L
liljekonvall
Sv: Hur är dvärgpincher?
Skulle nog också tänka pudel.Har hört att den är den mest allergivänliga av raser.En pigg, vaken och väldigt intelligent hund o dessutom går det ju att välja storlek efter behag(liten,mellan eller stor)
Jag har ju en långhår(nja iallafall halvlånghår)och en korthårig och de fäller ganska olika.Den korthåriga fäller som många beskriver ,hår överallt som knappt går att få upp.Den andra fäller mer "tussar" som lägger sig som dammråttor på golvet.Är relativt lätt att dammsuga upp men det blir snabbt fler i dessa fällningsperioder.
En annan ras som tydligen är ganska allergivänlig är chow-chowen,sen kanske det inte är den mest aktiva hunden till joggingspår,samt att det ofta har medfödda höftproblem.
Ja, de jag har träffat har varit trevliga och aktiva. Men hur är dem egentligen?
Min (något allergiske bror) och hans tjej ska skaffa hund.
Därför vill de ej ha en långhårig hund. Den ska gärna vara ganska liten också, då tjejen önskar det. Men min bror är väl inte så förtjust i de "typiska terriers" (då tänker jag främst på schnauzer, fox, border) Därför bara slog det mig att en dvärgpincher kanske passar..?
Min bror är uppvuxen med brukshundar och vill ha en aktiv hund som han kan jogga med, skulle helst vilja ha en schäfer. Hans tjej däremot upplever jag som en "vel-maja" så de ska nog inte ha en för tuff ras...
Därför måste jag ha er hjälp! Hur är Dvärgpinchern?
Skulle nog också tänka pudel.Har hört att den är den mest allergivänliga av raser.En pigg, vaken och väldigt intelligent hund o dessutom går det ju att välja storlek efter behag(liten,mellan eller stor)
Jag har ju en långhår(nja iallafall halvlånghår)och en korthårig och de fäller ganska olika.Den korthåriga fäller som många beskriver ,hår överallt som knappt går att få upp.Den andra fäller mer "tussar" som lägger sig som dammråttor på golvet.Är relativt lätt att dammsuga upp men det blir snabbt fler i dessa fällningsperioder.
En annan ras som tydligen är ganska allergivänlig är chow-chowen,sen kanske det inte är den mest aktiva hunden till joggingspår,samt att det ofta har medfödda höftproblem.