton) också.
 
Sv: Hur bemöter man ett barn på väg att bli överviktig?

Blir man mättare på gröt eller fil än på smörgåsar? Om brödet är vettigt, så är det ju snarare mer mättande med smörgås än med gröt. Jag tycker också att du verkar ha stora förväntningar på att hon ska äta massor till frukost, både gröt/ägg/fil och smörgås - hon kanske inte är nån stor frukostätare? En vanlig vardag skulle jag få i mig fil eller gröt eller smörgås, och ägg inte alls, det är för mastigt tidigt på morgonen. Propsar du på en jättefrukost, så lär du ju in att man ska äta massor fast man inte vill ha och inte är hungrig, och det kanske inte är så bra om man har lätt att lägga på sig.

Om problemet med smörgåsarna är att hon har massor med smör och pålägg på, så prata om det istället. Då är det ju inte smörgåsarma i sig utan hur hon äter sina smörgåsar som är problemet. Äter ni så allihop, eller bara hon?

Sen, mellanmål på förmiddagen för en nioåring? Varför det, såvida ni inte äter extremt tidig frukost? (Och i så fall är det ju verkligen inte konstigt ifall hon inte orkar få i sig en grovarbetarfrukost med ägg, gröt och smörgåsar så tidigt).
Oj, nej nej, jag vill inte alls att hon ska få i sig en grovarbetarfrukost. Tvärtom, skulle aldrig få för mig att berömma ungarna för att de ätit mycket. Jag har bara gett exempel på annan mat än mackor, självklart inte alla sorterna på en gång, eller varje gång. Självklart är det ok att äta mackor också bara de är vettigt balanserade. Hon är ingen frukostmänniska helt enkelt, men hon äter ibland för dåligt för att komma igång ordentligt, ibland i mängd (försöker hoppa över frukost) och ibland i näringsinnehåll. Problemet är som du säger mer hur hon äter sina smörgåsar. Alla ungarna vill gärna försöka leva på pålägg om de fick, "för det är ju så gott". Varför vet jag inte. Kanske helt enkelt för att det är gott? Vi vuxna äter inga stora mängder mat. Jag tror faktiskt inte det är några stora problem med våra kostvanor, mer än små ändringar på flera håll.

Mellanmål på fm är det skolan som vill ha. Hemma äter vi sällan det, de tar en morot eller en frukt om de skulle bli sugna i så fall.
 
Sv: Hur bemöter man ett barn på väg att bli överviktig?

Gräddfilsdipp kan man ju göra själv fast i stil med t.ex aioli. Vill minnas att det är en del socker och skräpprodukter i vanlig dipmix. Nu vet jag dock inte vad ts använder för något, om det är färdig eller egenblandad.

Jag blandar ofta egen dipp/sås/whatever till grönsaker. I regel med salt, chili, paprika eller med salt och något med mer örter. Då jag är tokig i vitlök kommer även det med som smaksättning till båda varianterna.

Aha, jag förutsatte att det var hemgjord gräddfilsdipp, att äta en massa gräddfil ofta innan maten är kanske inte jättebra. Om det dessutom är ngt slags mixblandning i så ännu bättre att sluta.

Men då antog jag, flera gånger i veckan, innan maten. På fredagar/lördagar istället för chips är ju brilliant, även med påse.

Grönsaksstavar innan maten serveras är jättegott :) (utan dipp)
 
Sv: Hur bemöter man ett barn på väg att bli överviktig?

Låt henne slippa frukost, en frukt bara kanske, ett glas mjölk? och ge en macka till mellanmål?

Lite knäppt kanske, men som tanke bara. Protestera ni om den är idiotisk. men jag känner igen problemet. Jag kan inte äta tidigt på morgonen utom extremt sött. Jag brer macka hemma och tar med till jobbet, en timmas restid. På lördagar rider jag 8 och glömmer oftast frukost och äter efteråt.
 
Sv: Hur bemöter man ett barn på väg att bli överviktig?

Aha, du menade så. Ja självklart kan man göra dippen även på yoghurt eller filmjölk om man så önskar. Det gör jag med om det är vad som finns hemma men jag är inte särskilt rädd för fett utan passar mig bättre för socker och vitt mjöl om jag ska vara nyttig.
 
Sv: Hur bemöter man ett barn på väg att bli överviktig?

Men då antog jag, flera gånger i veckan, innan maten. På fredagar/lördagar istället för chips är ju brilliant, även med påse.

Grönsaksstavar innan maten serveras är jättegott :) (utan dipp)

Grönsaksstavar är ofta vårt lördagsgodis :D och mycket uppskattat av barnen.
 
Sv: Hur bemöter man ett barn på väg att bli överviktig?

Om hon äter massor med smör och pålägg på mackorna, och alla barnen gör det, så skulle jag faktiskt prata om det. Det är ju inte bra för någon av barnen att äta då, oavsett vad de väger idag. Kan man få med sig hemifrån att en vanlig macka inte ska en massa smör och pålägg, så tror jag man har nytta av de sen.

Lära in lite måttlighet, helt enkelt. Man vräker liksom inte i sig av det goda och kaloririka, äter massor av kött och sås, man dubbelsovlar inte smörgåsen eller lägger dubbla ostskivor och tjocka lager smör. Lite behärskning och måttlighet, helt enkelt, även om det är gott. Finns det godis eller fika så trycker man inte i sig massor, man behärskar sig lite. Ja, det är jättegott, men man vräker inte i sig ändå. Man kan lämna en kaka, och spara till en annan gång. Man tar inte två ostskivor på smörgåsen, bara för att det är gott.

Det har inte bara med vikt att göra, utan med attityd till mat, tänker jag, och lite allmän stil och förmåga till behärskning.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur bemöter man ett barn på väg att bli överviktig?

Kan ni inte göra alternativa pålägg som ger mer mättnad då? Jag äter t.ex gärna julskinka eller gårdagens stek på min macka. Julskinka med en skiva ost och några salladsblad är ju bara heeeelt :love: En macka så är man mätt. Jag åt ett tag alltid grovt rågbröd som mellanmål. Typ de där danska stenkakorna. Dessa går att piffa till med en köttfärsbiff från igår, ett ägg och en fiskbit (kanske pressad citron över?), sill (förvisso inte så mycket barnmat kanske?) osv. Detta äter danskarna ofta till lunch.

Alternativt kan du ge barnet en skål med nötter eller frön med vettigt innehåll. Mättar ofta bra.
 
Sv: Hur bemöter man ett barn på väg att bli överviktig?

bow

Exakt vad jag också tänkte i mitt första inlägg. Om de andra barnen kan äta mycket utan att gå upp i vikt så är de kanske de som är speciella inte flickan som lägger på sig. Och oavsett om man lägger på sig så är det absolut inte nyttigt eller bra matattityd.

Dvs att begränsa för alla barnen på en gång är kanske effektivast och bäst. Sedan såklart vara noga med att ingen kan skylla på någon speciell för att det blir så utan helt enkelt bara börja lära måttlighet oavsett form på barnet.
 
Sv: Hur bemöter man ett barn på väg att bli överviktig?

Riskakor är ett ganska värdelöst mellanmål, mättar inte alls men skjuter iväg blodsockret. Långsamma kolhydrater är bättre.

Jag tycker absolut att riskakor mättar. Är jag riktigt hungrig så kan jag äta två stycken och sedan håller jag mig mätt i fyra timmar till.
 
Sv: Hur bemöter man ett barn på väg att bli överviktig?

Inte jag. Jag kan äta sex stycken och vara lika hungrig efteråt, för mig är de absolut inte mättande, utan mer en sorts snacks. Men du kan alltså utan vidare ersätta t ex middagen med två riskakor? Du måste vara extremt liten i maten!
 
Sv: Hur bemöter man ett barn på väg att bli överviktig?

Delvis kl

Funderade på vad man själv fick lära sig om "det goda" och hur mycket man fick ta. Insåg att det alltid var begränsat, inte pga av vikt, men ekonomi. Även om man inte har det dåligt ställt så behöver man inte slösa med lyxen, om man vill ha ytterligare argument till varför man ska begränsa.
 
Sv: Hur bemöter man ett barn på väg att bli överviktig?

Känner att jag kanske ska förtydliga mig lite med att jag vill diskutera lite kring vilket eget ansvar man kan lägga på en nioåring, och hur man tar upp såna här känsliga ämnen utan att det orsakar ätstörningar liksom. Man känner sig ju så hemsk när ungarna säger att de är mer hungriga och man säger nej, fast man vet att de ätit tillräckligt egentligen. Men självklart ska man inte ha dåligt samvete för att man erbjuder dem att äta mer av annat istället, t.ex sallader.

Jag tycker inte att man kan prata "eget ansvar" och "hur man äter" med en 9-åring - det är fortfarande ett barn. Är barnet verkligen på väg att bli rund, eller är det en upptrappning innan en växtperiod? Om barnet rör sig, äter sunt (förutom mackorna då) så finns det verkligen anledning till oro?
Hur äter övriga familjen? Barn gör ju, som bekant, som man gör - inte som man säger...:angel:
Ni kanske får ändra lite på kostinställningen till hela familjen (om det nu är ett behov). Du hör ju att jag betvivlar det litegrann - men det är baserat på det du skrivit tidigare om matvanor och fysisk aktivitet...
 
Sv: Hur bemöter man ett barn på väg att bli överviktig?

Inte jag. Jag kan äta sex stycken och vara lika hungrig efteråt, för mig är de absolut inte mättande, utan mer en sorts snacks. Men du kan alltså utan vidare ersätta t ex middagen med två riskakor? Du måste vara extremt liten i maten!

Ja jag är liten i maten. Jag måste eftersom jag inte kan röra mig så mycket längre pga min sjukdom. Jag har levt på nutrilett och ett knäckebröd till frukost och lunch i två månader nu och tar då ofta några riskakor på eftermiddagen för att inte vara så hungrig till middagen (som jag äter som vanligt om än lite och nyttigt) och riskera att jag äter för mycket då för att jag är så hungrig. Mitt behov av kalorier ligger på ca 1000-1200 kalorier och det är svårt få i sig alla näringsämnen med vanlig mat då. Just nu försöker jag gå ned alla de kilona som mina mediciner har fått mig att gå upp så jag ligger på ca 800 kalorier om dagen.

Ber om ursäkt Ts att vi hamnade lite OT.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 240
Övr. Barn Den senaste tiden har jag tänkt en hel del på min barndom, bland annat pga några diskussioner jag haft med min mamma. Jag kommer inte...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 436
Senast: Bri
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 111
Senast: Zewz
·
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 328
Senast: Qelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp