Hur är reglerna för vem som får hämta på dagis?

Mirre

Trådstartare
Nu gäller inte det här mina barn, utan en kompis som har ett jobbigt ex.

Men frågan är, får ena föräldern (som inte är boendeförälder) åka till dagis och ta med sig barnet utan boendeförälderns vetskap? Måste man inte meddela personalen innan att någon annan än man själv hämtar?
Så är det alla fall här, jag skulle tex inte kunna hämta min stora på pappans vecka om inte han talat om det för personalen. (tror jag alla fall)

Sv: Hur är reglerna för vem som får hämta på dagis?

Det jag fått till mig från sonens förskola att vårdnadshavare får hämta, men jag tex som är ensam vårdnadshavare måste medela om någon utan vårdnad skall hämta.

Det jag fått till mig från sonens förskola att vårdnadshavare får hämta, men jag tex som är ensam vårdnadshavare måste medela om någon utan vårdnad skall hämta.

Samma gäller här. De kan inte neka en vårdnadshavare att hämta sitt barn.

Jag kan inte tänka mig annat än att en vårdnadshavare alltid får hämta sitt barn från dagis. Det vore oerhört märkligt om dagis skulle ha bemyndigande att köra över vårdnadshavaren. Däremot så har ju inga andra rätt att hämta ut barnet.

Jag tänker också att skulle det bli så att man hamnar i en mycket svår vårdnadstvist/konflikt där det finns risk att vårdnadshavaren kidnappar barnet så är det ändå mycket begärt att dagispersonalen ska behöva ta den konflikten med föräldern så länge det inte finns något myndighetsbeslut. Kanske dock om det är uppenbart att barnet akut far illa av föräldern, har för mig att jag läste nåt nyligen i tidningen om att ett dagis hade hindrat en full mamma att hämta sitt barn.

Men frågan är, får ena föräldern (som inte är boendeförälder) åka till dagis och ta med sig barnet utan boendeförälderns vetskap?

Boendet är ju inte avgörande, inte heller "vems vecka" det är, utan frågan är om den som hämtar är vårdnadshavare eller inte.

Är det gemensam vårdnad kan vi barnomsorg, skola och fritids inte göra något alls. Vi har inga som helst möjligheter att stoppa en vårdnadshavare hämta sitt barn även om det är den andres bovecka.

Nu gäller inte det här mina barn, utan en kompis som har ett jobbigt ex.

Men frågan är, får ena föräldern (som inte är boendeförälder) åka till dagis och ta med sig barnet utan boendeförälderns vetskap? Måste man inte meddela personalen innan att någon annan än man själv hämtar?
Så är det alla fall här, jag skulle tex inte kunna hämta min stora på pappans vecka om inte han talat om det för personalen. (tror jag alla fall)

Hos oss är det inga problem om någon av oss ordinarie vuxna hämtar, vare sig på fritids eller dagis, både avseende biologiska barn eller bonusbarn, och oberoende av vems vecka det är. Men alla vet ju om att vi har ett gott samarbete och att det inte finns några oegentligheter oss emellan. Vi kommunicerar och har diskuterat saken oss emellan. Men aldrig några protester från dagis/fritids. Vi säger dock alltid till om någon annan, t.ex farmor, skulle hämta.

När äldsta sonen gick på skolan så fick båda vårdnadshavarna hämta honom. Rektorn förklarade att de kan inte neka vårdnadshavare men man kan begära att de ringer när barnet blir hämtat så den som brukar hämta barnet vet om det.

Numera på fritids är det samma regler.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 950
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 011
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 901
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar