Hur äter man enligt livsmedelsverkets kostråd?

Mm, låter som något jag kan gilla. Hur gör man en god tomatsås? Hur får man en bra balans mellan kolhydrater/fett/protein? Kan man få till den på ungefär samma tid som pastan kokar?
Lite längre tid tar det om det ska bli gott.

Två varianter:

https://www.ica.se/recept/spaghetti-alla-puttanesca-714031/

https://www.zeta.nu/recept/pasta-allarrabiata-2/

Men i princip: klipp bacon, knaperstek, lägg i hackad lök o vitlök, tomatpure, oregano, timjan, och chili. Stek en stund. Häll på en burk krossade tomater, låt koka i 20 min. Smaka av med salt.
 
Mm, låter som något jag kan gilla. Hur gör man en god tomatsås? Hur får man en bra balans mellan kolhydrater/fett/protein? Kan man få till den på ungefär samma tid som pastan kokar?
Om jag ska göra en snabb tomatsås till pasta så tar jag passerade tomater, (inte krossade, vill inte ha bitar i denna såsen).

Fräser lite vitlök i olja, på med passerad tomat, tar i salt å peppar, pressar nån droppar citron, ringla i lite olivolja och smakar av. River på pinsamt mkt parmesan ost över när det är på tallriken tillsammans med pasta 😁
 
Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då återstår 14 måltider. 2-3 får vara fisk, och 350 gram kött i veckan gör att 2 måltider kan vara kött. Men vad äter man övriga 10 måltider? Jag brukar göra enkel mat typ fisk/kött/kyckling tillsammans med pasta/ris/potatis. Äter inte färdigmat och ultraprocessat och konstig vegansubstitut som ska efterlikna kött. Tips mottages tacksamt!
Vad består de här 14 måltiderna av i dagsläget mer specifikt? Och vill du göra dem vegetariska eller ha förslag på helt nya rätter att laga?
 
Vad består de här 14 måltiderna av i dagsläget mer specifikt? Och vill du göra dem vegetariska eller ha förslag på helt nya rätter att laga?
Recept kan jag nog googla egentligen. Jag är nog egentligen mest nyfiken på vad livsmedelverket tycker att vi heltidsarbetande med lång pendling + häst ska stoppa i pannan när man är hemma runt 20-21 på kvällen. Gissar att dom inte heller tycker att halv/hel fabrikat är särskilt bra mat?
 
Recept kan jag nog googla egentligen. Jag är nog egentligen mest nyfiken på vad livsmedelverket tycker att vi heltidsarbetande med lång pendling + häst ska stoppa i pannan när man är hemma runt 20-21 på kvällen. Gissar att dom inte heller tycker att halv/hel fabrikat är särskilt bra mat?
Jag tror inte att Livsmedelsverket bryr sig alls om du vill laga din mat 21 på kvällen varje dag eller göra storkok för en vecka på söndag morgon?

Det finns ju massor av sätt att lägga upp mathanteringen rent praktiskt beroende på livssituation, förutsättningar i boendet osv. Men det är väl inte sådant som kostråden handlar om, utan om vilket innehåll i maten man ska sträva efter att uppnå.
Kanske missuppfattar dig, men jag förstår inte varför du tänker att Livsmedelsverket skulle stå för någon sorts "facit" på en sådan frågeställning?
 
Jag tycker att det är jättesvårt att komma på rätter att laga. Jag är pinsamt kass på att laga mat och tycker dessutom att det är svintråkigt. Så det ska helst gå fort och vara gott. När man dessutom inte gillar bönor, ärtor, linser å sånt, då känns det jättesvårt! Men halloumi älskar jag och förut åt vi någon halloumirätt i veckan iaf. Ska testa Zeinas pasta som tipsades om i tråden!
Jag har också en make som är sjukt skeptiskt till allt vegetariskt så det gör det ju ännu svårare. Dock kan han ju laga sin egen mat meen eftersom det oftast är han som lagar åt oss båda och det blir godare än när jag eldar upp skiten så är det ju toppen om jag hittar rätter han också gillar.
I dagsläget så äter vi kyckling, nöt och korv i princip. Fisk är så sjukt sällan. Jag vet inte hur man lagar fisk snabbt, enkelt och gott? 😅 känns nästan svårare än veg för jag kan ju göra en pannkaka iaf 😄
 
Recept kan jag nog googla egentligen. Jag är nog egentligen mest nyfiken på vad livsmedelverket tycker att vi heltidsarbetande med lång pendling + häst ska stoppa i pannan när man är hemma runt 20-21 på kvällen. Gissar att dom inte heller tycker att halv/hel fabrikat är särskilt bra mat?

Det låter som en lite passivt aggressiv inställning till kostråden.

Om du lever ett så stressigt liv är det kanske större hälsofördelar att göra något åt det istället?
 
Det låter som en lite passivt aggressiv inställning till kostråden.

Om du lever ett så stressigt liv är det kanske större hälsofördelar att göra något åt det istället?
Jo, men jag tycker det känns lite knepigt. Därför intressant att höra hur andra gör. Visst, det är lite stressigt, men samtidigt väldigt avstressande att komma ut i stallet och njuta av en varm mule efter jobbet. Det är väl så vi flesta har det som hänger på en häst-site?
 
Recept kan jag nog googla egentligen. Jag är nog egentligen mest nyfiken på vad livsmedelverket tycker att vi heltidsarbetande med lång pendling + häst ska stoppa i pannan när man är hemma runt 20-21 på kvällen. Gissar att dom inte heller tycker att halv/hel fabrikat är särskilt bra mat?
Slowcook fungerar lika bra till köttgrytor som vegetariska.

Dvs om man är intresserad av att äta mer vegetariskt.

Om du gillar kött mer kommer ju knappast livsmedelsverket kunna hindra dig från att äta kött 😊
 
Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då återstår 14 måltider. 2-3 får vara fisk, och 350 gram kött i veckan gör att 2 måltider kan vara kött. Men vad äter man övriga 10 måltider? Jag brukar göra enkel mat typ fisk/kött/kyckling tillsammans med pasta/ris/potatis. Äter inte färdigmat och ultraprocessat och konstig vegansubstitut som ska efterlikna kött. Tips mottages tacksamt!

Recept kan jag nog googla egentligen. Jag är nog egentligen mest nyfiken på vad livsmedelverket tycker att vi heltidsarbetande med lång pendling + häst ska stoppa i pannan när man är hemma runt 20-21 på kvällen. Gissar att dom inte heller tycker att halv/hel fabrikat är särskilt bra mat?
Halvfabrikat är liksom exempelvis exempelvis vetemjöl, varför skulle det vara dåligt? Du verkar blanda ihop hel- och halvfabrikat.

De flesta har ändå tid att laga mat ibland, och har inte häst och kommer hem kl 21 på kvällen varje vardag. Förbered matlådor för veckan på exempelvis en söndag, eller ha för vana att alltid laga minst dubbelt recept så du har matlådor för kommande kvällar.
En matlåda tar typ 3 min att värma upp.
Vegetariska recept finns det hur mycket som helst.
Har varit pescetarian hela mitt vuxna liv och det är inte direkt svårt att laga vegetariskt.
Lagar inte fisk hemma så äter främst vegetariskt.

Du har ju fått massa tips i tråden om maträtter.
Bönor och linser kan man slänga ned i vilken sallad som helst för att få i sig lite mer protein och baljväxter. Även i många grytor kan man ha i det.

Stående recept hos oss utan köttersättningsprodukter:

-Stroganoff med linser och grillost
-Paneer med grillost och ibland åker det ner en burk kikärtor
-Cashew tofu
-Pasta med tomatsås och stora vita bönor
-Svamppasta
-Lins- och bönchilli
-Pastasallad med tillsatta bönor
-Pajer i olika former med exempelvis svamp, kål, spenat, fetaost, tomat, soltorkade tomater, pinjenötter etc
-Carbonara eller korbonara med rökt tofu
-Olika former av ramen/nudelsoppor med svamp och/eller tofu
-Belugabolognese
-Boeuf bourguignon med belugalinser och svamp
-Grönkålspasta
-Pizza med olika toppings så som svamp, lök, paprika, majs, sparris, kronärtskocka etc
-Olika currygrytor med tofu
-Rostade grönsaker med hummus
-Hamburgare med portabello eller grillost
-Diverse soppor
-Harira
-Olika wraps eller tunnbrödsrullar med grönsaker, hummus eller annan röra och så Vitost, svamp, Grillost eller falafel
-ugnspannkaka med rökt tofu och kålsallad
-Mapo tofu
 
I dagsläget så äter vi kyckling, nöt och korv i princip. Fisk är så sjukt sällan. Jag vet inte hur man lagar fisk snabbt, enkelt och gott? 😅 känns nästan svårare än veg för jag kan ju göra en pannkaka iaf 😄
Fisk tycker jag är busenkelt. Stoppa in en bit lax eller fiskpanetter i ugnen. Koka eller steka potatis. Och röra ihop en sås med hälften Créme Fraiche och hälften majonäs. Och i med en god smaksättare i såsen t ex pressad lime + rivet skal, dill, curry mm.
 
Jag tycker att det är jättesvårt att komma på rätter att laga. Jag är pinsamt kass på att laga mat och tycker dessutom att det är svintråkigt. Så det ska helst gå fort och vara gott. När man dessutom inte gillar bönor, ärtor, linser å sånt, då känns det jättesvårt! Men halloumi älskar jag och förut åt vi någon halloumirätt i veckan iaf. Ska testa Zeinas pasta som tipsades om i tråden!
Jag har också en make som är sjukt skeptiskt till allt vegetariskt så det gör det ju ännu svårare. Dock kan han ju laga sin egen mat meen eftersom det oftast är han som lagar åt oss båda och det blir godare än när jag eldar upp skiten så är det ju toppen om jag hittar rätter han också gillar.
I dagsläget så äter vi kyckling, nöt och korv i princip. Fisk är så sjukt sällan. Jag vet inte hur man lagar fisk snabbt, enkelt och gott? 😅 känns nästan svårare än veg för jag kan ju göra en pannkaka iaf 😄
Jag gör i princip bara ett fiskrecept. Kanske inte snabbt, men förhållandevis lätt.

Riv morot och lägg i en ugnsform. Häll över citron om du vill.
Klyfta tomat och lägg längs kanten.
Lägg på lax ovanpå morötterna. Krydda med salt och peppar.
Blanda creme fraiche med philadelphiaost (med eller utan smak, välj själv).
Klicka på över laxen.
Skjuts in i ugnen tills fisken är klar.

Serveras med potatis eller ris :)

Tycker ugnsmat är smidigt, då kan man göra annat undertiden.
 
Jo, men jag tycker det känns lite knepigt. Därför intressant att höra hur andra gör. Visst, det är lite stressigt, men samtidigt väldigt avstressande att komma ut i stallet och njuta av en varm mule efter jobbet. Det är väl så vi flesta har det som hänger på en häst-site?
Det är därför jag undrar mer exakt vad du äter idag och vad du vill byta ut det till?
 
Recept kan jag nog googla egentligen. Jag är nog egentligen mest nyfiken på vad livsmedelverket tycker att vi heltidsarbetande med lång pendling + häst ska stoppa i pannan när man är hemma runt 20-21 på kvällen. Gissar att dom inte heller tycker att halv/hel fabrikat är särskilt bra mat?
Det är ju ingalunda mer tidskrävande eller tjorvigt att laga vegetariskt än animaliskt.

Många gånger tycker jag animaliska maträtter kräver mer tid för saker ska genomstekas och hyginenen runt om kring är viktigare.
 
Recept kan jag nog googla egentligen. Jag är nog egentligen mest nyfiken på vad livsmedelverket tycker att vi heltidsarbetande med lång pendling + häst ska stoppa i pannan när man är hemma runt 20-21 på kvällen. Gissar att dom inte heller tycker att halv/hel fabrikat är särskilt bra mat?
Rent krasst så är heltidsjobb + lång pendling + häst en jobbig situation när det kommer till att följa hälsoråd. Men lösningen där känner jag är : Gör storkok så man har matlådor med grytor och soppor, omelett eller slänga ihop en sallad med tex tonfisk och ägg. De flesta människor har inte häst och Livsmedelsverket ger inte allmänna livsstilsråd. Om det kommer sådana så är det från folkhälsomyndigheten 😉

Om jag levde ensam så skulle jag typ bara göra storkok och frysa in och sedan göra sallader, omelett och snabba pastasåser på vardagarna om jag vill ha något färskt.
 
Jag gör i princip bara ett fiskrecept. Kanske inte snabbt, men förhållandevis lätt.

Riv morot och lägg i en ugnsform. Häll över citron om du vill.
Klyfta tomat och lägg längs kanten.
Lägg på lax ovanpå morötterna. Krydda med salt och peppar.
Blanda creme fraiche med philadelphiaost (med eller utan smak, välj själv).
Klicka på över laxen.
Skjuts in i ugnen tills fisken är klar.

Serveras med potatis eller ris :)

Tycker ugnsmat är smidigt, då kan man göra annat undertiden.
Det lät ju faktiskt lagomt avancerat, borde jag ju klara! :)
 
Jag gör i princip bara ett fiskrecept. Kanske inte snabbt, men förhållandevis lätt.

Riv morot och lägg i en ugnsform. Häll över citron om du vill.
Klyfta tomat och lägg längs kanten.
Lägg på lax ovanpå morötterna. Krydda med salt och peppar.
Blanda creme fraiche med philadelphiaost (med eller utan smak, välj själv).
Klicka på över laxen.
Skjuts in i ugnen tills fisken är klar.

Serveras med potatis eller ris :)

Tycker ugnsmat är smidigt, då kan man göra annat undertiden.
Glömde! Det ska vara babyspenat i botten innan morötterna (om man vill)
 
Det beror väl på. Halloumistroganoff (går att byta mot svensk motsvarighet såklart) med linser är poppis här. Använda bönor i tacon. Öka mängden gröna alternativ i köttfärssås. Rotfruktsplåt med en massa (hemgjord för att få precis rätt kryddning) hummus 😍 vill man ha mer mättande och inte kan äta hummus direkt ur byttan som jag går det att lägga till något ägg eller två, någon halloumibit, vegbiff eller nåt också men jag tycker hummusen räcker.

Det finns egentligen hur många möjligheter som helst men för en ny på området kan det vara positivt att låta bli många av typiska köttersättarna, har jag märkt. Det smakar ofta fel och blir konstigt. Går inte hem här åtminstone. Egentligen blir det lite motstånd på linserna med men det är mer konsistensen som felar. Funkar dock någorlunda om man blandar det med köttfärssås/halloumi etc.
 

Liknande trådar

Mat Om drygt en vecka åker jag på min mycket efterlängtade semester till Paris. Jag söker tips på restauranger/krogar som serverar god och...
Svar
11
· Visningar
1 332
Senast: annersia
·
Småbarn Vår femåring är så sjukt kräsen när det kommer till mat 😩 När hon var liten åt hon allt, sen blev hon lite mer återhållsam när det kom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 529
Senast: Guldaskig
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 336
Senast: mrkarisma
·
Mat Hej! Jag vill få mer matidéer och tänkte om ni kunde vara till någon hjälp? I vår familj gillar vi allt från kött, kyckling och fisk...
Svar
2
· Visningar
699
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp