Hur är reglerna på tävling?

G

Globlesa

Ja, nu när det gäller olika bett och nosgrimmor?
Jag har nu ett Pelhambett som är ledat (se bilden)

och till det bettet har jag en Aachen nosgrimma, bred (se bilden)

Får jag ha detta i klasser som T2 och V1 ?
Får jag ha bettet överhuvudtaget på tävling?

För det är nu så att hon går super bra på det och mycket lugnare hon springer inte runt så som hon gjorde förut. Så det skulle ju vara kul att visa upp hennes absolut bästa sida på tävlingarna.

Och jag har läst på sif, men jag blir inte så klok på det, jag är väl lite trög=)

Och om jag nu inte får ha den kombinationen vet ni någon annan liknande nosgrimma jag kan och får ha?
Tacksam för alla svar!!!!! :):):):):)

Sv: Hur är reglerna på tävling?

Jag vet inte hur det är med kombinationen med det bettet och nosgrimman, men bettet är iaf tillåtet.

Alla bett som anses vara ridbett är tillåtna i öppna klasser, detsamma gäller lättklasser förutom att man inte får ha bett med stänger där.

Men som sagt vet jag inte hur det är med kombinationen pelham/achen :p

Jag är inte helt säker men jag tror att man inte får ha nosrem till stångbett, utan bara engelsk nosgrimma.

Tack så mycket för svaren, Engelsk nosgrimma är en likadan fast utan den remmen längst ner? :P

Brandybus: Vad menar du med stänger?
Om det är flera ringar eller?
Jag får i alla fall inte ha mitt bett i lätta klasser?
Men jag får ha achen till vanliga tränsbett?
Ni vet ingen sida man kan läsa in sig lite på det här, för jag är urdålig på bett och nosgrimmor :) Och sif's hemsida är lite knepig tycker jag ;)

Spói: Känner mig lite tveksam där, i en anna tråd där det handlar om ett vanligt isländsk stång och aachen så skriver dem att det är förmodligen är okej, men att det råder delade meningar om det.

Globlesa: Med stångbett menar jag bett med hävstänger, tex. isländskt stång, pessoa, pelham. Helt enkelt de bett med stänger vilket leder till hävstångsefekten. Om du fattar? :p
Vet tyvärr ingen bra hemsida

Till vanligt tränsbett (eller ja, 2-delat, 3-delat, rakt, olika slag av gummi- och silikonbett, tungfelsbett osv... Alla sådana bett helt enkelt, finns ju massor), får du ha vilken nosgrimma som helst, aachen, remont, bygel, pullar, engelsk osv...

Senast ändrad:

Jag är också osäker på hur det är med aachen och isländsk stång men det är bättre att ta det säkra före det osäkra:)

jag har hört att aachen är tillåten till isländskt stångbett men inte till pelham..:smirk: vet inte varför, OM de nu är så för jag menar båda betten har bla. kedja som kan fastna i nosremmen..hm..har väl inte riktigt fattat allt detta med bettreglerna än ;)

Du får rida med Aachen på både pelham och isländsk stång.

Så svaret på dina frågor är JA.

/Malin

jag har hört att aachen är tillåten till isländskt stångbett men inte till pelham..:smirk: vet inte varför, OM de nu är så för jag menar båda betten har bla. kedja som kan fastna i nosremmen..hm..har väl inte riktigt fattat allt detta med bettreglerna än ;)

När jag frågade på en tävling fick man inte ha hävstångsbett med sådan nosgrimma då, utan man får ta bort remmen underst, utan att man bara får ha en nosgrimma som går över bettet.=)

Jo, Aachen får du ha. Me inte remont och inte bygelnosgrimma.

/Malin

Liknande trådar

Utrustning Pga bilderna från Falsterbo och andra högljudda protester så har det (äntligen?) börjat pratats om mer objektiva mätmetoder för mätning...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 787
Senast: ginnies
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 693
Hästmänniskan Efter en helg i Falsterbo och många år inom hästnäringen har jag börjat fundera på människans syn och relation till hästen. I min...
Svar
12
· Visningar
2 660
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Guldfasanerna